Mitä ovat hard seltzer -juomat? Uusi alkoholijuomakategoria kasvattaa suosiotaan
Julkaistu 30.4.2021Matala-alkoholiset hard seltzerit kasvattavat suosiotaan maailmalla hurjaa vauhtia. Mistä näissä mahdollisimman vähäkalorisissa valmiissa alkoholijuomissa oikein on kyse? Tutustu SAY Vodka Seltzereihin.
– Erityisesti Yhdysvalloissa kukoistavan hard seltzer -suosion takana on kaksi maailmanlaajuista megatrendiä: terveysajattelu ja helppous, kertoo Altian Consumer Insight Manager Milla Sorsakivi.
– Ihmiset haluavat välttää liiallista sokeria ja sen aiheuttamia haittavaikutuksia valitessaan itselleen alkoholijuomaa, joka maistuu raikkaalta ja on helppo tarjoilla ja nauttia, eli suoraan tölkistä. Hard Seltzerit ovat useimmiten hiilihapotettuja, mikä tuo osaltaan juomaan raikkautta.
Huhtikuussa ruokakauppoihin lanseerattu alkoholijuomatalo Altian Suomessa valmistuttama SAY Vodka Seltzer on noin vuoden mittaisen tuotekehitystyön tulos.
– Halusimme ymmärtää, mitkä tuotteen ominaisuuksista ovat suomalaisille kaikista tärkeimpiä. Tämän takia testasimme kuluttajilla sekä konseptia että tuotteita useampaan otteeseen, Sorsakivi kertoo.
– Tutkimukset osoittivat, että maku on kuluttajille todella tärkeä, joten emme halunneet tinkiä siitä, Altian tuotekehityspäällikkö Laura Koivisto toteaa.
– Tutkimuksessamme tärkeäksi asiaksi nousi myös vähäsokerisuus, muttei ehdoton sokerittomuus. Kuluttajat halusivat myös luontaisia ainesosia. Teimme tuotekehitystiimissämme paljon työtä löytääksemme juomaan sopivan tasapainon maun ja sokerimäärän välillä, sillä täysin sokerittoman juoman valmistaminen riittävän hyvänmakuiseksi on todella haastavaa.
Raikkaus, matala-alkoholisuus sekä vähäsokerisuus
Mahdollisimman luonnolliset raaka-aineet ja matala-alkoholipitoisuus kuuluvat olennaisesti hard seltzer -juomiin. Hard seltzereissä on tyypillisesti alle 5 % alkoholia. Mitä vähemmän alkoholia, sitä vähemmän myös kaloreita, sillä niitä on alkoholissa enemmän kuin sokerissa. Muihin valmiisiin juomasekoituksiin verrattuna hard seltzereissä on hyvin vähän sokeria eikä makeutusaineita käytetä sokerin korvikkeena.
– Yhdysvalloissa kuluttajat ovat siirtyneet hard seltzereihin enimmäkseen kevytoluista, sillä ihmiset haluavat välttää oluen juomiseen liittyvää turvottavaa oloa. Keveys on kuluttajille tärkeää tässäkin mielessä, Sorsakivi kertoo.
– Myös sokeripitoisista ready-to-drink -juomista ja breezereistä on suunta kohti kevyempää vaihtoehtoa.
SAY – WHAT YOU WANT
Kevään herkullinen uutuus SAY Seltzer on kuplavesipohjainen alkoholijuoma, jossa on maltillinen sokerimäärä (n. 4 g/tölkki), raikas maku ja luonnolliset raaka-aineet. SAY Seltzer on ihastuttavan yksinkertainen ja juuri siksi niin vahva valinta. Matalan alkoholipitoisuuden ja maltillisen sokerimäärän ansiosta tölkillisessä on energiaa vain 89 kcal. SAY Seltzerit sopivat sellaisinaan nautittaviksi ja maistuvat parhaimmillaan hyvin viilennettyinä. Tarjolla on kaksi herkullista makua: marjaisa SAY Seltzer Strawberry-Raspberry sekä hedelmäinen SAY Seltzer Orange-Guarana.
– Kuluttajilla testatut ja SAY Seltzereihin valitut maut ovat jo itsessään makeita, joten ne eivät tarvitse paljon lisättyä sokeria maistuakseen hyviltä. Appelsiinin raikkautta ja sitruksista hedelmäisyyttä buustaa guarana omalla makumaailmallaan, kertoo Koivisto.
– Mansikka taas on suomalaisten ikisuosikki, joka nousee aina tutkimuksissamme esille. Makean mansikan pariksi sopii hyvin hienostunut ja raikas vadelma.
Altian lanseeraamat SAY Seltzerit löytyvät K-ruokakaupoista ympäri Suomen. Lisätietoa SAY Seltzeristä löydät osoitteesta www.sayseltzer.com sekä Facebookista “SAY Seltzer” ja Instagramista @sayseltzer.