Hävikkiruokatutkimus

Hävikkiruokatutkimus

K-ryhmän ruokahävikkitutkimus toteutettiin elokuun 2016 aikana ja siihen vastasi 516 K Plussa-asiakasta.

K-ryhmän ruokahävikkitutkimus toteutettiin elokuun 2016 aikana ja siihen vastasi 516 K‑Plussa-asiakasta. Tutkimuksen sisällöt ja toteutus suunniteltiin yhteistyössä asiakasnäkemystoimisto Frankly Partnersin kanssa.

Profilointi-osiossa hyödynnettiin 466 vastaajan joukkoa. Vastaajat koostuivat eri-ikäisistä ja eri elämäntilanteissa elävistä henkilöistä. Heistä 75 % oli naisia. Vastaajista 99 % teki kokonaan tai osittain kotitalouden ruokaostokset. Heistä 53 % käy ruokakaupassa 2-3 kertaa viikossa ja rahaa viikon ruokaostoksiin käytetään useimmiten 50–100 euroa.

Lue tutkimus pdf-tiedostona >>

Koko vertailuryhmä, n=466

Ryhmä 1: Huolestuneet, n=169

Huolestuneet ovat harmissaan eritoten roskiin heitetyn ruoan määrästä, vaikka kaikilla ei ole varaa kunnon ruokaan. He ovat huolissaan roskiin heitetyn ruoan ympäristövaikutuksista ja ovat kiinnostuneita saamaan vinkkejä oman ruokahävikkinsä vähentämiseen.

Ryhmä 2: Tietäjät, n=164

Tietäjät kokevat olevansa erittäin perillä keinoista, joilla voi pienentää ruokahävikkiä. He osaavat oikeaoppiset ruoan säilytysjärjestelmät ja käyttävät mielikuvitustaan, jotta saavat hyödynnettyä edellisen päivän ruoantähteet ruoanlaitossaan. He käyttävät jo nyt monipuolisesti erilaisia keinoja, jotta ruokaa ei joutuisi heittämään roskiin.

Ryhmä 3: Viisveisaajat, n=133

Viisveisaajatsuhtautuvat välinpitämättömästi ruokahävikkiin ja sen syntyyn. He eivät ole asiaa juurikaan ajatelleet ja heillä ei ole mielessään keinoja, joilla ruokahävikkiä voisi edes vähentää.

Sinua saattaisi kiinnostaa