K-kaupassa
K-ruokakaupat vähentävät monin tavoin ruokahävikkiä

K-ruokakaupat vähentävät monin tavoin ruokahävikkiä

K-ruokakaupat suhtautuvat ruokahävikkiin ja sen vähentämiseen vakavasti. Noin 90 % K-ruokakaupoista tekee yhteistyötä paikallisen hyväntekeväisyystoimijan kanssa.

Asiakkaat mukaan hävikin torjuntaan

Ruokahävikki ja lajittelematon biojäte ovat resurssien tuhlausta ja aiheuttavat merkittäviä ilmasto- ja muita ympäristövaikutuksia.

"Ruokahävikin ehkäiseminen ei ole vain kaupan tehtävä. Sen vähentämiseen pitää kaikkien ottaa osaa. Niin maataloudella, ruokateollisuudella, kaupalla ja asiakkailla on oma roolinsa ja velvollisuutensa hävikin pienentämisessä", sanoo kauppias Välinen.

Kaupan osuus elintarvikeketjun kokonaisruokahävikistä on noin 18 prosenttia. Noin 35 prosenttia ruoan hävikistä tapahtuu kuitenkin kotitalouksissa. Siksi on tärkeää saada myös kotitaloudet mukaan ruokahävikin torjuntaan. K-ruoka-mobiilisovellus tarjoaa helpon tavan tehdä kauppalistoja, mikä auttaa suunnittelemaan ruokaostoksia paremmin. K-ruoka.fi:ssa puolestaan tarjotaan hävikkiruokaan liittyviä reseptejä.

Suomessa biojätteestä päätyy sekajätteeksi jopa 60 prosenttia. Jos biojäte lajiteltaisiin oikein, saataisiin se huomattavasti tehokkaammin hyötykäyttöön ja ympäristövaikutukset pienenisivät. Lajitellusta biojätteestä tehdään Suomessa biokaasua, lannoitevalmisteita maa- ja metsätalouden käyttöön sekä multaa viherrakentamiseen.

K-ryhmä haluaa edistää ruokahävikin vähentämistä ja biojätteen lajittelua. Siksi olemme mukana myös valtakunnallisessa Rakasta joka murua –kampanjassa.

Hävikistä syntyy herkkuja

K-kaupoissa pohditaan paljon, miten omaa ruokahävikkiä voisi hyödyntää uusiksi tuotteiksi. Hävikkiin päätyvät hedelmät, vihannekset ja leivät voivat olla uusien hillojen, mehujen, smoothien ja jopa oluen raaka-aineita. Vuonna 2020 K-kauppiaat ja Suomen Jäätelö innovoivat kaksi hävikkiä ja hukkaa hyödyntävää jäätelöä: Bananasajäämän K-kaupoissa hävikkiin menevistä pilkullisista banaaneista sekä Abbelsiinijäämän K-kauppojen appelsiinimehukoneissa syntyvistä appelsiininkuorista.

Hävikkihyllyillä ruokahävikki voi jopa puolittua

K-kauppoja ohjeistetaan tarkkailemaan erityisesti tuoretuotteiden ja lyhyillä päiväyksillä varustettujen tuotteiden päiväysmerkintöjä. K-ruokakaupat voivat myydä tuotteita alennetuilla hinnoilla niiden parasta ennen -päiväyksen tai viimeisen käyttöajankohdan lähestyessä.

Jo kymmenistä K-kaupoista löytyvät hävikkihyllyt ovat osoittautuneet toimivaksi ratkaisuksi kamppailussa ruokahävikkiä vastaan.

’’Kaupalla syntyvän ruokahävikin määrä on puolittunut hävikkihyllyn myötä. Syynä on varmasti helppous ja vaivattomuus – asiakkaat löytävät nyt yhdestä hyllystä ne tuotteet, joiden päiväys on lähestymässä’’, kertoo K-Supermarket Lasihytin kauppias Erkki Zaiedman.

Ruoka-apua tarvitseville

Lukuisat K-ruokakauppiaat lahjoittavat ruokaa hyväntekeväisyyteen. Keväällä 2016 K-ruokakauppiaille tehdyn kyselyn perusteella noin 90 % K-ruokakaupoista tekee yhteistyötä jonkin paikallisen hyväntekeväisyystoimijan kanssa. Kyselyyn vastasi noin 500 K-kauppiasta. Hävikkiruokaa lahjoitetaan paikalliselle hyväntekeväisyysjärjestölle, joka jakaa sen ruoka-apuna avun tarvitsijoille.

"Tuntuisi hullulta heittää käyttökelpoista ruokaa roskiin. Kaupassani aloitimme ruoan jakelun hyväntekeväisyyteen jo 16 vuotta sitten. Espoonlahden seurakunnan vapaaehtoiset noutavat joka arkiaamu lähellä viimeistä myyntipäivää olevia ruokatuotteita Seilorista, ja jakavat ne apua tarvitseville", kertoo K-supermarket Seilorin diplomikauppias Heimo Välinen.

Biokaasusta energiaa uusien tuotteiden valmistukseen

Kesko, Gasum, Myllyn Paras ja Wursti tekevät yhteistyötä, jossa kaupan syömäkelvottomasta biojätteestä valmistettua biokaasua hyödynnetään energiana uusien Pirkka-tuotteiden valmistuksessa. Kierrättämällä jätteet biokaasuksi ja hyödyntämällä energian Pirkka-tuotteiden valmistuksessa vähennetään vuodessa hiilidioksidipäästöjä 380 tonnia.

"Kaupan pitää toimia vastuullisesti ja Gasum-yhteistyö on yksi keino vähentää kaupan ympäristörasitusta. Yhteistyön ansiosta asiakkaamme pystyvät tekemään vastuullisia valintoja valitsemalla biokaasua hyödyntävien valmistajien Pirkka-tuotteita", kertoo K supermarket kauppias Teemu Tikkala.

Ennusteperäinen tilausjärjestelmä ehkäisee hävikkiä

Tehokkaimmat hävikinhallinnan välineet ovat kaupan ennuste- ja tilausjärjestelmät, joita on kehitetty viime vuosina aktiivisesti. Ohjelmat auttavat kauppiaita ennustamaan menekkiä entistä tarkemmin, jolloin kauppaan saadaan tilattua oikea määrä ruokaa.

Lisäksi tehokkaiden kuljetusratkaisujen avulla tavarantoimitukset ovat aikataulussa ja tuotteet saapuvat tuoreina kauppaan. Hävikkiä ehkäisee myös viimeistä käyttöpäivää lähestyvien tuotteiden hintojen alennus.

"Kaupan henkilökuntaa koulutetaan aktiivisesti ruokahävikin hallinnassa. Myös aukioloaikojen vapautuminen on pienentänyt hävikkiä", kertoo Keskon vastuullisuuspäällikkö Timo Jäske.

"K-ryhmä on myös osana Päivittäistavarakauppayhdistystä sitoutunut ympäristöministeriön, työ- ja elinkeinoministeriön ja Motivan kanssa hankkeeseen, jonka tavoitteena on löytää keinoja entisestään vähentää kaupoissa syntyvän ruoka- ja pakkausjätteen määrää", kertoo Jäske.