Kulutustottumukset muuttuvat tammikuussa
Julkaistu 16.5.2018Joulun ja uudenvuoden jälkeisen herkuttelukauden jälkeen moni suunnistaa terveellisemmän ruoan pariin tammikuussa. Osa myös tekee terveellisempään elämään liittyviä uudenvuodenlupauksia, jossa ruokavalion muutos näyttelee merkittävää osaa. Terveellisempään ruokavalioon siirtyminen näkyy asiakkaiden turvotuksen laskun lisäksi myös K-ruokakaupan hyllyillä.
Kasvikset ovat selkeä ja helppo tuoteryhmä, johon ihmiset siirtyvät joulukuisen herkuttelun jälkeen. Tämä näkyy myös hedelmien ja vihannesten myynnissä. Kaupassa myynti on tammi-helmikuisin merkittävästi korkeampi kuin muina kuukausina. Kasvikset täyttävät alkuvuodesta myös suuremman osan asiakkaiden ruokakorin pinta-alasta kuin muina vuodenaikoina.
-Raskaan jouluruoan jälkeinen elintapojen muutos ei kuitenkaan ole hedelmien ja vihannesten myynnin kasvun ainoa syy. Vuoden alussa myös sitrushedelmien sesonki on parhaimmillaan, kertoo Ruokakeskon hedelmien ja vihannesten ostojohtaja Kenneth Forsman.
Perinteisesti sitrushedelmien myynti liittyy myös suomalaiseen alkuvuoden säähän.
-Sitruksia myydään sitä enemmän mitä kylmempää ja pimeämpää on. Kaamosta ehkä karkotetaan vitamiinirikkailla ja terveellisillä hedelmillä, Forsman jatkaa.
Puurojen paluu
Myytti valmisruokien epäterveellisyydestä elää tiukassa, vaikka esimerkiksi Pirkka-sarjassa olevien valmisruokien rasva- ja suolapitoisuutta on laskettu jo vuosia sitten. Vuoden alussa varsinkin edulliset valmisruokavaihtoehdot tekevät kauppaansa, koska monet haluavat tammikuussa säästää vuoden lopun juhlien jälkeen. Tammikuussa valmisruokien kulutus painottuu keittoihin ja muihin kevyeksi koettuihin valmisruokiin.
-Terveelliset välipalat alkavat myydä heti tammikuun alusta. Uutena alkuvuoden trendinä on tullut kuitupitoinen mämmi, jonka myynti kasvaa vuosi vuodelta. Myös perinteiset marjapuurot, esimerkiksi vispipuuro tekee kauppaansa yhä enemmän, sanoo ostopäällikkö Jarmo Hyvönen.
Lupauksista tekoihin
Uudenvuodenlupaukset näkyvät luonnollisesti myös terveysvalmisteiden kasvavana myyntinä ja tammikuussa korostuvat painonhallinta- ja urheiluvalmisteet.
-Terveellisyys ja puhtaampi ruokavalio ovat trendinä hieman muuttaneet terveystuotteiden kulutustottumuksia viime vuosina. Painonhallintatuotteista esimerkiksi ”pussikeittokuurit” ei käy kaupaksi kuin ennen vaikka valmisruoissa keitot ovatkin tammikuussa suosiossa, kertoo tuotepäällikkö Eija Parviainen.
Toisaalta proteiinipatukat ja valmisjuomat kasvattavat myyntiä erityisesti vuoden alussa.
-Näiden suosio selittyy helppoudella ja paremmalla välipalalla suhteessa suklaapatukkaan ja snackkeihin, toteaa Parviainen.