K-ruokakaupoissa testataan vegehyllyä
Julkaistu 16.5.2018Kasvisruokien myynti on kasvanut räjähdysmäisesti K-ruokakaupoissa. K-ryhmän kaupoissa testataankin nyt vegehyllyä, johon kootaan kasviproteiinituotteet. Nyhtökauran rinnalla asiakkaita innostaa Oumph!-soijaproteiinituotteet.
Kasvisruoka on kasvattanut suosiotaan viimeisen vuoden aikana huimasti. Kasvua on tapahtunut useissa tuoteryhmissä sisältäen niin vegaaniset jäätelöt, ei-maitopohjaiset juomat kuin soija- ja paputuotteet. Kasviproteiinipohjaisten tuotteiden myynti onkin kasvanut keskimäärin noin 25 % edellisvuoteen verrattuna.
”Kauppoihin on tullut paljon uusia kasviproteiinipohjaisia tuotteita. Nyhtökauran nostattama julkisuus on lisännyt myös muiden kasviproteiinituotteiden suosiota. Samaan aikaan käynnissä oleva terveysbuumi on selvästi vaikuttanut tuotteiden kysyntään”, toteaa Keskon päivittäistavaratoimialan tavarakaupan johtaja Ari Akseli.
K-ruokakaupoissa testataan vegehyllyä – kasviproteiinituotteiden myynti jopa kaksinkertaistui
Kysynnän kasvaessa K-ruokakaupat haluavat tuoda kasvisruokatuotteet entistä helpommin ja selkeämmin esille. Tämä tehdään tuomalla kasviproteiinipohjaiset tuotteet keskitetysti omaan hyllyynsä. Vegehylly sijoitetaan lihatuotteiden yhteyteen tai niiden läheisyyteen, jotta entistä useammat asiakkaat löytäisivät tuotteet helposti. Vegehyllyn tunnistaa kaupassa vihreistä teippauksista.
”Kasvisruokailun suosio on kasvanut erityisesti sekasyöjien keskuudessa. Kasviproteiinipohjaiset tuotteet ovat kuitenkin usein sijoiteltuna eri puolille kauppaa, eivätkä ne ole kaikille asiakkaille tuttuja. Haluamme tällä lailla kannustaa asiakkaitamme testaamaan uusia tuotteita ja löytämään vaihtoehtoja perinteisille lihatuotteille”, kertoo Akseli.
Vegehyllyä on pilotoitu K-supermarket Nurmijärvellä ja K-citymarket Pirkkalassa. Mikäli ratkaisu osoittautuu suosituksi, vegehyllyjä on tarkoitus tuoda laajasti K-ruokakauppoihin.
”Vegehylly on otettu erinomaisesti vastaan. Kokosimme kasviproteiinituotteet jo alkuvuodesta omaan hyllyynsä. Vaikkei erillisiä teippauksia vegehyllyn merkiksi ollut vielä tehty, tuotteiden myynti kasvoi alkuvuonna esimerkiksi soija- ja kauramaidoissa lähes kaksinkertaiseksi”, kertoo K-supermarket Nurmijärven kauppias Minna Astikainen.
Nyhtökauran rinnalle ruotsalaisia villinnyt soijaproteiinituote
Uusia kasviproteiinituotteita tulee kauppojen valikoimiin tasaisesti. Nyhtökauran rinnalla K-ruokakaupoista saa Oumph!-soijaproteiinituotteita. Vegaanipakaste on tehty soijapavuista ja sitä saa sekä maustamattomana että erilaisilla mausteilla maustettuna. Tuotteet ovat olleet erittäin suosittuja Ruotsissa ja vastaanotto on ollut myös Suomessa positiivista.
Näin kasviproteiinituotteiden myynti on kasvanut K-ruokakaupoissa
• Ei-maitopohjaiset juomat, myynninkehitys viime vuoteen verrattuna +29 %
• Ei-maitopohjaiset kermat, myynninkehitys viime vuoteen verrattuna +40 %
• Ei-maitopohjaiset jogurtit, myynninkehitys viime vuoteen verrattuna +30 %
• Pavut, myynninkehitys viime vuoteen verrattuna + 16 %
• Tofut, myynninkehitys viime vuoteen verrattuna + 30 %
• Quorn-tuotteet, myynninkehitys alkuvuoden aikana + 30 %
• Kaikki vegaanipakasteet (esim. soijaleikkeet, falafelit, kasvispihvit), myynninkehitys viime vuoteen verrattuna + 24 %
• Osa hummus- ja falafel -tuotteista, myynti kaksinkertaistunut viime vuoteen verrattuna
Lisäksi K-ruokakauppojen valikoimiin on tullut esimerkiksi uusia vegaanisia jäätelöitä ja kasvispiirakoita, joiden kysyntä on ollut korkealla tasolla koko alkuvuoden.