Tiesitkö tämän lahjakorteista?
Päivitetty 29.11.2019K-Citymarketien, K-Supermarketien ja K-Marketien palveluvalikoima vahvistuu kattavalla kirjolla lahjakortteja. Lahjakorttien myynnissä on Suomessa vielä matkaa muiden Pohjoismaiden tasolle, mutta aineettomien lahjojen suosio kasvaa meilläkin.
K-ryhmä ja VLMedia tuovat kattavan lahjakorttivalikoiman tuhanteen K-ruokakauppaan. K-Citymarketien, K-Supermarketien ja K-Marketien valikoimista löytyy jatkossa tunnettujen brändien lahjakortteja, kotimaisia Gift4You-lahjakortteja hemmotteluun, elämyksiin ja seikkailuihin sekä turvallista sähköistä rahaa verkko-ostoksiin tarjoava Paysafecard.
"Laaja lahjakorttivalikoimamme täydentää K-ruokakauppojen palvelutarjontaa ja tekee lahjan antamisesta helpompaa. Tuomme kertaheitolla tuhanteen K-ruokakauppaan kokonaisen lahjaostamisen kategorian, jossa lahjaksi annetaan arvoa, sisältöä, elämyksiä ja kokemuksia", Keskon palvelujohtaja Petri Toivonen sanoo.
Aineettomien lahjojen suosio kasvaa
Suomessa lahjakorttien myynti on vielä kansainvälisesti katsoen vähäistä. Esimerkiksi muissa Pohjoismaissa lahjakorttien osuus kaikesta lahjaostamisesta on moninkertainen. Yhtenä syynä on ollut lahjakorttien rajoitettu saatavuus Suomessa.
Aineettomien lahjojen suosio on kuitenkin Suomessakin kasvussa. Lahjakortti mielletään usein viime hetken lahjaksi ja arjen pelastajaksi. Tästä kertoo se, että lahjakortit ovat kysyttyjä esimerkiksi joulun, äitienpäivän ja ystävänpäivän aivan viime hetkille saakka.
"Nykyisin alkaa olla tyypillistä, että esimerkiksi äitienpäivälahjaksi viedään hemmottelulahjakortti tai valmistuvalle nuorelle iTunes- tai Google Play -kortti. Lahjakortti mahdollistaa myös verkkopalveluiden turvallisen käytön ilman luottokorttia", Petri Toivonen kertoo.
Lahjakorttisesongit
Lahjakortteja ostetaan Suomessa eniten jouluisin, jolloin suositaan erityisesti elämyslahjakortteja. Toiseksi suurimman sesongin muodostavat kevään juhlat äitienpäivineen ja valmistujaisineen. Myös isänpäivän ja ystävänpäivän alla lahjakorttien myynti kasvaa selvästi.
Tiesitkö tämän?
K-ryhmän tekemän kyselyn perusteella:
- Lahjan ostaminen on joskus jäänyt viime tinkaan 82 %:lla vastaajista.
- Sopivan lahjan keksiminen läheiselle on ollut vaikeaa 43 %:lle vastaajista.
- Lahjakortti olisi mieluisa lahja 77 %:lle vastaajista.
- Lahjakortti annetaan todennäköisimmin lahjaksi muulle perheenjäsenelle, ystävälle tai puolisolle.
- 44 % vastaajista on lahjakortin saatuaan asioinut liikkeessä tai kokeillut jotakin palvelua, jota ei luultavasti muuten olisi kokeillut.
*Kysely kaupan palveluista ja lahjakorteista (6.4.–20.4.2017, N=839), K Digital Tutkimuspalvelut.