Meidän kauppa on kiusaamisvapaa vyöhyke

Meidän kauppa on kiusaamisvapaa vyöhyke

Päivitetty 7.11.2023

Kaikki lähes 800 K-Marketia Hangosta Nuorgamiin ovat kiusaamisvapaita vyöhykkeitä.

Kaikki Suomen K-Marketit ovat kiusaamisvapaitavyöhykkeitä ja siellä tehdään se, minkä välittävä aikuinen tekee. K-Marketit ovat lapselle ja nuorelle turvallisia paikkoja lähellä omaa arkea ja kotia. Välittäminen tarkoittaa meille sitä, että olemme läsnä, kuuntelemme ja puutumme kiusaamistilanteisiin. Pieni teko aikuiselle voi olla kiusatulle äärettömän tärkeä ja siksi on tärkeää, että jokainen aikuinen on tekemässä ympäristöstään kiusaamisvapaita vyöhykkeitä. 

Tutustu oheiseen Mannerheimin Lastensuojeluliiton välittävän aikuisen muistilistaan ja katso vinkit, miten jokainen voi toimia arjessa. Näytetään yhdessä esimerkkiä, pidä sinäkin ympäristösi kiusaamisvapaana vyöhykkeenä.

k market kv 680x400

MLL:n asiantuntijoiden vinkit välittävälle aikuiselle:

1. Kun huomaat kiusaamiselta vaikuttavan tilanteen, älä ohita sitä. Vaikka näyttäisi epäselvältä, mitä tapahtuu tai ovatko kaikki osapuolet vapaaehtoisesti mukana esimerkiksi tilanteessa, jossa tönitään ja nauretaan, tilanteeseen on tärkeää puuttua. Kiusatulle on apua siitä, että osoitat huomanneesi.

2. Kysy mitä tapahtuu. Kysy nuorilta, mistä on kyse. Kiusaavilta voit kysyä, mitä oikein teette. Jos näyttää, että jotakuta kiusataan tai hän on alakynnessä, kysy, tarvitseeko hän apua ja haluaako, että saatat hänet pois.

3. Pyydä tarvittaessa avuksi toinen aikuinen. Nuorten väliseen väkivaltatilanteeseen puuttuminen voi olla vaarallista yksin. Pyydä toinen aikuinen mukaan tueksi. Voit sanoa esimerkiksi: ”Huolestuttaa mitä tuolla tapahtuu, tuletko tarkastamaan tilannetta kanssani?”

4. Soittakaa tarvittaessa poliisi. Jos tilanteeseen liittyy välivaltaa tai muuta rikokseen viittaavaa, kutsukaa poliisi. Alaikäisten tapauksessa poliisi konsultoi myös lastensuojelua.

5. Puhu kiusatuksi tulleen kanssa. Välitä lämpöä ja turvaa. Kysy, kenelle voisit lapsen puolesta soittaa tai voitko auttaa hänet esimerkiksi kotiin, tai jollakin tavalla kiusaajien ohi. Kerro, että kiusaamisesta on tärkeää puhua omien läheisten aikuisten kanssa. Asia pitää selvittää. Kenelläkään ei ole oikeutta satuttaa muita. Apua on saatavilla esimerkiksi koulusta ja lastensuojelusta.

6. Jos nuori kaipaa aikuista, jonka kanssa keskustella asiasta enemmän, vinkkaa MLL:n Lasten ja nuorten puhelimen ja chatin palveluihin.

Usein kysyttyä
Miksi K-Marketit ovat kiusaamisvapaita vyöhykkeitä?
Mitä K-Marketissa tapahtuu, jos sinne tulee kiusattu lapsi tai nuori?
Millä tavalla kaupassa on varauduttu kiusaamistilanteisiin? Millaista osaamista kauppiaille ja kauppojen henkilökunnalla on aiheesta?
Onko kauppias tai myyjä siis samalla poliisi tai sosiaalityöntekijä?
Onko kiusaamisvapaa vyöhyke vain markkinointikampanja?
Toimiiko kiusaamisvapaa vyöhyke?
Miksi Susijengi on mukana?
Mitä minä voin tehdä?

Jokainen meistä voi vaikuttaa

Kiusaaminen on vakava ongelma, joka koskettaa monia. Päätimme nostaa aiheen julkiseen keskusteluun ja siten auttaa ihmisiä tunnistamaan oman roolinsa kiusaamisen ehkäisemisessä. Kiusaamiseen puuttuminen ei ole vain esimerkiksi koulun tai kodin asia, vaan yhteinen tehtävämme.

Kiusaamisvapaa vyöhyke tarkoittaa, että K-Marketit tarjoavat lapselle tai nuorelle tarvittaessa turvallisen paikan, jossa on aina välittävä aikuinen. K-Market-kauppiaat ovat usein tuttuja lapsille ja nuorille, joten heillä on hyvät mahdollisuudet kitkeä kiusaamista sellaista kohdatessaan. Kiusaamisen kitkemiseen tarvitaan yhteistyötä ja siksi meillä on kumppanina MLL, joka tarjoaa kauppiaille ja kauppojen henkilökunnalle opastusta ja käytännön neuvoja kiusaamistilanteissa toimimiseen ja niiden ehkäisemiseen. K-Marketeilla on käytössä MLL:n Välittävän aikuisen muistilista, josta löytyy vinkit, miten toimia kiusaamistilanteessa.

Toivomme, että asian esiin nostamalla voimme vaikuttaa kiusaamisen ehkäisemiseen ja näyttää esimerkkiä. Aihe on vaikea, ja siksi siitä on tärkeää puhua julkisesti. Kannustamme kaikkia puuttumaan kiusaamiseen.

Voit tukea MLL:n työtä kiusattujen lasten ja nuorten hyväksi tekemällä lahjoituksen

Tiesithän, että MLL:n Lasten ja nuorten puhelimessa lapset ja nuoret voivat käydä luottamuksellisesti keskustelua koulutetun aikuisen kanssa. Puheluun vastaa aina aikuinen, jolla on aikaa kuunnella.

MLL-nuorten-puhelin