Verkkokaupan kirjautuminen on uudistunut! Lue lisää täältä.
Ruokatrendit 2019: Tiedostava kuluttaminen

Ruokatrendit 2019: Tiedostava kuluttaminen

Tiedostava kuluttaminen on saavuttanut vahvan aseman ja sen vaikutusta arjen ruokavalintoihin voidaan pitää merkittävänä. Ilmiön koko on kasvanut vuodesta 2017 noin 10 % ja sen odotetaan kasvavan saman verran vuonna 2019.

Muun muassa lähiruoan ja eettisen ruoan suosiminen liittyvät vahvasti tähän ilmiöön. Tutkimustulosten mukaan tulevana vuonna lähes puolet (45 %) suomalaisista aikoo suosia lähiruokaa. Tiedostava kuluttaminen on valtakunnallinen ilmiö. Alailmiöistä ruokahävikin Tiedostava kuluttaminen vähentäminen ja ympäristöystävälliset ruokavalinnat korostuvat kuitenkin Uudellamaalla muuta Suomea enemmän.

Ruoan eettisyyden merkitys tulee tuplaantumaan tulevaisuudessa.

ruokailmiot alakuva

Tiedostava kuluttaminen näkyy vuoden 2019 ostoskoreissa muun muassa seuraavina valintoina: ostoskorista löytyy enemmän vihanneksia, lähiruokaa sekä pientuottajien tuotteita. Syksyn 2018 aikana muovi on puhuttanut ja muovituotteet ovat saaneet paljon huomiota. Tämä näkyy tutkimuksessa ja muovituotteiden välttäminen korostuu myös suomalaisten ensi vuoden ostoskoreissa.

tiedostava ostoskori