Ruokailmiöt 2022

Ruokailmiöt 2022

Päivitetty 16.12.2021

Kuluttajien odotukset tukevat erityisesti kotimaisuuden, lähituotannon, sesonkiruoan ja monipuolisen ruokavalion suosimisen kasvua.

Ruokatrendi kori 680x300 K-ryhmä listasi jälleen tuoreet ruokatrendit. Nämä asiat kiinnostavat nyt suomalaisia eniten:

  1. Kotimainen ruoka ja lähiruoka. Kiinnostavimpien trendien kärkeen nousevat jälleen suomalaisen ruoan ja lähiruoan arvostus.
  2. Kokonaisvaltainen hyvinvointi. Suomalaiset ovat oppineet kuuntelemaan omaa kehoaan, ja nyt entistä suurempi huomio kohdistuu monipuoliseen ruokavalioon ja hyvinvointiin – joko erilaisten ihmedieettien aika on ohi?
  3. Tuotteiden vastuullisuus. Ruokakaupassa tuotteiden vastuullisuutta halutaan vertailla.
  4. Mausta ei tingitä. Hintatietoiset valinnat tehdään mausta tinkimättä, ja siksi arjessa halutaan suosia esimerkiksi sesonkituotteita.
  5. Ruoan verkkokauppa yleistyy. Yhä useampi aikoo hyödyntää ruoan verkkokauppaa arjen eri tilanteissa.

Hyvinvointi-ilmiö lähtee lentoon

Korona käänsi huomion monipuoliseen ruokavalioon ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Jopa 43 % suomalaisista uskoo noudattavansa ensi vuonna aiempaa enemmän monipuolisempaa ruokavaliota. Ravintovalintojen ohella nousussa ovat hyvät elämäntavat: aktiivisuutta ja lepoa sopivassa suhteessa. Kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin lisäksi täsmähyvinvointi on kasvava ruokailmiö, ja se näkyy ensi vuonna esimerkiksi siten, että omien tuntemusten arviointi datan avulla ja ravintovalinnat kiinnostavat. Esimerkiksi 22 % suomalaisista uskoo olevansa aiempaa kiinnostuneempi seuraamaan sovellusten kautta, missä suhteessa omat ruokaostokset sisältävät eri ravintoaineita. Datan seuraaminen kiinnostaa erityisesti nuorimpia, sillä 18-24-vuotiaissa vastaava luku on +40%!

Ruokatrendi kuvitus 680x300

Vastuulliset valinnat ostoskorissa kiinnostavat

Tiedostava kuluttaminen näkyy ostoskorivalinnoissa kahdella tavalla:

  • Harkittuna kuluttamisena
  • Hyvän omantunnon valintoina

Suomalaiset uskovat edelleen arvostavansa ja suosivansa suomalaisia tuotteita jopa aiempaa enemmän. 55 % edelläkävijäkuluttajista pitää lähi- ja pientuottajien tuotteita trendikkäinä, nuorimmissa 18-24-vuotiaissa vastaava luku on jopa 65 prosenttia. Yhä useampi haluaa ensi vuonna myös vertailla tuotteiden vastuullisuutta ruokakaupassa, näin sanoo tekevänsä ensi vuonna 36 % kaikista suomalaisista ja 43 % edelläkävijäkuluttajista.

Kiinnostus sesonkisyömiseen ja siihen, milloin mikäkin raaka-aine on parhaimmillaan ja edullisimmillaan liittyy sekä harkittuun kuluttamiseen että haluun kehittyä ruoanlaittajana. Vanhat kotitaloustaidot ovat nyt pinnalla, joten on erittäin trendikästä opetella käyttämään myös edullisimpia raaka-aineita.

Nautinnollisuus ohjaa myös vasutullisia valintoja, joten ensi vuonna positiiviset ja kannustavat tavat toteuttaa vastuullisuutta kiinnostavat erityisesti.

  • Koe trendi esimerkiksi hyppäämällä Linnea Vihosen matkaan K-Ruoan Vinkit Valintoihin Youtube -sarjassa, jossa yhdistyvät trendikkäät, aallon harjalla olevat ruokasisällöt sekä arjen vastuulliset valinnat ja vinkit.

Kotona laitettua vai valmista? – Molempia!

Ruokatrendi kuvitus 2 680x300 Etäarki muutti suhtautumisemme esimerkiksi valmisruokaa kohtaan. Supervaivattomuus-ilmiönä kiinnostaa, arjesta halutaan tehdä helppoa. Nyt on selvästi nähtävissä asennemuutos: aiemmin valmisruokaa vältelleet ovat selvästi löytämässä laajenevasta valikoimasta itselleen sopivia vaihtoehtoja. Samalla tarve ajankäyttöä helpottaville palveluille on kasvanut: palveluita ja verkkokauppaa hyödynnetään arjen eri tilanteissa: ostetaan ravintolatasoista valmisruokaa, hyödynnetään verkkokaupan nopeita toimituksia tai tilataan koko viikon ruokaostokset verkosta. Suomalaiset ennakoivatkin oman verkkokauppakäytön kasvavan ensi vuonna. Viiden vuoden päästä 60 % suomalaisista uskoo hyödyntävänsä verkkokauppaa ruokaostoksissaan ainakin silloin tällöin.

Toisaalta yhä useampi on innostunut ruoanlaitosta: suomalaisten Halu kehittyä ruoanlaittajana näkyy esimerkiksi haluna erikoistua ja syventyä johonkin tiettyyn osa-alueeseen ruoanlaitossa: hapanjuurileivontaan tai pizzoihin. Vertaistuki on tärkeä osa kehittymistä, somessa jaetaan vinkkejä ja kokemuksia aiheisiin liittyen. Yhä useampi myös tuunaa ensi vuonna arkiruokansa esimerkiksi maailman makujen avulla. Muutoksessa ovat myös tavat oppia ruoanlaiton tekniikoita ja esimerkiksi livekokkaus huippukokin kanssa omasta kotikeittiöstä käsin kasvattaa suosiota.

Vastuullisuus ja visuaalisuus ovat yhä tärkeämpi osa ruoan elämyksiä ja estetiikkaa. Ensi vuonna innostumme edelleen uutuuksista, mutta yhä useampi rakentaa elämyksen koko aterian ympärille. Visuaalisuus on yhä tärkeämmässä roolissa. Aterian kruunaa hyvä tarina. Ruokaelämyksistä voi myös nauttia, vaikka ruoanlaitto ei kiinnosta – tämä näkyy ruokakaupassa ravintolatasoisten ratkaisujen ja laadukkaampien vaihtoehtojen kasvuna. Sosiaalisen hyväksyttävyyden merkitys korostuu. Lähellä tuotetut ja vastuulliset raaka-aineet nähdään tällä hetkellä erityisen trendikkäinä.

K-ryhmä on teettänyt vuodesta 2016 Ruokailmiöt-tutkimusten sarjaa, jossa on paneuduttu suomalaisten kuluttajakäyttäytymisen trendeihin ja ajankohtaisiin ruokailmiöihin. Laajat selvitykset on toteutettu vuosina 2016, 2018 ja 2020. K-ryhmän trendikatsaus 2022 perustuu syksyllä 2021 toteutettuihin asiantuntijahaastatteluihin ja K-ryhmän asiantuntijoiden näkemyksiin sekä suomalaisten vastauksiin K-kylä-kyselyissä, jotka toteutettiin syys-lokakuussa. Lokakuun kyselytutkimukseen ajankohtaisista ruokatrendeistä vastasi 1279 suomalaista ja K-K-ryhmän ruokaostosten tekeminen verkosta -tutkimukseen syyskuussa 2283 suomalaista. Molempien tutkimusten aineistot on painotettu vastaamaan Suomen väestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Tutkimusten toteutuksesta vastasi Frankly Partners.