Arki
Kiertävä ruokalista helpottaa lapsiperheen arkea

Kiertävä ruokalista helpottaa lapsiperheen arkea

Suunnittele usean viikon kiertävä ruokalista. Huolellinen suunnittelu säästää aikaa ja rahaa sekä estää hävikkiä.

Kiertävästä ruokalistasta on tullut lapsiperheiden arkea helpottava ilmiö. Kun suunnittelet ruokalistan vaikkapa neljäksi tai viideksi viikoksi kerrallaan, ruokaa ei tarvitse joka päivä miettiä uudelleen. Hyvä suunnittelu helpottaa huomattavasti perheen ruokahuoltoa.

Monet julkaisevat kuvia lapsiperheelle suunnittelemistaan kiertävistä ruokalistoista Facebookissa ja Instagramissa. Ruokailmiö-blogissa on vinkkejä lihattomaan ruokavalioon ja hyviä ideoita sisältävä ruokalista seitsemäksi viikoksi. Nelli K:n blogissa on kuuden viikon kiertävä arkiruokalista sekasyöjä-lapsiperheelle.

Martat neuvovat suunnittelemaan viikon ruokalistaan yhden pääaterian päivässä. Yleensä toinen ateria syödään tarhassa, koulussa tai työpaikalla. Jos kaikki ateriat syödään kotona, kannattaa ruokaa tehdä sen verran, että edellisen päivän päivällisestä jää tarjottavaksi seuraavan päivän lounas. Täältä voit katsoa Marttojen ehdotuksen yhden ja kolmen viikon ruokalistaksi.

Etukäteen suunnittelusta on etua

Ei mikään ihme, että kiertävästä ruokalistasta on tullut hitti lapsiperheiden keskuudessa. Ruokalistan etukäteissuunnittelulla on paljon etuja.

1. Monipuolisuus

Suunnittelemalla etukäteen voi huolehtia siitä, että vuorottelevasta ruokalistasta tulee monipuolinen. Ruokalistan voi suunnitella esimerkiksi pääraaka-aineen mukaan. Näin voit sijoitella mukaan vaihtelevasti esimerkiksi kasvis-, kala-, broiler- ja lihapäiviä.

2. Vaihtelevuus

Anna lasten kertoa omat suosikkisi, joita voit sijoittaa kiertävälle listalle sopivasti. Suunnittelu auttaa sekä pääraaka-aineiden että eri valmistustapojen vaihtelevuudessa: keittoja, uuniruokia, pataruokia, grillattua, paistettua, höyrytettyä…

3. Ajansäästö

Kun ruokalista on valmiiksi mietitty riittävän monelle viikolle, pyörää ei tarvitse keksiä aina uudelleen. Ruoan pohtimiseen ja ostoksilla käyntiin menee paljon vähemmän aikaa. Kun koko viikon ruokalista on valmiiksi suunniteltu, esivalmistelunkin voi tehdä suunnitelmallisesti ja valmistaa useampia ruokia kerralla.

4. Taloudellisuus

Mieti, mitä ruokia voi tehdä 2–3 päivän annoksen kerralla. Esimerkiksi uuniruokia voi tehdä samalla isomman annoksen pakastimeen. Välillä voi pitää pihistelypäiviä tai jopa jämäviikon, jolloin ruoaksi voi tarjota pakastimeen jemmattuja tähteitä. Jos viikonloppuisin on tarjolla enemmän ruokaa, maanataisin voi pitää jämäpäivää.

5. Hävikin torjunta

Hyvä vinkki on tarjota edellisen päivän tähteet seuraavana päivänä lounaaksi. Jos ruokaa jää yli, laita loput pakkaseen. Voit myös kirjata kiertävään ruokalistaan päiviä, jolloin syödään pakkasta tyhjäksi.

6. Vastuullisuus

Kiertävää ruokalistaa noudattamalla on helppo tarkkailla kasvisruokien ja liharuokien suhdetta niin, ettei esimerkiksi naudanlihan määrä nouse suosituksia suuremmaksi. Tuleeko kasviksia ja hedelmiä syötyä riittävästi? Lihan määrä voi vähentää korvaamalla osan lihasta kasviksilla tai esimerkiksi soijarouheella tai muilla kasvisproteiineilla. Viikkoon on hyvä sovittaa ainakin yksi kasvispäivä, ja suunnittelu auttaa palkokasvien ja täysjyväviljojen vaihtelevassa käytössä.

7. Maistuvuus

Aina voi soveltaa: kiertävän ruokalistan ei tarvitse olla mitään pakkopullaa. Jos jonain päivänä tuleekin yllättävä pizzanhimo, ruokalistan voi skipata. Tai jos kokkaaminen ei vain huvita tai aikatauluun tulee yllättäviä muutoksia, pakastimesta voi sulattaa tarjottavaksi mieliruokaa!