10 vinkkiä kello viiden ruokapaniikkiin

10 vinkkiä kello viiden ruokapaniikkiin

Töiden tai koulupäivän jälkeen pitäisi saada ruokaa pöytään ja sassiin! Nälkäkiukku vaanii nurkan takana, mutta näiden vinkkiemme avulla saat kello viiden ruokapaniikin päihitettyä!

1. Esivalmistele viikonloppuna

Arkiruoka valmistuu nopeammin, kun jääkaapista löytyy valmiiksi paistettuja lihoja ja pilkottuja vihanneksia. Mieti viikon ruoat valmiiksi ja käytä tunti sunnuntaina ruokien esivalmisteluun. Voit kypsentää lihat valmiiksi ja sekoitella kastikkeet. Myös vihannekset voi pilkkoa rasioihin odottamaan ruoanvalmistusta. Peitä kuitenkin herkästi kuivuvat ainekset kostealla liinalla ja raa’at perunat vedellä.

2. Aloita kauden kasviksesta

Rakenna ateria valitsemasi kasviksen ympärille. Päätöksen reseptin päätähdestä voit tehdä vasta kaupassa. Viivy hetki heviosastolla ja katso, mikä vihannes näyttää hyvältä juuri nyt. Etenkin satokauden kasvisten suosiminen kannattaa: se on ekologista ja taloudellisestikin järkevää, sillä satoaikana kasvikset ovat edullisimmillaan.

3. Varustele kuiva-ainekaappi

Kun kuiva-ainekaapistasi löytyvät aina tietyt avaintuotteet, ei ruokapaniikki pääse yllättämään. Säilötyillä pavuilla, kookosmaidolla ja tomaattimurskalla pääset pidemmälle kuin arvaatkaan. Kertyykö kuivakaappiin paljon vajaita pusseja? Ota käyttöön hävikkikori: kerää työtasolle kolme tuotetta, jotka uhkaavat jäädä käyttämättä. Kun alat ruoanlaittoon, tarkista ensin hävikkikori.

Ruokakaapista tulisi aina löytyä esimerkiksi pastaa, riisiä ja erilaisia säilykkeitä. Hätätapauksessa ateria valmistuu kuiva-ainekaapin aarteista hyvinkin vikkelästi. Tomaatti-linssikeitto on lautasilla alle vartissa, sitruunainen tonnikalapastakin valmistuu lähes samassa ajassa. Varmista, että kaapissa on myös erilaisia jauhoja ja hiutaleita, papusäilykkeitä ja näkkileipää.

kuva

4. Aina mielessä

Opettele ulkoa muutaman reseptin raaka-aineet. Nämä ovat turvaruokiasi, joihin voit nojautua kun kauppalistan suunnittelu on jäänyt arjen jalkoihin. Parhaissa turvaruoissa on vain muutama raaka-aine eikä liikaa työvaiheita. Kokosimme alle muutaman esimerkkireseptin.

5 × TURVARUOKA

  • Uunipasta
  • Helppo lohikiusaus
  • Nakkimunakas
  • Helppo avokadopasta
  • Nuudeli-kanapelti

Isoille ja pienille Perheen vauvalle tai taaperolle ei välttämättä tarvitse kokata kokonaan omia ruokia, vaan hän voi nauttia samaa sapuskaa muun perheen kanssa, lapsille sopivin maustein! Ota vain lapsen annos erilleen ennen suolan tai muiden kiellettyjen ainesosien lisäämistä ja jatka loppuruoan kokkaamista reseptin mukaan. Samalla lapsi oppii maistelemaan uusia jännittäviä makuja ja tekstuureja.

Kerää jääkaapin oveen tai kännykän muistioon lista vartissa valmistuvista suosikkiruoista. Lisää listalle ainakin olla tonnikala-salaattiveneet, nopea borssikeitto ja pasta carbonara. Katso ideoita vartin ruoista täältä!

kuva

5. Simppelit ruoat kunniaan

Arkiruoan ei tarvitse olla monimutkaista! Esimerkiksi muutaman raaka-aineen pastat, kuten helppo katkarapupasta, toimivat erinomaisesti työpäivän, koulun ja päiväkodin jälkeisen nälkäkiukun taltuttamiseen. Aina silloin tällöin on täysin ok tarjota päivälliseksi myös keitettyjä makaroneja ja paistettua jauhelihaa ketsupin kanssa tai vino pino voileipiä.

Kaksi ruokaa yhdellä iskulla Isosta kattilallisesta bolognesea teet kerralla kaksi ruokaa: toinen syödään heti ja toinen nostetaan paistovalmiina jääkaappiin. Kun ensimmäinen ruoka on syöty, odottaa seuraava jo vuoroaan paistamista vaille valmiina. Saman kastikkeen syöminen useampana päivänä ei kyllästytä, kun ruoat ovat keskenään riittävän erilaisia.

kuva

6. Pakastin on ystäväsi

Valmista iso satsi ruokaa kerralla ja pakasta osa. Kun otat aamulla ruoan sulamaan, on se iltapäivällä lämmitystä vaille valmista. Pakastamista kestävät hyvin esimerkiksi lasagne, lihapullat, sosekeitot ja haukipyörykät.

kuva

7. Oikaise puolivalmisteilla

Kaiken ei aina tarvitse olla alusta asti itse tehtyä. Kaupan hyllyltä löytyy mm. mainioita valmiita pastakastikkeita puhumattakaan valmisruokatiskin valmiista perunamuussista tai lämpimästä grillatusta broilerista. Hyödynnä myös valmiiksi pestyjä salaattisekoituksia ja salaattibuffan pilkottuja vihanneksia.

8. Pakastevihannekset on pop!

Nappaa pakastealtaasta perunasuikaleita nopeatekoista kinkkukiusausta varten ja wokkivihanneksia nopsaan broileriwokkiin. Pakastepinaatista taas syntyy pinaattikeitto ja herneistä herkullinen herne-vuohenjuustofrittata. Maailman nopein kasvissosekeitto syntyy perunaa sisältävästä pakastejuurespussukasta ja lorauksesta kermaa.

kuva

9. Alkupalat ravintolatyyliin

Jos lapset kitisevät nälkäänsä heti, kun astutte kodin kynnyksen, tarjoa heille vaikkapa dippivihanneksia tai pala leipää. Sillä välin ehdit valmistaa ruoan. Voit pyytää lapset myös auttamaan ruoanlaitossa tai pöydän kattamisessa, jolloin nälkä unohtuu hetkeksi.

10. Hävikistä herkuksi

Tee niin paljon ruokaa kerralla, että siitä riittää myös seuraavaksi päiväksi joko sellaisenaan tai uudeksi ruoaksi jalostettuna. Esimerkiksi perunamuussi taipuu seuraavana päivänä liha-perunasoselaatikoksi, keitetty riisi paistetuksi riisiksi ja pasta carbonara-pastavuoaksi. Erilaiset kastikkeet toimivat seuraavana päivänä vaikkapa tortillan täytteenä. Riperuoista saa taiottua myös monenlaisia munakkaita, piirakoita ja pyttipannuja.

kuva