10 vinkkiä kello viiden ruokapaniikkiin

10 vinkkiä kello viiden ruokapaniikkiin

Töiden tai koulupäivän jälkeen pitäisi saada ruokaa pöytään ja sassiin! Nälkäkiukku vaanii nurkan takana, mutta näiden vinkkiemme avulla saat kello viiden ruokapaniikin päihitettyä!

1. Esivalmistele viikonloppuna

Arkiruoka valmistuu nopeammin, kun jääkaapista löytyy valmiiksi paistettuja lihoja ja pilkottuja vihanneksia. Mieti viikon ruoat valmiiksi ja käytä tunti sunnuntaina ruokien esivalmisteluun. Voit kypsentää lihat valmiiksi ja sekoitella kastikkeet. Myös vihannekset voi pilkkoa rasioihin odottamaan ruoanvalmistusta. Peitä kuitenkin herkästi kuivuvat ainekset kostealla liinalla ja raa’at perunat vedellä.

2. Varustele kuiva-ainekaappi

Ruokakaapista tulisi aina löytyä esimerkiksi pastaa, riisiä ja erilaisia säilykkeitä. Hätätapauksessa ateria valmistuu kuiva-ainekaapin aarteista hyvinkin vikkelästi. Tomaatti-linssikeitto on lautasilla alle vartissa, sitruunainen tonnikalapastakin valmistuu lähes samassa ajassa. Varmista, että kaapissa on myös erilaisia jauhoja ja hiutaleita, papusäilykkeitä ja näkkileipää.

kuva

3. Vartissa valmista

Kerää jääkaapin oveen tai kännykän muistioon lista vartissa valmistuvista suosikkiruoista. Lisää listalle ainakin olla tonnikala-salaattiveneet, nopea borssikeitto ja pasta carbonara. Katso lisää ideoita vartin ruoista täältä!

kuva

4. Simppelit ruoat kunniaan

Arkiruoan ei tarvitse olla monimutkaista! Esimerkiksi muutaman raaka-aineen pastat, kuten helppo katkarapupasta, toimivat erinomaisesti työpäivän, koulun ja päiväkodin jälkeisen nälkäkiukun taltuttamiseen. Aina silloin tällöin on täysin ok tarjota päivälliseksi myös keitettyjä makaroneja ja paistettua jauhelihaa ketsupin kanssa tai vino pino voileipiä.

kuva

5. Pakastin on ystäväsi

Valmista iso satsi ruokaa kerralla ja pakasta osa. Kun otat aamulla ruoan sulamaan, on se iltapäivällä lämmitystä vaille valmista. Pakastamista kestävät hyvin esimerkiksi lasagne, lihapullat, sosekeitot ja haukipyörykät.

kuva

6. Oikaise puolivalmisteilla

Kaiken ei aina tarvitse olla alusta asti itse tehtyä. Kaupan hyllyltä löytyy mm. mainioita valmiita pastakastikkeita puhumattakaan valmisruokatiskin valmiista perunamuussista tai lämpimästä grillatusta broilerista. Hyödynnä myös valmiiksi pestyjä salaattisekoituksia ja salaattibuffan pilkottuja vihanneksia.

7. Pakastevihannekset on pop!

Nappaa pakastealtaasta perunasuikaleita nopeatekoista kinkkukiusausta varten ja wokkivihanneksia nopsaan broileriwokkiin. Pakastepinaatista taas syntyy pinaattikeitto ja herneistä herkullinen herne-vuohenjuustofrittata. Maailman nopein kasvissosekeitto syntyy perunaa sisältävästä pakastejuurespussukasta ja lorauksesta kermaa.

kuva

8. Alkupalat ravintolatyyliin

Jos lapset kitisevät nälkäänsä heti, kun astutte kodin kynnyksen, tarjoa heille vaikkapa dippivihanneksia tai pala leipää. Sillä välin ehdit valmistaa ruoan. Voit pyytää lapset myös auttamaan ruoanlaitossa tai pöydän kattamisessa, jolloin nälkä unohtuu hetkeksi.

9. One-pot wonders eli yhden astiat ihmeet

Yhdessä kattilassa, pannussa tai vuoassa syntyvät ateriat ovat ihania senkin takia, että niitä kokkaillessa syntyy vähemmän tiskiä. Tällaisia ruokia ovat monet keitot sekä ns. one-pot pastat ja risotot, kuten sitruunarisotto, avokadorisotto ja sienirisotto.

kuva

10. Hävikistä herkuksi

Tee niin paljon ruokaa kerralla, että siitä riittää myös seuraavaksi päiväksi joko sellaisenaan tai uudeksi ruoaksi jalostettuna. Esimerkiksi perunamuussi taipuu seuraavana päivänä liha-perunasoselaatikoksi, keitetty riisi paistetuksi riisiksi ja pasta carbonara-pastavuoaksi. Erilaiset kastikkeet toimivat seuraavana päivänä vaikkapa tortillan täytteenä. Riperuoista saa taiottua myös monenlaisia munakkaita, piirakoita ja pyttipannuja.

kuva

Koko perheelle maistuvia arkiruokareseptejä

Sinua saattaisi kiinnostaa