Lihapulla-spagettivuoka 2024 1440x550

10 vinkkiä kello viiden ruokapaniikkiin

Julkaistu 30.1.2024

Töiden tai koulupäivän jälkeen pitäisi saada ruokaa pöytään ja sassiin! Nälkäkiukku vaanii nurkan takana, mutta näiden vinkkiemme ja niksiemme avulla saat kello viiden ruokapaniikin päihitettyä!

1. Suunnittele etukäteen ja esivalmistele viikonloppuna

Koko viikon ruokalistan suunnitteleminen säästää vaivaa ja aikaa sekä vähentää hävikkiä. Joka päivä ei tarvitse valmistaa uutta ateriaa. Mieti, mitä ruokaa voisit tehdä samalla kahdeksi päiväksi. Arkiruoka myös valmistuu nopeammin, kun jääkaapista löytyy valmiiksi paistettuja lihoja ja pilkottuja vihanneksia. Kun olet miettinyt viikon ruoat valmiiksi, käytä tunti sunnuntaina ruokien esivalmisteluun. Lue vinkkejämme ruokien esivalmisteluun eli meal preppaukseen!

2. Inspiroidu kaupassa ja aloita kauden kasviksesta

Rakenna ateria valitsemasi kasviksen ympärille. Päätöksen reseptin päätähdestä voit tehdä myös vasta kaupassa. Viivy hetki heviosastolla ja katso, mikä vihannes näyttää hyvältä juuri nyt. Sesongin kasvikset ovat usein hyvin esillä, ja kasvisosastolta saattaa löytyä inspiroivia raaka-aineita. Satokauden kasvisten suosiminen kannattaa: se on ekologista ja taloudellisestikin järkevää, sillä satoaikana kasvikset ovat edullisimmillaan. Voit myös jatkaa ruokia helposti kasviksilla! Jauhelihakastikkeeseen voi raastaa porkkanaa, se tekee kastikkeesta maukkaan ja mehevän.

Talvisalaatti 2024 (1440x550)

Kuvassa: Talvisalaatti

3. Varustele kuiva-ainekaappi

Kun kuiva-ainekaapistasi löytyvät aina tietyt avaintuotteet, ei ruokapaniikki pääse yllättämään. Säilötyillä pavuilla, kookosmaidolla ja tomaattimurskalla pääset pidemmälle kuin arvaatkaan. Kertyykö kuivakaappiin paljon vajaita pusseja? Ota käyttöön hävikkikori: kerää työtasolle kolme tuotetta, jotka uhkaavat jäädä käyttämättä. Kun alat ruoanlaittoon, tarkista ensin hävikkikori.

Ruokakaapista tulisi aina löytyä esimerkiksi pastaa, riisiä ja erilaisia säilykkeitä. Hätätapauksessa ateria valmistuu kuiva-ainekaapin aarteista hyvinkin vikkelästi. Tomaatti-linssikeitto on lautasilla alle vartissa, tonnikalaspagetti valmistuu lähes samassa ajassa. Varmista, että kaapissa on myös erilaisia jauhoja ja hiutaleita, papusäilykkeitä ja näkkileipää.

Tonnikalaspagetti (1440x550)

Kuvassa: Tonnikalaspagetti

4. Aina mielessä

Opettele ulkoa muutaman reseptin raaka-aineet. Nämä ovat turvaruokiasi, joihin voit nojautua, kun kauppalistan suunnittelu on jäänyt arjen jalkoihin. Parhaissa turvaruoissa on vain muutama raaka-aine eikä liikaa työvaiheita.

5. Hyödynnä jämäruoat

Arkiruoan ei tarvitse olla monimutkaista! Esimerkiksi muutaman raaka-aineen pastat, kuten helppo katkarapupasta, toimivat erinomaisesti työpäivän, koulun ja päiväkodin jälkeisen nälkäkiukun taltuttamiseen. Aina silloin tällöin on täysin ok tarjota päivälliseksi myös keitettyjä makaroneja ja paistettua jauhelihaa ketsupin kanssa tai vino pino voileipiä. Tee myös kaksi ruokaa yhdellä iskulla! Isosta kattilallisesta bolognesea teet kerralla kaksi ruokaa: toinen syödään heti ja toinen nostetaan paistovalmiina jääkaappiin.

6. Pakastin on ystäväsi

Valmista iso satsi ruokaa kerralla ja pakasta osa. Kun otat aamulla ruoan sulamaan, on se iltapäivällä lämmitystä vaille valmista. Pakastamista kestävät hyvin esimerkiksi lasagnelihapullatsosekeitot ja kalapihvit.

Lihapullat (1440x550)

Kuvassa: Lihapullat

7. Oikaise puolivalmisteilla

Kaiken ei aina tarvitse olla alusta asti itse tehtyä. Kaupan hyllyltä löytyy muun muassa mainioita valmiita pastakastikkeita puhumattakaan valmisruokatiskin valmiista perunamuussista tai lämpimästä grillatusta broilerista. Hyödynnä myös valmiiksi pestyjä salaattisekoituksia ja salaattibuffan pilkottuja vihanneksia. Maailman helpoin risotto syntyy valmiista borschkeittoaineksissa.

Helppo uunirisotto 2023 1440x550

Kuvassa: Helppo uunirisotto

8. Pakasteet on pop!

Nappaa pakastealtaasta perunasuikaleita nopeatekoista kinkkukiusausta varten ja wokkivihanneksia nopsaan broileriwokkiinPakastepinaatista taas syntyy pinaattikeitto ja herneistä herkullinen herne-vuohenjuustofrittata.

9. Ota lapset keittiöön

Arkea helpottaa, kun annat lasten osallistua ruoanvalmistukseen. Ruoan ei välttämättä tarvitse olla valmiina pöydässä koulun tai tarhapäivän jälkeen. Lapset voivat sekoittaa ja käsitellä taikinaa, pilkkoa kasviksia ja kattaa pöytää sen mukaan, miten osaavat, ja samalla nälkä unohtuu hetkeksi. He myös oppivat ruoasta ja monet raaka-aineet tulevat tutuksi. Ehkä he myös innostuvat maistamaan uusia asioita entistä uteliaammin.

10. Hävikistä herkuksi

Pidä jämäpäivä kerran viikossa ja kokoa pöytään jääkaappiin ja pakastimeen päätyneet annospakkaukset. Jokainen perheenjäsen saa valita, minkä ruoan haluaa. Edellispäivän keiton, risoton tai puuron voi upottaa sämpylätaikinaan. Munakas on edullinen ja helppo ruoka, sillä sen voi täyttää lähes millä vaan jääkaapista löytyvällä: esimerkiksi eilisillä lisäkekasviksilla, broilerikastikkeella tai juustoraasteen lopuilla. Perunamuusi taipuu seuraavana päivänä liha-perunasoselaatikoksi, keitetty riisi paistetuksi riisiksi ja pasta carbonara-pastavuoaksi.

Hävikkimunakas 2021 (1440x550)

Kuvassa: Hävikkimunakas

Lisää ideoita arkiruokailuun