Trendin kärjessä: Nyhtökaura

Trendin kärjessä: Nyhtökaura

Nyhtökauran kehittäjä Maija Itkosen mukaan innovaation löytää kun miettii, minkä arjessa voisi tehdä paremmin.

Voitto K-Ruoka Awards -gaalan Vuoden ruokailmiö -kategoriassa puki sanoiksi sen, mitä Nyhtökaura on: ei pelkkä tuote, vaan kokonainen ruokailmiö. Palkinnon pokannut tuotteen kehittäjä, Maija Itkonen, iloitsee kasvisruoan uudesta asemasta.

"Olen ollut kasvissyöjä koko ikäni, mutta vasta viime kuukausina siitä on tullut uusi normaali. Enää ruokapöydässä ei kysellä, että missäs se liha on."

Nyhtökaura aloitti kasviproteiinien ajan. Nyt kaupoissa on Nyhtiksen lisäksi esimerkiksi hernerouhetta ja härkäpavusta tehtyä Härkistä.Itkosella on selitys suosioon. Nyhtökauran julkistus osui moneen megatrendiin: kasvisruoka- ja proteiinibuumiin, sekä aikaan, jolloin alettiin ymmärtää kauran monet hyvät ominaisuudet.

Toisaalta Nyhtökaura tehtiin alusta asti design thinking -näkökulmalla – mikä onkin innovaation luomisessa avainasemassa. Itkosen mukaan hyvää ideaa kehittäessä täytyy ymmärtää, millä arjessa on väliä ja minkä voisi tehdä paremmin. Silloin voidaan synnyttää oikeasti ilmiöitä.

“Suomalaiset ruokainnovaatiot syntyvät puhtaudesta ja niukkuudesta, siitä mikä täällä pohjoisessa kasvaa. Kun siihen yhdistetään tiede ja design, syntyy todella kiinnostavia aineksia."

Nyhtökaura on vasta alkua. Nyt Itkosen Gold&Green Foods jatkaa täydellisen proteiinin ja uusien tuotteiden kehittelyä. Eikä Itkonen ole Nyhtikseenkään päässyt kyllästymään.

"Sain juuri kollegaltani vinkin tehdä japanilaishenkistä misomarinoitua Nyhtökauraa. Se oli ollut niin hyvää, että hän oli saanut perheeltään aplodit ruokapöydässä."