Kaupassakäyntiin ja ostostentekoon halutaan enemmän inspiraatiota ja vaivattomuutta
Julkaistu 24.1.2019Ari Sääksmäki, ketjujohtaja, K-Citymarket
Miten kaupassakäynnistä tehdään siihen käytetyn ajan arvoista?
Tahdomme tehdä kaikkemme sen eteen, että voimme olla asiakkaillemme heidän aikansa arvoinen kauppa. Paljon asioita on jo tehty, ja paljon aiomme vielä tehdä. K-Citymarketin tavoite on olla asiakkaan ajan arvoinen ennen ostosten tekoa, kaupassakäynnin aikana ja ostosten jälkeen.
Arjen pyörittämiseen haluttaisiin käyttää nykyistä vähemmän aikaa
Kun kysyimme, mihin asiakkaamme haluaisivat käyttää vähemmän aikaa arjessaan, listalla ensimmäiseksi nousivat kotitaloustyöt ja työnteko. Näiden jälkeen kolmanneksi nousee kaupassa käynti ja ostostenteko – jopa 30 % asiakkaistamme haluaisi käyttää vähemmän aikaa kaupassakäyntiin. Erityisesti lapsiperheet ja 30-39-vuotiaat sekä 40-49-vuotiaat tahtoivat arjessaan vähentää kaupassakäyntiin kulutettavaa aikaa.
Arjen kiire ja onnellisuus -selvitys⃰ , 09/2018: Kysymys: Vastasit juuri, mitä haluaisit elämääsi ja arkeesi lisää. Mutta mistä olisit valmis luopumaan? Valitse listasta kolme asiaa, joihin tällä hetkellä käytät aikaa, mutta olisit valmis tai jopa haluaisit käyttää vähemmän aikaa. %-luku kertoo kunkin vaihtoehdon valinneiden osuuden. (N=1034)
Arjen kiire ja onnellisuus -selvitys⃰ , 09/2018: Kysymys: Vastasit juuri, mitä haluaisit elämääsi ja arkeesi lisää. Mutta mistä olisit valmis luopumaan? Valitse listasta kolme asiaa, joihin tällä hetkellä käytät aikaa, mutta olisit valmis tai jopa haluaisit käyttää vähemmän aikaa. %-luku kertoo kunkin vaihtoehdon valinneiden osuuden mainitussa taustaryhmässä. (N=1034)
Asioinnilta halutaan inspiraatiota ja vaivattomuutta
Arjen pyörittäminen, kuten siivoaminen, työnteko ja kaupassakäynti eivät kiinnosta ihmisiä, vaan niihin haluttaisiin käyttää vähemmän aikaa. Kun näitä asioita kuitenkin on pakko tehdä, arjelta toivotaan ennen kaikkea kahta asiaa: vaivattomuutta ja inspiraatiota. Sitä, että arjessa säästyy mahdollisimman paljon aikaa niille asioille, joita oikeasti halutaan tehdä, ja että ne arjen asiat, jotka kuitenkin täytyy suorittaa, saisi suoritettua mahdollisimman hyvällä mielellä. Näin tapahtuu esimerkiksi, kun arjen harmaat askareet yllättävät positiivisesti, ja niistä löytää jonkun uuden, inspiroivan näkökulman. Tähän K-Citymarket pyrkii.
K-Citymarket asettaa tavoitteekseen tarjota asiakkailleen enemmän vaivattomuutta ja inspiraatiota koko ostoprosessiin, ennen kaupassakäyntiä, kaupassakäynnin aikana ja jälkeen. Kehitystyö näiden asioiden eteen on jo aloitettu. Verkkokauppoja kehitetään aktiivisesti, kauppojen aukioloaikoja on pidennetty ja muutamat kaupat ovat jopa 24 h auki. 75 K-Citymarketissa on jo itsepalvelukassoja ja myös muutamissa kaupoissamme olevat kiireettömään asiointiin tarkoitetut kassamme ovat saaneet paljon positiivista huomiota ja kiitosta asiakkailtamme.
Kauppiaat henkilökuntineen keräävät aktiivisesti asiakaspalautetta, joka yhdistetään asiakas- ja tutkimusdataan. Tämän avulla jokaiselle kaupalle rakennetaan oma palvelukokonaisuus, joka vastaa juuri sen kaupan asiakkaiden tarpeisiin ja toiveisiin. Piristystä ja inspiraatiota kaupassakäyntiin tuovat esimerkiksi laaja käyttötavaravalikoima, asiantuntevat palvelutiskin työntekijät resepti- ja ruoanvalmistusvinkkeineen, kauppojen kahvilat, appelsiinimehukoneet, salaattibaarit, sushit ja dry aged -lihakaapit. Lisäksi kaupan oheen kootaan asiakkaan arkea helpottavia palveluja, kuten pakettien noutopisteet ja Postin palvelut, Apteekit ja Alkot, kierrätyspisteet, kukkakaupat, kampaamot, huoltamot, jne.
Osa palveluista vastaa myös asiakkaiden tulevaisuuden tarpeisiin, kuten K-Citymarketien yhteyteen avatut sähköautojen latauspisteet. Vaikka sähköautoja ei vielä Suomessa niin paljon olekaan, K-Citymarket haluaa olla mukana tukemassa sähköautojen yleistymistä. Tutustu myös K-ryhmän tulevaisuuden ruokakauppa –visioon.
K-ryhmän toteuttama Customer experience journey project – asiakkaan polut -selvitys, 2018: K-Citymarketin ketjukohtaiset lopputulemat.
Millainen on aikasi arvoinen kauppa?
Olemme miettineet palveluita, joilla voisimme auttaa asiakkaitamme ja kysyimme, mitkä niistä kiinnostaisivat asiakkaitamme eniten. Vastauksissa korostuvat inspiraatio ja ideat, yhdistettynä vaivattomuuteen. Alla asioita, jotka erityisesti herättivät mielenkiintoa asiakkaissamme. Olemme ottaneet nämä huomioon palvelukehityksessämme, ja pyrimme löytämään näihin uusia ratkaisuja, samalla kun pyrimme löytämään uusia innovaatioita. Tavoitteemme on, että jokainen asiakas voi todeta lähtiessään: ”Kannatti käydä!”.
Arjen kiire ja onnellisuus -selvitys⃰ , 09/2018: Korkeimmat tulokset saaneet vaihtoehdot seuraavista: Olemme listanneet alle sellaisia asioita, joilla K-Citymarket voisi asiakkaitaan auttaa. Jos sinulla olisi tunti enemmän aikaa, mitkä viisi näistä sinua eniten kiinnostaisivat? Sekä: Olemme listanneet tähän muunlaisia asiointia helpottavia tekijöitä: Kuinka tärkeinä seuraavia asioita pidät? Tai kuinka tärkeänä pitäisit, että tällaisia mahdollisuuksia olisi tarjolla? Asteikko 1-5. (N=1034)
Arjen kiire ja onnellisuus -selvitys
Selvitimme laajalla tutkimuksella*, miten arjen hektisyys vaikuttaa suomalaisten ajankäyttöön ja mitä kiire nykypäivänä ruokakaupalta edellyttää. Tuloksista käy muun muassa ilmi, että kiireen ja onnellisuuden väliltä on löydettävissä yhteys. Tutkimuksen mukaan isolle osalle ihmisiä aika on muodostunut uudeksi valuutaksi, jolla ostetaan elämyksiä ja inspiraatiota. Arjelta halutaan myös vaivattomuutta ja ajankäytölle mahdollisimman paljon vastinetta. Mitä tämä käytännössä edellyttää kaupalta?
Kokosimme tutkimuksemme tuloksista kolme artikkelia, joista tässä kolmannessa artikkelissa kerromme, miten kaupassakäyntiin saadaan enemmän inspiraatiota ja vaivattomuutta. Tutustu muihin artikkeleihin tästä.
*Arjen kiire ja onnellisuus -selvitys, 09/2018: K-ryhmän Kylä-asiakasyhteisön kuluttajapaneelissa tehty tutkimus, jonka vastaajat valittiin vastaamaan Suomen väestöä iän, sukupuolen ja asuinpaikan mukaan. Kyselyyn vastasi syyskuussa 2018 yhteensä 1034 kuluttajaa. Otos painotettiin jälkikäteen sukupuolen ja iän mukaan Suomen väestöä edustavaksi. Tutkimuksen toteutuksesta vastasi K-Citymarket -ketjun toimeksiannosta asiakasnäkemystoimisto Frankly Partners.