Kauppiaan ideologiana paikallisuus

Kauppiaan ideologiana paikallisuus

Julkaistu 15.5.2018

Palokan K-Citymarketin hyllyiltä löytyvät miltei kaikki Jyväskylän seudulla valmistettavat elintarvikkeet, esimerkiksi pienleipomon lähileipä, joka tarjoillaan maitokärryssä, suoraan oman kylän pelloilta. Paikallisuus on ideologia, jota kauppias Pekka Kukkonen noudattaa paitsi myymälässä myös omassa elämässään.

Kauppias Pekka Kukkonen, leipäosaston vastaava Elina Ojala ja Jyväs Pakarin toimitusjohtaja Arsi Tiitinen latovat lämpimiä riihilimppuja ja Puuppolan vaarin kauraleipiä maitokärryyn Palokan K-Citymarketissa Jyväskylässä. Perjantai on kääntymässä iltapäiväksi, ja myymälän kunnia-asiana on tarjota uunituoretta lähileipää myös vasta illemmalla ruokaostoksille tuleville asiakkaille.

”Lähileipää arvostetaan entistä enemmän. Maitokärry symboloi sitä, että tuote on todellakin paikallista. Se leivotaan paikallisesti viljellystä rukiista ja kaurasta, jauhetaan paikallisessa myllyssä ja leivotaan pienessä leipomossa, jonne on meiltä matkaa seitsemän kilometriä”, kauppias Kukkonen hehkuttaa yhteistyötä pienleipomon kanssa.

Esimerkiksi Puuppolan Aitokaura tulee Mauri Aholan tilalta, paikallisesti kasvatettu ja jauhettu riihiruis Konneveden myllyltä ja ruisjauho Lievestuoreen myllyltä. Mylläri Tuomo Paananen on kuvannut paikallisuutta sanomalla: mikä traktorilla tuodaan, se myllyssä jauhetaan.

Siis miltei kirjaimellisesti pellolta pöytään, kuten Jyväs Pakarin Arsi Tiitinen leipomon ideologian tiivistää. ”Hiilijalanjäljestä puhutaan paljon, ja me olemme siitä hyvin tietoisia. Paikallisilla raaka-aineilla ja lyhyemmillä toimitusmatkoilla vähennetään ympäristöön kohdistuvaa kuormitusta”, Tiitinen sanoo.

Palokan K-Citymarketilla on oma leipomo myymälässä ja useita muitakin leipomotuotteiden toimittajia. Yhteistyö Jyväs Pakarin kanssa on mutkatonta. Pienenä leipomona Jyväs Pakari on joustava niin leipomotuotteiden määrissä kuin toimitusajoissakin. Leipomo toimittaa leipää tarvittaessa useamman kerran päivässä.

”Kuuntelemme asiakkaita hyvin herkällä korvalla, ja yhdessä leipurin kanssa mietimme, miten toiveet voidaan toteuttaa. Esimerkiksi aurajuustoleipä ja koskenlaskijasämpylät ovat tällaisen tuotekehittelyn tuloksia”, Elina Ojala kertoo.


Loppukesällä viljelijä Mauri Ahola (oikealla) ja toimitusjohtaja Arsi Tiitinen odottivat kaurasta kelvollista satoa.

Suosikkimaut kaupan hyllyille

Jyväs Pakari on paitsi pieni myös melko nuori leipomo. Sen perusti kaksi Vaasan Leipomon entistä työntekijää pian sen jälkeen, kun Vaasa oli lopettanut toimintansa Jyväskylässä vuonna 2012. Toinen heistä oli pääluottamusmiehenä toiminut leipuri Simo Pynnönen; Pynnösen nykyinen yhtiökumppani Arsi Tiitinen tuli mukaan pari vuotta sitten.

”Kaikki lähti liikkeelle vauhdikkaasti. Hankimme käytetyt koneet ja laitteet, vuokrasimme tilat ja aloitimme neljällä eri leivällä. Aika sokkoina hyppäsimme tuntemattomaan”, Pynnönen kuvaa leipomon alkutaivalta syyskesällä 2012.

Nyt Palokankaantien leipomon yhteydessä on persoonallisesti harmaalla laudalla ja heinäseipäillä sisustettu myymälä-kahvila. Työntekijöitä on sesongin mukaan 8–10. Leipomo tekee 40 erilaista ruoka- ja kahvileipää. Asiakkaina on sekä lähitienoon kauppoja että ravintoloita – Palokan Citymarket yhtenä hyvänä asiakkaana muiden noin 25 ostajan joukossa.

”Olemme nykyään jo brändi, sillä meiltä leivän ottavat ravintolat mainitsevat meidät ruokalistoissaan. Pyrimme siihen, että paikallisten ihmisten rakastamat suosikkimaut pääsevät takaisin kauppojen hyllyille ja ravintoloiden ruokapöytiin”, Tiitinen sanoo.

Ja makua Jyväs Pakarin leivissä ja pullissa todellakin on. Riihilimppua pureskellessaan melkein kuulee varstojen jyskeen riihessä ja haistaa riihen tuoksun – ja voipullaa mutustaessaan tulee lapsuus mieleen.

Löytyypä Palokankaan leipomomyymälän tiskiltä myös karjalanpiirakoita. Ne tulevat Liperistä Kotileipomo Sorsalta pakasteina, ja ne paistetaan sekä voidellaan paikan päällä. Arsi Tiitisen isomummo oli kotoisin rajantakaisesta Salmista. Karjalaista siirtoväkeä ja heidän jälkeläisiään asuu runsaasti Jyväskylässä ja sen ympäristössä.

”Mummo oli oikea piirakkamestari. Hän sanoi, että piirakan pohja on tarpeeksi ohut vasta sitten, kun Salmin kirkko näkyy sen läpi.”


Ristonkorven puutarhan tomaatit menevät sitä mukaa kun niitä saadaan, kertoo Milla Hänninen. 

Kaikki se, mitä alueella tuotetaan

Kauppias Pekka Kukkonen sanoo paikallisuuden olevan ideologia, jota hän noudattaa paitsi kaupan tuotevalikoimissa myös omissa kulutustavoissaan. Kaupan hyllyiltä löytyy 30–40 eri paikallisen tuottajan tuotteita. Esimerkiksi Ristonkorven puutarhan tomaatit ovat niin kysyttyjä, ettei viljelijä aina pysty toimittamaan niitä tarpeeksi.

”Meiltä löytyy oikeastaan kaikki se, mitä tällä alueella tuotetaan, patongeista salaatteihin ja muikuista kaaleihin. Olen ruokahifistelijä, kokkaan itsekin, eikä ruoka ole minulle vain mahantäytettä. Siksi raaka-aineilla ja mauilla on suuri merkitys.”

”Tankkaan myös oman autoni paikallisella huoltoasemalla, vaikka se hetkellisesti olisikin kalliimpaa.”

Kukkosen intohimona on myös asiakaspalvelu. Myymälän on oltava siisti, selkeä ja helppo. Ja kauppiaan asiakkaidensa keskuudessa. Kukkosella on harvoin niin kiire, etteikö hän ehtisi vaihtaa kuulumisia vakioasiakkaidensa kanssa – tai tehdä tuttavuutta satunnaisemmin myymälässä asioivien kanssa.

Pekka Kukkonen ja hänen vaimonsa Maarit siirtyivät Palokan K-Citymarketin kauppiaiksi huhtikuussa 2016, toimittuaan sitä ennen K-kauppiaina kahdessa eri kaupassa Muuramessa vuodesta 2007 lähtien.

”Kun lähdimme Muuramen K-Supermarketista, mietin, miten ne asiakkaat siellä nyt pärjäävät. Sieltä on hienoja muistoja. Mutta meidän oli aika siirtyä eteenpäin”, Kukkonen sanoo.

Kehittyvässä ostoskeskuksessa

Yli 14 000 asukaan Palokka on Jyväskylän vetovoimaisimpia ja nopeimmin kasvavia alueita. Siellä on erityyppisiä ja -ikäisiä asuin­alueita, ja niinpä sen väestökin edustaa melko kattavasti eri ikäryhmiä.

K-Citymarketin lähimmät kilpailijat ovat näköetäisyydellä: Prisma ja Lidl.

”Usein käy niin, että asiakas tekee vasta tuossa liikenneympyrässä päätöksen, minkä kaupan parkkipaikalle hän ajaa. Tästä on helppo seurata asiakasvirtoja”, Kukkonen sanoo.

K-Citymarket toimii noin 20 eri liikkeen kehittyvässä ja kasvavassa kauppakeskuksessa, jonka vastapäätä sijaitsee K-Rauta. Citymarketin elintarvikeosastolla on 2400 neliön tilat, jotka Kukkonen sanoo remontoineensa viimeistä laattaa myöten uuteen kuosiin. Myymälä on valoisa ja väljä.

Henkilökuntaa elintarvikepuolella on parikymmentä. Suomen laadukkaimman K-marketin tittelin vuonna 2009 Muuramessa saavuttanut Kukkonen sanoo vaativansa työntekijöiltään sitoutumista – mutta pitävänsä henkilökunnastaan myös huolta.

”Kaupan on oltava kunnossa ja sekä asiakkaiden että työntekijöiden tyytyväisiä – joka ikinen hetki. Elän itsekin hetkessä ja se on hyvä ohjenuora myös kaupassa.”

Hyvän tuulen kauppiaspari

Joensuussa lapsuutensa ja nuoruutensa eläneestä Pekka Kukkosesta, 36, ei oikeastaan pitänyt tulla kauppiasta. Ylioppilaskirjoitusten jälkeen pääsi opiskelemaan tietojenkäsittelyä. Jo kouluvuosinaan hän oli tehnyt töitä Joensuun K-market Metropolissa. Kauppa kuitenkin vei pitemmän korren, yrittäjäperheen vesa kun oli.

”Olin lukiossa, kun Rauno Aunio soitti minulle, että tuletko jeesaamaan kauppaan. Siitä se lähti kouluun–töihin–treeneihin -kuvio”, salibandyä edelleen – nyt poikansa kanssa – pelaava Kukkonen sanoo. Metropolissa työskentelyn ohessa Kukkonen suoritti K-ruokakauppiasvalmennuksen sekä yrittäjätutkinnon.

Kukkonen sanoo olevansa paitsi hetkessä eläjä myös ”sata tai satakymmenen lasissa” -menijä. Mutta hän tuntee myös omat rajansa, vaikka nauraa, että itseluottamusta on melkein huumoriksi asti. Ensimmäisen kerran kauppiaan pestiä Kukkoselle tarjottiin jo 25-vuotiaana.

”Ajattelin, että minun oli vielä kasvettava.”

Valmis ottamaan haasteen vastaan Kukkonen katsoi olevansa vasta vuonna 2007, jolloin häntä pyydettiin K-market Muuramen kauppiaaksi. Sinne hän lähti nykyisen vaimonsa, silloisen vaimoehdokkaan Maarit Hiltusen, 36, kanssa. Maarit Kukkonen on kotoisin Tuupovaarasta ja koulutukseltaan paitsi kauppias myös kokki ja kosmetologi.

”Meillä ei ollut tutun tuttua Keski-Suomessa”, Kukkonen kuvaa lähtöasetelmaa.

Puheliaat pohjoiskarjalaiset sopeutuivat vaivatta – ja tartuttivat hyväntuulisuutensa muihinkin. Vuonna 2008 Pekka ja Maarit Kukkonen saivat Muuramessa ”Vuoden positiivisin muuramelainen” -tittelin; kauppiaspari oli kerännyt peräti 85 prosenttia äänestyksessä annetuista äänistä. Samana vuonna 2008 heidät palkittiin ”Vuoden nuori yrittäjä” -kunniakirjalla.

Pekka Kukkonen on mukana lasten ja nuorten urheilu- ja liikuntaharrastuksissa ja pelaa salibandyn lisäksi jalkapalloa. Lukioissa hän on kiertänyt kertomassa yrittäjyydestä. Kauppiasparilla on 7-vuotias tytär ja kohta 5-vuotias poika.

”Perhe on elämäni henkireikä”, Pekka Kukkonen sanoo.