Kauppiaan ideologiana paikallisuus
Julkaistu 15.5.2018Palokan K-Citymarketin hyllyiltä löytyvät miltei kaikki Jyväskylän seudulla valmistettavat elintarvikkeet, esimerkiksi pienleipomon lähileipä, joka tarjoillaan maitokärryssä, suoraan oman kylän pelloilta. Paikallisuus on ideologia, jota kauppias Pekka Kukkonen noudattaa paitsi myymälässä myös omassa elämässään.
Kauppias Pekka Kukkonen, leipäosaston vastaava Elina Ojala ja Jyväs Pakarin toimitusjohtaja Arsi Tiitinen latovat lämpimiä riihilimppuja ja Puuppolan vaarin kauraleipiä maitokärryyn Palokan K-Citymarketissa Jyväskylässä. Perjantai on kääntymässä iltapäiväksi, ja myymälän kunnia-asiana on tarjota uunituoretta lähileipää myös vasta illemmalla ruokaostoksille tuleville asiakkaille.
”Lähileipää arvostetaan entistä enemmän. Maitokärry symboloi sitä, että tuote on todellakin paikallista. Se leivotaan paikallisesti viljellystä rukiista ja kaurasta, jauhetaan paikallisessa myllyssä ja leivotaan pienessä leipomossa, jonne on meiltä matkaa seitsemän kilometriä”, kauppias Kukkonen hehkuttaa yhteistyötä pienleipomon kanssa.
Esimerkiksi Puuppolan Aitokaura tulee Mauri Aholan tilalta, paikallisesti kasvatettu ja jauhettu riihiruis Konneveden myllyltä ja ruisjauho Lievestuoreen myllyltä. Mylläri Tuomo Paananen on kuvannut paikallisuutta sanomalla: mikä traktorilla tuodaan, se myllyssä jauhetaan.
Siis miltei kirjaimellisesti pellolta pöytään, kuten Jyväs Pakarin Arsi Tiitinen leipomon ideologian tiivistää. ”Hiilijalanjäljestä puhutaan paljon, ja me olemme siitä hyvin tietoisia. Paikallisilla raaka-aineilla ja lyhyemmillä toimitusmatkoilla vähennetään ympäristöön kohdistuvaa kuormitusta”, Tiitinen sanoo.
Palokan K-Citymarketilla on oma leipomo myymälässä ja useita muitakin leipomotuotteiden toimittajia. Yhteistyö Jyväs Pakarin kanssa on mutkatonta. Pienenä leipomona Jyväs Pakari on joustava niin leipomotuotteiden määrissä kuin toimitusajoissakin. Leipomo toimittaa leipää tarvittaessa useamman kerran päivässä.
”Kuuntelemme asiakkaita hyvin herkällä korvalla, ja yhdessä leipurin kanssa mietimme, miten toiveet voidaan toteuttaa. Esimerkiksi aurajuustoleipä ja koskenlaskijasämpylät ovat tällaisen tuotekehittelyn tuloksia”, Elina Ojala kertoo.
Loppukesällä viljelijä Mauri Ahola (oikealla) ja toimitusjohtaja Arsi Tiitinen odottivat kaurasta kelvollista satoa.
Suosikkimaut kaupan hyllyille
Jyväs Pakari on paitsi pieni myös melko nuori leipomo. Sen perusti kaksi Vaasan Leipomon entistä työntekijää pian sen jälkeen, kun Vaasa oli lopettanut toimintansa Jyväskylässä vuonna 2012. Toinen heistä oli pääluottamusmiehenä toiminut leipuri Simo Pynnönen; Pynnösen nykyinen yhtiökumppani Arsi Tiitinen tuli mukaan pari vuotta sitten.
”Kaikki lähti liikkeelle vauhdikkaasti. Hankimme käytetyt koneet ja laitteet, vuokrasimme tilat ja aloitimme neljällä eri leivällä. Aika sokkoina hyppäsimme tuntemattomaan”, Pynnönen kuvaa leipomon alkutaivalta syyskesällä 2012.
Nyt Palokankaantien leipomon yhteydessä on persoonallisesti harmaalla laudalla ja heinäseipäillä sisustettu myymälä-kahvila. Työntekijöitä on sesongin mukaan 8–10. Leipomo tekee 40 erilaista ruoka- ja kahvileipää. Asiakkaina on sekä lähitienoon kauppoja että ravintoloita – Palokan Citymarket yhtenä hyvänä asiakkaana muiden noin 25 ostajan joukossa.
”Olemme nykyään jo brändi, sillä meiltä leivän ottavat ravintolat mainitsevat meidät ruokalistoissaan. Pyrimme siihen, että paikallisten ihmisten rakastamat suosikkimaut pääsevät takaisin kauppojen hyllyille ja ravintoloiden ruokapöytiin”, Tiitinen sanoo.
Ja makua Jyväs Pakarin leivissä ja pullissa todellakin on. Riihilimppua pureskellessaan melkein kuulee varstojen jyskeen riihessä ja haistaa riihen tuoksun – ja voipullaa mutustaessaan tulee lapsuus mieleen.
Löytyypä Palokankaan leipomomyymälän tiskiltä myös karjalanpiirakoita. Ne tulevat Liperistä Kotileipomo Sorsalta pakasteina, ja ne paistetaan sekä voidellaan paikan päällä. Arsi Tiitisen isomummo oli kotoisin rajantakaisesta Salmista. Karjalaista siirtoväkeä ja heidän jälkeläisiään asuu runsaasti Jyväskylässä ja sen ympäristössä.
”Mummo oli oikea piirakkamestari. Hän sanoi, että piirakan pohja on tarpeeksi ohut vasta sitten, kun Salmin kirkko näkyy sen läpi.”
Ristonkorven puutarhan tomaatit menevät sitä mukaa kun niitä saadaan, kertoo Milla Hänninen.
Kaikki se, mitä alueella tuotetaan
Kauppias Pekka Kukkonen sanoo paikallisuuden olevan ideologia, jota hän noudattaa paitsi kaupan tuotevalikoimissa myös omissa kulutustavoissaan. Kaupan hyllyiltä löytyy 30–40 eri paikallisen tuottajan tuotteita. Esimerkiksi Ristonkorven puutarhan tomaatit ovat niin kysyttyjä, ettei viljelijä aina pysty toimittamaan niitä tarpeeksi.
”Meiltä löytyy oikeastaan kaikki se, mitä tällä alueella tuotetaan, patongeista salaatteihin ja muikuista kaaleihin. Olen ruokahifistelijä, kokkaan itsekin, eikä ruoka ole minulle vain mahantäytettä. Siksi raaka-aineilla ja mauilla on suuri merkitys.”
”Tankkaan myös oman autoni paikallisella huoltoasemalla, vaikka se hetkellisesti olisikin kalliimpaa.”
Kukkosen intohimona on myös asiakaspalvelu. Myymälän on oltava siisti, selkeä ja helppo. Ja kauppiaan asiakkaidensa keskuudessa. Kukkosella on harvoin niin kiire, etteikö hän ehtisi vaihtaa kuulumisia vakioasiakkaidensa kanssa – tai tehdä tuttavuutta satunnaisemmin myymälässä asioivien kanssa.
Pekka Kukkonen ja hänen vaimonsa Maarit siirtyivät Palokan K-Citymarketin kauppiaiksi huhtikuussa 2016, toimittuaan sitä ennen K-kauppiaina kahdessa eri kaupassa Muuramessa vuodesta 2007 lähtien.