K-kaupassa
Luovuimme 1.8. Internet Explorer -selaimen tuesta. Parhaan käyttökokemuksen saamiseksi suosittelemme vaihtamaan johonkin seuraavista Mozilla Firefox, Safari, Google Chrome tai Microsoft Edge.
Reiluja hyvän mielen hedelmiä

Reiluja hyvän mielen hedelmiä

Kuinka varmistetaan, että K-ruokakaupan monipuolinen hedelmäosasto tarjoaa asiakkaalle parastaan? 

Hektistä ja vastuullista hommaa

Hedelmien ostaminen on hektistä, nopeatempoista ja tietenkin kansainvälistä hommaa. Kaikkia ostoja ohjaavat Keskon ostotoiminnan periaatteet ja vastuullisuuslinjaukset, joihin myös tavarantoimittajat sitoutuvat. Hedelmiä ei siis voida ostaa ihan mistä vain, vaan tavarantoimittajalla pitää olla ostoperiaatteissa hyväksyttävä sertifikaatti, kuten vaikka Reilun kaupan, BSCI tai Smeta -sertifikaatti.

"K-ryhmän ostoyksikkö on vastuussa hedelmistä kaikissa vaiheissa siitä asti, kun hedelmät kerätään, pakataan, kuljetetaan, varastoidaan ja toimitetaan K-kauppaan, siihen saakka kun asiakas poimii hedelmän kaupan hyllyltä. Ostohenkilöstö varmistaa, että asiat ovat kunnossa koko toimitusketjussa", kertoo hedelmien ostopäällikkö Nanette Karttunen

Laiva on lastattu ananaksilla

Pirkka Luomu Reilun kaupan ananakset tulevat Costa Ricasta Reilun kaupan osuuskunnasta Agronortesta.

Costa Ricasta tulevien ananasten saatavuus on ympärivuotista. Hollantiin saapuu joka viikko laivalastillinen costaricalaisia ananaksia, ja sieltä hedelmät jatkavat matkaansa rekalla Suomeen. Suomalaiset ostavat Pirkka Reilun kaupan -ananaksia vuosittain noin 50 000 kiloa.

Banaani vie voiton

Banaani on suosituin Reilun kaupan hedelmä. K-ruokakaupoissa myydään vuosittain noin 3,5 miljoonaa kiloa Pirkka Luomu Reilun kaupan banaaneja.