Saisiko olla mocktail?

Saisiko olla mocktail?

Suomalaiset ovat yhä kiinnostuneempia erilaisista vaihtoehdoista juomien suhteen. Laadukkaat matala-alkoholilliset juomat tarjoavat nautinnollisia elämyksiä ja ovat nykyään vahvasti osa monipuolista juomakulttuuria.

Maailman suurkaupunkeihin avataan alkoholittomia drinkkibaareja, ja herkulliset mocktailit sekä matala-alkoholilliset juomat ovat suosiossa Suomessakin. Eikä ihme, sillä nautintojen ja elämysten ohella hyvinvointiin liittyvät trendit kiinnostavat monia. Kymmenen vuotta ravintola-alalla työskennellyt Mika Koivula on myös havainnut muutoksen alkoholin kulutuksessa.

”Ravintola-asiakkaiden kulutustyyli on muuttunut suuresti. Moni juo harvemmin, vähemmän kerralla ja laadukkaampia juomia. Nykyään yhä useampi ennemmin nautiskelee ja viettää aikaa hillitymmin”, Son of a punchin johtava baarimikko ja perustaja Koivula kuvaa.

”Toisaalta myös tarjonnan kasvu on varmasti lisännyt kysyntää alkoholittomissa juomissa. Hyviä vaihtoehtoja on esillä esimerkiksi ravintolan tai kaupan hyllyssä. Varsinkin Helsingin cocktailbaariskenessä on otettu alkoholittomat juomat oikein hyvin vastaan. Nykyään niihin jo panostetaan ja niitä kohdellaan tiskin takana samalla tavalla kuin alkoholillisia juomia.”

Onhan meillä jo limuhanat?

Alkoholiton juoma voi olla muutakin kuin limonadia tai mehua. Hartwallin valikoimassa on markkinoiden kattavin valikoima kiinnostavia makuvesiä, tonic-vesiä, alkoholittomia panimotuotteita, lonkeroita, viinejä ja miksereitä.

Alkoholittomat panimotuotteet ovat samaa korkeaa laatua kuin alkoholipitoiset verrokkinsa. Esimerkiksi Hartwallin valmistamat alkoholittomat oluet valmistetaan samoista raaka-aineista kuin alkoholipitoiset oluet, ja vain käymismenetelmä tekee oluesta alkoholittoman.

Täysin alkoholittomien vaihtoehtojen rinnalle on muodostunut kattava valikoima matala-alkoholisia juomia. Hartwallin matala-alkoholillisten, eli alle 2,8 prosenttia alkoholia sisältävien juomien myynti on kaksinkertaistunut kuluneen viiden vuoden aikana. Hartwallin 2,6-prosenttiset lonkerot tehdään aidosta ginistä ja vodkasta, ja laadukkaiden raaka-aineiden ansiosta maku toimii erinomaisesti myös matala-alkoholisena.

Hartwallin tutkimuksen mukaan 60 prosenttia kuluttajista valitsee ainakin silloin tällöin matala-alkoholisen vaihtoehdon.

”Uskon, että sekä alkoholittomat että matala-alkoholiset juomat iskevät vahvasti samaan kohdeyleisöön. Ihmisten yleinen suhde alkoholiin on muuttunut vuosien aikana, eikä enää haluta olla ihan naamat. Nykyinen kova fitness-trendi vaikuttaa varmasti myös asiaan”, Koivula pohtii.

Monen trendin summa

Fitness-trendi ilmentää laajempaa terveellisyystrendiä. Haluamme valita terveellisempiä vaihtoehtoja myös juhlahetkinä. Hartwallin tutkimuksen mukaan miehistä 17 ja naisista 13 prosenttia valitsee matala-alkoholisen juoman juuri terveellisyyssyistä. Moni urheilua harrastava puhuu alkoholittoman oluen puolesta oivana palautusjuomana.

Humalan välttäminen on toinen tärkeä syy suosia matala-alkoholisia tai alkoholittomia juomia. Hartwallin tutkimuksessa se oli joka kolmannen naisen ja joka neljännen miehen peruste matala-alkoholillisen juoman valitsemiselle. Elämyshakuiselle kuluttajalle ei kuitenkaan aina riitä hanalimu tai mehu. Nämä kuluttajat saattavat suunnata katseensa alkoholittomiin cocktaileihin eli mocktaileihin.

”Cocktaileista puhuessa moni haluaa ennemmin makuelämyksiä kuin humaltumista. Kuvitellaan vaikkapa ravintolan asiakas, joka tietää humaltuvansa kolmesta alkoholiannoksesta, mutta suu napsaisi vielä elämyksiä. Silloin alkoholiton tai vähäalkoholinen vaihtoehto turvaa sen, ettei ilta jää lyhyeksi. Moni saattaa ottaa myös alkoholittoman juoman kesken illan vieton”, Koivula kertoo.

Tarjontaa laatikon ulkopuolelle

Laatutietoinen kuluttaja ymmärtää, että siinä missä laadukkaasta cocktailista, myös mocktailista kannattaa maksaa. Vaikka alkoholittomat raaka-aineet ovat yleensä ravintolalle halvempia, drinkin esivalmistelu, yhdistäminen, tarjoilu ja valmistus maksavat. Raaka-aineissa saatetaan hyödyntää myös vaikkapa maailman parasta vettä tai vitaminisoituja juomia.

Toisaalta Koivula arvelee, että mocktaileille voisi olla kysyntää myös perinteisen alkoholiskenen ulkopuolella, esimerkiksi kahviloissa. Mocktaileissa tärkeää on erityisesti esillepano ja tarjoilutyyli.

”Oma suosikkini on house lemonade: sitruuna- tai limemehua, vähän jotakin makeuttajaa ja vichyä.” Mika Koivula kannustaa sekä ravintoloita että kauppoja kokeilemaan rohkeasti matala-alkoholisia ja alkoholittomia tuotteita valikoimassa. Jos tuotteiden kysyntä kasvaa, valikoimaa kannattaa kasvattaa. Jos kysyntä on vähäistä, kokeile valikoimassa eri tuotteita.

4 juomavinkkiä

Lapin Kulta Zero 0,0 % valmistetaan soraharjujen suodattamasta pohjavedestä ja panimon lähellä viljellystä kotimaisesta ohrasta. Perinteisellä menetelmällä valmistettu, runsasvaahtoinen olut on maultaan hedelmäinen ja hiukan sitruksinen.

Happy Joe Dry Apple Alcohol Free 0 % on kuivan omenan makuinen, tyylikäs alkoholiton siiderijuoma. Se on Happy Joe -siideriperheen uusi alkoholiton jäsen, joka on pakattu 0,275 l kauniiseen lasipulloon.

Original Long Drink 2,6 % -tuotteet valmistetaan aitoon vodka- ja ginipohjaan. Perinteinen Original 2,6 % on yhdistelmä grieppiä ja giniä, Gin-Cranberryssä taas on ginin lisäksi karpaloa ja Vodka-Lime on raikas yhdistelmä limeä ja aitoa giniä. Matalan alkoholipitoisuuden ansiosta valikoima on myynnissä myös päivittäistavarakaupoissa.

Tee esimerkiksi Wake Me Up -mocktail seuraavasti: laita kaksi appelsiininkuorta lasiin ja painele niitä nuijalla tai murskaimella. Mittaa matalaan lasiin 0,5 cl hunajaa ja 4 cl tuorepuristettua appelsiinimehua. Täytä lasi jäillä ja kaada päälle Novelle Plus MultiB+C -kivennäisvettä.

Alkoholittomuus on kasvava trendi

Hartwall arvioi, että kiinnostus matala-alkoholisiin juomiin tulee kasvamaan 10–15 prosentin vuosivauhtia. Hartwallin tutkimuksen mukaan 60 prosenttia suomalaisista valitsee matala-alkoholillisen version vähintään silloin tällöin.

Miehistä 17 ja naisista 13 prosenttia kertoi valitsevansa matala-alkoholillisen vaihtoehdon sen terveellisyyden perusteella.

THL:n mukaan suomalaisten alkoholin kokonaiskulutus väheni vuodesta 2007 vuoteen 2014 yli 10 prosenttia. Funktionaaliset eli terveysvaikutteiset elintarvikkeet kasvattavat suosiotaan myös maailmalla ja alkoholittomat vaihtoehdot näyttävät tulleen jäädäkseen kansainväliseen juomakulttuuriin, ainakin jos The Londonistin ja The Guardianin lähteitä on uskominen.

Näin rakennat mocktailin

Lähde hakemaan kirpeän ja makean maun tasapainoa, tuo mukaan hieman katkeruutta esimerkiksi mausteilla. Pidennä katkeralla tonicilla tai teellä, mausteisella ginger beerillä tai raikkaalla makuvedellä. Koristele tuoreilla yrteillä tai hedelmillä.

Tuo hapokkuutta tyrnimehulla tai -marjoilla. 50 grammaa tyrniä sisältää kaiken päivässä tarvittavan C-vitamiinin sekä paljon karotenoideja, jotka esimerkiksi edistävät ihon ruskettumista. Makeutta saa esimerkiksi hunajasta, jolla on tutkimusten mukaan antibakteerisia ja tulehdusta laskevia vaikutuksia.

Valmiita mocktailohjeita löydät osoitteesta www.novelle.fi/reseptit/mocktail/

Juttu on ilmestynyt myös Hartwallin omassa lehdessä, Pointissa

Sinua saattaisi kiinnostaa