Lapset mukaan kauppaan ja keittiöön

Lapset mukaan kauppaan ja keittiöön

Ruoanlaitto muuttuu arjen pakollisesta rutiinista perheen yhteiseksi ajaksi, kun lapset saavat osallistua kaupassakäyntiin ja kokkaamiseen.

Koska syödään?” - kuulostaako tutulta? Joskus mikään resepti ei tunnu olevan tarpeeksi nopea, kun koulu- tai päiväkotipäivän jälkeen nälkä iskee. Kokkaamisen ilo on välillä kateissa, kun yksi häärää keittiössä ja toiset hoputtavat television ääressä.

Perheen ruokarutiineista ja ruokailosta puhuminen on kuitenkin tärkeää, samoin siitä miten paljon mukavampaa ruoanlaitto on yhdessä lasten kanssa. Myönnettäköön – joskus apureista on keittiössä enemmän lisätyötä kuin apua, mutta kun lapset saavat pienestä asti osallistua keittiöpuuhiin, taidot kasvavat ja kokkaamisesta tulee tuttua. On ikimuistoinen ilo, kun lapsi ensimmäisen kerran paistaa omeletin tai leipoo pipareita alusta asti itse.

Lapsiperheiden uudet ruokasuositukset

Myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksella on huomattu ruokailon merkitys ja THL onkin julkaissut Syödään yhdessä -ruokasuositukset lapsiperheille. Suosituksissa muistutetaan, että yhdessä ruokaileminen ja säännöllinen syöminen tuottavat hyvinvointia koko perheelle. Ne ovat osa lapsen hyvää arkea siinä missä uni, liikkuminen ja arjen rytmikin. Suosituksissa painotetaan paitsi perheen yhteisiä ruokahetkiä myös ruokakasvatusta ja lasten tukemista syömään oppimisessa – ja lapset kannustetaan ottamaan myös mukaan ruuanlaittoon.

THL:n mukaan makumieltymykset ja ruokatottumukset kehittyvät jo pienenä, joten lapsuus on tärkeä aika vaikuttaa siihen, että ruokavaliosta tulee monipuolinen ja terveellinen. Innostuttaminen toimii paremmin kuin tuputtaminen. Yhdessä kokkaaminen on mainio tapa tutustuttaa lapset uusiin makuihin ja raaka-aineisiin ja pienimmille voi lukea vaikkapa makusatuja.

lapset keittioon kuvitus 680

Kokonaisuus ratkaisee

Mieluinen uutinen ruuhkavuosia eläville on se, että hyvään ja terveelliseen ruokavalioon on monta tietä. Maukkaan arkiruoan voi tehdä itse alusta asti, hyödyntää puolivalmisteita tai valmisruokia. Myös monikulttuurisuus ja vaihtoehtoiset ruokavaliot ovat esillä uusissa ruokasuosituksissa. Kaikkien ei siis tarvitse syödä samalla tavalla syödäkseen hyvin!

Tutut ohjeet kuten lautasmalli, oikea annoskoko, kasvisten ja täysjyväviljan suosiminen ja sokerin ja suolan vähentäminen pitävät edelleen paikkansa. Mutta mitä kansalliset suositukset sanovat herkuista? Yksittäinen ruokavalinta ei tee ruokavaliosta terveellistä tai epäterveellistä, vaan kokonaisuus ratkaisee. Nautitaan siis terveellisestä ruoasta, yhdessä kokkaamisesta ja silloin tällöin myös herkkuhetkistä hyvällä mielellä.

Pidetään hauskaa keittiössä

Kokoonnutaan keittiöön

Opetellaan uusia makuja

Sinua saattaisi kiinnostaa