Ruokareviiri
Hektinen

Hektinen

On usein perheen äiti tai isä, jolla riittää kiirettä työn ja perheen parissa. Muiden hyvinvointi menee oman hyvinvoinnin etusijalle ja liikuntaakin harrastetaan vain silloin, kun perheeltä ja työltä ehtii. Pitkä päivä palkitaan löhöilemällä illalla sohvalla, jonka vuoksi uniaika jää usein liian lyhyeksi.

K-Supermarket

Millainen kaamostyyppi on hektinen?

Hektinen on useimmiten ruuhkavuosia elävä äiti tai isä, jolla on riittävästi päänvaivaa aiheuttava työ ja omia kiireitään tuova perhe. Selkein hyvinvointihaaste on monipuolisen ruokavalion löytyminen koko perheen lautaselle. Usein lisäksi Hektisen omat ruokailutoiveet hukkuvat muun perheen toiveiden alle. Ruokailuhetkiin on liian vähän yhteistä aikaa perheen kanssa, vaikka toiveita rauhallisempaan yhdessäoloon olisi. Nahistelua ja pientä kinaa syntyy usein, koska on jatkuva kiireen tuntu ja lievä väsymys painaa mieltä. Uniaika jää lyhyeen, koska pitkän päivän jälkeen unohtuu istumaan sohvalle netin tai tv:n ääreen lasten mennessä nukkumaan. Ei oikein löydy aikaa omalle hyvinvoinnille, koska muiden hyvinvointi menee etusijalle. Liikuntaa silloin, kun perheeltä ja työltä ehtii. Iloinen asia on se, että pääasiallisesti ruokaa tehdään kotona, vaikka tarvitaankin lisää monipuolisempaa ravintoa. Näin koko perheen yleinen jaksaminen pysyisi tasapainossa.

Mutta ei hätää, tie omaan hyvinvointiin kulkee vatsan kautta ja ratkaisu on simppeli: syö hyvin, voi paremmin.

Mistä lisää energiaa?

Fiksu lautasmalli on hyvä ottaa käyttöön koko perheelle. Lautaselta löytyisi tällöin sopivasti täysjyväviljoja, maitotuotteita, kalaa, kanaa, kasvisvaihtoehtoja, tuoreita vihanneksia sekä hedelmiä.

Tällöin reseptiikkaa monipuolistetaan kokonaisuudessaan ja opetellaan uusien ruokien valmistusta. Aamiainen on tärkeää koko perheelle, joka monesti tehdään puurona tai pelkkinä muroina lapsille. Puuro tai murot eivät kuitenkaan riitä tarvittavan energian takaamiseksi, vaan aamiaiseen olisi lisättävä proteiinia. Tätä saa raejuustosta, jogurtista, kananmunasta tai kalkkunasta. Näiden lisäksi on hyvä syödä marjoja tai hedelmää. Lasten mielijogurttia, banaania ja muroja samalle lautaselle voi olla unelmien täyttymys jo heti aamulla.

Koko perheelle on hyvä luoda yhteiset ruokahetket – eli tehdään sekä nautitaan ruokaa yhdessä ilman tv:tä ja sosiaalista mediaa. Erityisesti viikonloput on hyvä rauhoittaa yhteisille ruokahetkille, jolloin aikaa on enemmään. Viikonloppuihin lisäsuosituksena lisäksi kaamoslepoa ja yhteisiä liikuntahetkiä valoisan aikaan. Sunnuntai on hyvä hetki myös miettiä seuraavan viikon aterioita valmiiksi, jotta säästää omia hermojaan seuraavalla viikolla. Jos aamiainen on helppo ratkaista, on hyvä miettiä minkälaisia aterioita syödään koulu- ja työpäivien jälkeen. Voiko ruokaostokset tehdä osittain verkosta?

Jos kalenteri on hurjan kiireinen koulu- ja työpäivien jälkeen, on hyvä myös miettiä, voisiko jotain karsia pois? Näin aikaa pelkkään oleiluun olisi enemmän, jota kaikki tarvitsevat rauhoittumiseen. Sekä lapset että aikuiset. Näin voidaan välttyä myös jatkuvan kiireen tuottamasta ärtymyksestä, jota useat Hektiset kohtaavat, kun omaa aikaa ei ole. Myötätuntoisemman ajattelun kehittäminen erityisesti itseä kohtaan on tärkeää, jotta osaa olla itselleen armollinen. On silti hyvä muistaa olla joskus myös hieman itsekäs. Ottaa rohkeasti aikaa itselleen pari kertaa viikossa, omaa jaksamista ylläpitämään.