Ruokareviiri
Luovuimme 1.8. Internet Explorer -selaimen tuesta. Parhaan käyttökokemuksen saamiseksi suosittelemme vaihtamaan johonkin seuraavista Mozilla Firefox, Safari, Google Chrome tai Microsoft Edge.
Yhteiset ateriat ja liikuntahetket

Yhteiset ateriat ja liikuntahetket

Ateriat koko perheelle ja yhteiset liikuntahetket tuovat iloa koko perheelle pitkäksi aikaa ja antavat lapsille onnistumisen kokemuksia.

K-Supermarket

Ateriat koko perheelle

Lapset kannattaa ottaa mukaan ruoanvalmistukseen, ikätason mukaan. Pienemmät vanhempien apuna vaikka salaatin tekemisessä ja isommat voivat ottaa vuorollaan vastuun koko ruoan valmistuksesta. Vanhemmat tekevät ison palveluksen lapselle, joka oppii kotona valmistamaan ruokaa. Joko lapset osallistuvat ruoanvalmistukseen? Voisiko tätä lisätä? Joko perheen lapset ovat siinä iässä, että he voisivat ottaa enemmän vastuuta ruoanvalmistuksesta ja hoitaa vaikka kerran viikossa perheen aterian valmistuksen? Yhdessä harjoitellut ruoanvalmistustaidot ovat lapselle suurta pääomaa, kun hän myöhemmin aloittaa omaa elämäänsä. Yhdessä valitut reseptit ja taitojen harjoittelu tuottaa iloa koko perheelle ja antaa lapselle onnistumisen kokemuksia.

Reseptejä lapsiperheiden arkeen ››

Yhteisten liikuntahetkien järjestäminen

Tällä viikolla liikutaan yhdessä. Lapsuudessa opitut tavat kantavat pitkälle tulevaisuuteen. Ruokailuun ja liikuntaan liittyvät hyvät tavat ohjaavat lapsia myös aikuisena. On itse näytettävä esimerkkiä omalla toiminnallaan. Lapsesta ei tule liikkuvaa, jos itse ei liiku.

Liikunta on yksi tehokkaimmista tavoista edistää omaa hyvinvointia. Liikunta auttaa elimistöä ylläpitämään toimintansa. Se parantaa heikentynyttä sokeriaineenvaihduntaa, vahvistaa luustoa, helpottaa stressinhallintaa, alentaa kohonnutta verenpainetta ja korkeaa kolesterolia sekä auttaa painonhallinnassa. Liikunta lisää aineenvaihduntaa ja helpottaa suoliston toimintaa. Säännöllinen liikunta vaikuttaa mielenterveyteen ja henkiseen jaksamiseen. Liikunnan puute on yhteydessä heikentyneeseen unen laatuun sekä yleiseen väsymykseen.

Minkälaisia yhteisiä liikuntaan liittyviä toiveita lapsilla on? Voidaanko lähteä yhdessä pulkkamäkeen tai pelaamaan palloa ulos? Riehutaan yhdessä ja juostaan yhdessä. Leikitään piilosta tai hippaa. Järjestetään yhteiset hiihtokisat, joissa kaikki lopulta voittavat. Voidaanko hetkellisesti jättää yksilöharrastaminen ja sen sijaan harrastaa jotain yhdessä?

Voiko yhteiset hetket järjestää vaikka kerran viikossa ja viikonloppuisin? Sovitaan, että tiistaina pelataan yhdessä palloa, jota lapsetkin odottavat innolla. Lupauksissa on hyvä myös pysyä.

Katso kaikki Hektinen-kaamospersoonan vinkit ››