Miljoona kansainvälistä asiakaskertaa

Miljoona kansainvälistä asiakaskertaa

Päivitetty 24.8.2020

Otaniemen kyläkaupassa jo miljoona asiakaskertaa – ja painia ei kertaakaan! Opiskelijat ovat ottaneet kaksi vuotta sitten avatun kaupan omakseen.

K-Market-logo-680x50

Otaniemi on eläväinen opiskelijakylä, jossa on niin monipuolisesti palveluita, ettei kauemmas tarvitse lähteä. Kauppias Aleksi Tapani avasi kaksi vuotta sitten K-Marketin Otaniemen sydämeen, suureen liikerakennukseen, jonka pohjimmaisessa kerroksessa sijaitsee Aalto-yliopiston metroasema.

– Tänne on myös loistavat kävely- ja pyörätiet sekä linja-autoyhteydet. Pihaan pääsee autolla tai vaikka traktorilla. Otaniemeen voi saapua ostoksille veneelläkin, Laajalahden rannat ovat ihan vieressä, kauppias Tapani kertoo.

Suurin osa asiakkaista ei kuitenkaan tule merta edemmäs kalaan, vaan vierestä, opiskelijakampukselta.

Otaniemi 1 680 x 300

– Opiskelijat ovat isoin asiakasryhmä ja heitä on kaikkialta Suomesta ja maailmalta. Opiskelijat ja kansainvälisyys onkin kauppamme erikoispiirre, mikä näkyy myös valikoimissamme. Ja henkilökuntamme kielitaidossa, jokainen työntekijämme osaa suomen lisäksi ainakin englantia.

Tapani kertoo, että asiakkaiden kanssa tulee juteltua paljon muustakin kuin ostoksista. Heitä neuvotaan paitsi jauhelihapaketin tai bambusuikaleiden valinnassa, myös esimerkiksi bussikortin hankinnassa.

Kombuchat ja Fat Lizard -oluet maistuvat

Tapani kehuu vuolaasti asiakaskuntaansa. Teekkareilla ja muilla opiskelijoilla on aika hilpeä maine, mutta kertaakaan yksikään opiskelija ei ole ollut kaupassa häiriöksi, ei edes hillittömimpänä vappukautena tai syyskauden fuksiaisrientojen aikaan.

– Täällä on fiksuja opiskelijoita. Asiakaskertoja on kertynyt jo miljoonan verran, eikä kertaakaan ole tarvinnut ”painia” opiskelijoiden kanssa. Nuoret myös juovat fiksummin kuin aiemmin, laatu korvaa määrän. Meillä myydään paljon erikoisoluita kuten paikallista Fat Lizardia, joka saapuu pienpanimolta 300 metrin päästä. Nuoret tykkäävät kokeilla uutuuksia ja sinkkuoluilla eli yksittäispakkauksilla on kova menekki, bulkkimäyräkoirilla ei.

– Myös alkoholittomia erikoisuuksia kysytään paljon, esimerkiksi kotimaista The Good Guys Kombuchaa. Kombucha-valikoimissa olemme superhyviä, valtakunnan kärkimarketien joukossa.

Tukena opinnoissa

Otaniemen K-Marketin 14 työntekijää, joista osa itsekin otaniemeläisiä opiskelijoita, tekevät opiskelijoiden kanssa monenlaista yhteistyötä. ”Kolmen viikon vapun” aikaan opiskelijat myyvät kaupan edessä lehtiä, esimerkiksi teekkarit Julkkua, ja kaupan väki tarjoilee heille aamiaista. Pöydässä on kahvitermospulloa, kaupan mehupuristimella valmistettua tuoremehua, rukiisia riisipiirakoita, croissantteja ja hedelmiä.

Otaniemi 2 680 x 300

– Olemme monella tavalla tukena. Sponsoroimme usein tapahtumiin ruokaa ja juomaa. Pian on purjehdustapahtuma, jonne viemme Pirkka Parhaat Tonic -vettä. Olemme olleet myös mukana opinnoissa, kuten teknillisten opiskelijoiden kiertotaloushankkeessa. Siinä he valmistivat yhdessä naapurin Olarin Panimon kanssa hävikkileivästämme olutta. Opiskelijat saivat hyvät arvosanat, ja olutta myytiin paitsi meillä, aina Pirkanmaalla asti. Tarjoiltiiinpa tätä pale ale -tyyppistä Leipäle-olutta myös Linnan juhlilla!

Valikoimat, aukioloajat ja avaruus

George Atanassov on otaniemeläisiä opiskelijoita ja työskentelee nykyisin Aalto Design Factoryllä sisällöntuottajana. Hän vastailee kysymyksiin filmausprojektin lomassa K-Market Otaniemen edustalla.

– Asioin täällä, koska kauppa sijaitsee lähelläni ja kulkureittieni varrella ja aukioloajat ovat hyvät. Esimerkiksi eilen tein pitkään töitä ja kauppa oli yhä auki, kun poikkesin ostamaan iltaruokatarvikkeita kotiin. Myös valikoimat ovat runsaat, vaikka kauppa on pieni. Tykkään deli- ja snack-painotuksesta: on salaattitiskiä ja tuoretta kahvia, paljon nopeasti esimerkiksi töihin mukaan ostettavaa ruokaa.

Pitkät aukioloajat ja monipuolinen valikoima saavat kiitosta.

– Arvioin kauppoja myös tilana, sillä kehitän töissäni tiloja ja arvostan tilan tuntua. Pienuudesta huolimatta täällä on tilaa liikkua ja ilmavuutta. Myös ulkoapäin katsottuna. Monissa kaupoissa on ikkunat teipattu umpeen synteettisen näköisillä tuotteilla, mutta tänne näkee ulkoa hyvin sisään ja se on minulle tärkeää.

Atanassov arvostaa myös ystävällistä henkilökuntaa sekä sosiaalista vastuuta.

– Ilahduin äsken, kun minua palveli viittomakielinen myyjä.

Laitilasta Kansasin ja Pietarin kautta Otaniemeen

33-vuotias, Laitilasta kotoisin oleva Aleksi Tapani on ehtinyt moneen mukaan ennen asettumistaan kauppiaaksi Otaniemeen. Hän on työskennellyt Yhdysvalloissa, Kansasissa hotellialalla, hypännyt armeijassa laskuvarjolla. Hänellä on turvallisuusalan tradenomikoulutus, mutta kauppiuus alkoi houkuttaa jo varhain.

– Myydessäni Intersportissa lenkkikenkiä tradenomiopintojen ohella seurasin sivusta kauppiaan työtä ja päätin hakea Keskon trainee-ohjelmaan. Moni sanoi, että olin sellaiseen liian nuori, mutta minulle kun sanoo, ettei joku asia onnistu, se antaa vain lisää bensaa, joten hain ja pääsin K Trainee -ohjelmaan.

Koulutusohjelman jälkeen Tapani sai komennuksen Pietariin avaamaan hypermarket-kauppoja.

– Siellä opin kolmessa vuodessa venäjääkin sen verran, että kykenen palvelemaan asiakkaitani venäjäksi. Olen erittäin kiitollinen hyville esimiehille ja Keskolle vuosien varrella auenneista mahdollisuuksista.

Otaniemi 3 680 x 300

Pietarista Tapani palasi Suomeen, kauppiaaksi Myllypuron konsepti- ja testikauppaan. Sen jälkeen Tapani työskenteli vielä Keskon talousosastollakin, kunnes kuuli, että Otaniemeen ollaan avaamassa kauppaa.

– Sytyin asiasta heti, hain kauppiuutta ja tässä nyt olen, onnellinen. Vaimo on ollut tukena kaikissa projekteissa ja nykyäänkin mukana kaupan töissä. Tällä viikolla meillä vietetään kaupan kaksivuotissyntymäpäiviä yhdessä asiakkaiden kanssa. Asiakkaat, ihmiset, ovat tässä työssä parasta.

*Suomalaisen ruoantuotannon ja lähiruoan puolesta puhuminen on K-Marketeille ensiarvoisen tärkeää. Lähes 780 K-Marketia tarjoaa lähiruokaa omilta kyliltä ympäri Suomen. Kauppias tuntee paikalliset tuottajat sekä asiakkaidensa makutottumukset ja tuo lähiseudun parhaat tuotteet helposti saatavillesi. Tuottajille on kunnia-asia saada omat tuotteensa alueen kuluttajille mahdollisimman nopeasti sekä mahdollisimman tuoreina. *