Sitkeydellä ja kyläkaupan voimalla
Julkaistu 8.7.2020Vimpeliläiset ovat tunnetusti kovia pesisfaneja. Myös oman kylän rakas kauppa on saanut nimensä suosikkijoukkueen mukaan, asiakkaiden toiveesta.
K-Marketit ympäri Suomen ovat mukana kaikessa mitä kylällä tapahtuu, jotta kylä pysyy elinvoimaisena. Etelä-Pohjanmaan Vimpelissä pesäpallo on koko kylää yhdistävä tekijä, jopa kylän oma kauppa on saanut nimensä joukkueen mukaan, asiakkaiden toiveesta.
Äiti ja tytär, Ulla Laakso ja Mari Takala, pitävät yhdessä kuntansa keskeisintä kauppaa, Vimpelin K-Market Vetoa. He kulkevat Laakson äidin ja isoisän jalanjäljissä: perhe on kauppiaita jo neljännessä sukupolvessa.
Vimpelin K-Market Vedon vahva yhdessä tekemisen meininki säteilee koko ympäröivään yhteisöön. Laakso kertoo, että koko kaupan porukka haluaa olla tukemassa paikallisia tapahtumia niin paljon kuin mahdollista.
"Toisten auttaminen on meidän yhteishengen ydin"
"Osallistumme esimerkiksi Vimpelin Vedon toimintaan tukemalla joukkuetta taloudellisesti sekä myös omalla työpanoksellamme. Myös Vimpelin yrittäjien toiminta on aktiivista ja heittäydymme usein erilaisiin tapahtumiin. Meillä on ollut esimerkiksi kantrihenkiset ja fiftarityyliset markkinat."
Syksyn yksi kohokohdista on, kun kauppiaat auttavat koristelemaan sinivalkoisella teemalla koko kylän pesäpallon loppuotteluiden aikaan.
"Meille K-Market Vedossa on tärkeää, että asiakkaillamme ja kaikilla vimpeliläisillä on mahdollisuus harrastaa ja nauttia elämästä. Vimpelillä on pienenä kuntana ollut taloudelliset vaikeutensa, mutta olemme pohjalaisia, joten periksi ei anneta. Teemme itse talkoilla, jos kunnan resurssit eivät riitä, Laakso ja Takala toteavat."
Pieni kylä – monta sankaria
Kylässä on poikkeuksellisen paljon ideanikkareita, jotka ottavat vetovastuun, sekä kuntalaisia, jotka ovat aina valmiina pistämään hanskat käteen.
"Viime kesänä rakennettiin talkoilla Lakeaharjulle 550-askelmaiset kuntoportaat. Talkootyönä on tehty myös muun muassa näkötorni, leikkikenttiä ja riippusilta. Tällä hetkellä rakennetaan kylätaloa. Vimpelin slogan onkin: Pieni kylä – monta sankaria."
Sekä äiti että tytär ovat molemmat lähes syntyneet kauppaan. Laakso asui lapsuutensa perheensä Sääksjärven kyläkaupan yläkerrassa. Hän muistaa olleensa kaupassa siivousapuna jo pienestä pitäen ja kesätöissä 14-vuotiaasta. Mari Takalan ensimmäiset muistot kauppatöistä ovat niin ikään varhaisia.
"Pussitin perunaa varmaankin jo ekaluokkalaisena. Siihen aikaan ei ollut pussiperunaa valmiina, niin olimme apuna veljeni kanssa. Palkaksi saimme karkkipussit."
Äiti ja tytär valittiin viime vuonna Satakunta-Pohjanmaan parhaiksi kauppiaiksi.
”Asiakkaita on kiva ilahduttaa”
Äiti-Laakso ja tytär-Takala kokevat molemmat olevansa unelmatyössään.
"Tämä on niin monipuolista ja vaihtelevaa. Yksikään päivä kaupassa ei ole samanlainen, ja lisäksi meillä on aina projekteja meneillään."
Ulla Laakso kuvailee olevansa inspiraatioihminen.
"Tykkään suunnitella elämyksiä ja tuottaa hyvää mieltä. Keväällä koristelimme kirkkosillan yli 200 narsissilla. Saan energiaa siitä, kun pääsen ilahduttamaan asiakkaitani."
Vimpeli on vilkas kesäkunta, ja yhdeksän hengen vakituisen porukan lisäksi kaupassa on viisi kesätyöntekijää. Ideoita ja yritteliäisyyttä löytyy koko henkilökunnalta.
"Työntekijämme saattavat pistää ex-tempore pystyyn esimerkiksi hevi- tai kukkaesittelyjä. He tietävät, ettei meiltä kauppiailta tarvitse pyytää lupaa."
Tiivis yhteistyö mutta selkeä työnjako
Laakso ja Takala pohtivat, ettei äiti–tytär-suhde tuo työhön mitään hankaluuksia, päinvastoin. Naiset kertovat ajatusmaailmansa olevan samanlainen. Mari kokee myös saavansa äidiltään arvokasta tukea matkalla kohti seuraavaa sukupolvenvaihdosta.
”Äiti ei koskaan tuputa neuvoja, vaan antaa kunkin tehdä tavallaan. Mutta hän on aina valmis auttamaan.”
Äidin ja tyttären luonteiden samankaltaisuus näkyy voimakkaassa eteenpäin suuntautuneisuudessa. Molemmat ovat tehneet lisäopintoja: äiti opiskeli eMBA-tutkinnon ja tytär tradenomin paperit.
"Tykkäämme kehittää koko ajan yhdessä uutta. Se on ollut kauppiassuvussamme johtotähti sieltä 1920-luvulta saakka."
Paikallista elämää tukemassa
Suomalaisen ruoantuotannon ja lähiruoan puolesta puhuminen on K-Marketeille ensiarvoisen tärkeää. Lähes 780 K-Markettia tarjoaa lähiruokaa omilta kyliltä ympäri Suomen. Kauppias tuntee paikalliset tuottajat sekä asiakkaidensa makutottumukset ja tuo lähiseudun parhaat tuotteet helposti saatavillesi. Tuottajille on kunnia-asia saada omat tuotteensa alueen kuluttajille mahdollisimman nopeasti sekä mahdollisimman tuoreina.
Valitsemalla lähiruokaa K-Markettisi hyllyltä tuet suomalaista työtä, tuotantoa ja lähiseutusi elinvoimaisuutta. Tiedätkö hyvän paikallisen tuottajan tai tuotteen? Voit vaikuttaa kauppasi valikoimaan esittämällä tuotetoive henkilökunnalle.