Toiveita ovien takaa
Päivitetty 18.3.2021Pyynikin K-Marketin asiakkaat saattavat tulla tuoremehuostoksille aamutakeissaan.
Tekstiilitehtaasta kaupaksi
Tampereen legendaarinen kaupunginosa Pyynikki sijaitsee aivan ydinkeskustan tuntumassa, mutta silti puistojen ja järvimaiseman kainalossa. Kauppias Nina Hannonen avasi reilu vuosi sitten vanhan tekstiilitehtaan taloon K-Market Pyynikinkulman, jota hän luotsaa seitsenhenkisen ”miehistönsä” kanssa.
Hannosella oli vallan henkilökohtainen tutustumisstrategia alueeseen, sen asukkaisiin ja heidän toiveisiinsa. Ennen kuin hän avasi kivijalkakauppansa, hän kulki kyselemässä alueen asukkailta, mitä he kaupaltaan toivovat. Tämän hän teki ovikelloja soitellen sekä kaduilla ihmisille jutellen.
– Pohdin ennakkoon, että pitävätkö ihmiset minua tungettelevana, kun saavun heidän kotiovelleen. Vastaanotto olikin lämmintä. Moni kutsui minut sisään ja tarjosi kahvihetkeä.
Toiveita uudelle kaupalle oli laidasta laitaan. Kävi ilmi, että kaupalle oli tilausta. Moni, etenkin vanhempi ihminen, koki raskaana, kun kauppakassit piti kantaa ylämäkeen keskustasta kotiin.
Kusmia ja Mörttiröpöä
– Pystyimme toteuttamaan melkeinpä kaikki toiveet. Paljon toivottiin gluteenittomia ja vegaanisia tuotteita, mutta toisaalta myös punaisella maidolla oli kannattajansa. Saimme hyviä vinkkejä paikallisista leivistä aina lähiperunoihin ja panimotuotteisiin asti.
Meillä on pikkukaupaksi iso valikoima, yli 5 000 tuotetta, ja oluitakin lähes 200 erilaista.
– Osa toiveista oli hyvin spesiaaleja, joita ei olisi itse hoksannut hyllyille hankkia, esimerkiksi tietynlaista jyrsijöiden kuiviketta, Mörttiröpöä, ja tätä maailmankuulua Kusmi-teetä, jota ei taida saada mistään muualta Tampereelta.
Kusmi-purkkien alapuolella hyllyssä on paikallisten nuorten yrittäjien Poikain Parhaiden marjateetä, asiakkaiden toiveesta sekin.
Asiakkaiden toivomukset elävät ajan myötä ja heitä kuunnellaan päivittäin. Samaa ideologiaa noudatetaan kaikissa Suomen K-Marketeissa. Myöskään lähiruoan merkitystä ei voi liikaa korostaa - monelle pientuottajalle on iso asia saada tuotteita myyntiin K-Marketiin.
Hannonen saa viestejä sähköpostitse, puhelimitse ja kaupan Facebook-sivun kautta. Lisäksi liikkeeseen pystytettiin toiveseinä, jolle asiakkaat saavat kirjata posti it -lapuille toiveitaan, ja henkilökunta vastaa alle, koska toive on löydettävissä kaupasta.
Asiakkaista tullut tuttuja
Kauppias Hannonen työskenteli aiemmin Keskon ketjupäällikkönä ja oli mukana isoissa kansallisissa projekteissa. Yrittäjyys on toisenlaista hommaa – lähikaupan pitäminen on hyvin juurevaa ja paikallista työtä.
– Minulle tässä työssä tärkeintä ovat ihmiset ja yhteisöllisyys. Koen pystyväni ilahduttamaan ihmisiä, olemaan osa yhteisöä ja luomaan yhteistä hyvää.
Runsaassa vuodessa asiakaskunta onkin jo tullut tutuksi ja tarinoita on kertynyt.
– Asiakkaat tulevat kertomaan, jos ovat lähdössä mökille, ettei tarvitse huolestua, kun heitä ei näy pariin viikkoon. Hiljattain yksi vakioasiakas kertoi vuokranantajansa laittavan asunnon myyntiin. Hän sanoi etsivänsä uutta kotia ihan läheltä. Seudulta ei kuulemma voi muuttaa pois, kun tämä oma kotikauppa on paras kauppa.
Ruoka-apua ja itämaista tanssia
Kylämeininkiä on paitsi arkipäivissä, myös juhlahetkissä. Pyynikinkulman K-Market järjesti asiakaskunnalleen joulujuhlat läheisissä juhlatiloissa riisipuuroineen, musiikkiesityksineen ja lasten temppuratoineen. Eteläpuistoon Hannonen henkilökuntineen ehti jo suunnitella kesäjuhliakin, mutta ne siirtyivät koronan vuoksi ensi vuoteen.
Pyynikinkulman kauppa on monenlaisessa hyväntekeväisyysprojektissa mukana, se on lahjoittanut tuotteita ruokakasseihin, ja esimerkiksi läheiseen vanhustenasuntolaan Hannonen saattaa käydä / käy silloin tällöin viemässä kahviherkkuja.
Asiakkaille annetaan mahdollisuus ohjata pullokuittien tulot mielenterveyskuntoutujien Taimi ry:lle, tehostetun palveluasumisen ryhmäkoti Kontukodille, kehitysvammaisten teatterille La Stradalle tai Pyynikin Rotareiden kautta vähävaraisten lapsiperheiden lomatoiminnan tukemiseksi.
– Kohteet ovat lähialueella, joten raha jää seudulle auttamaan ”kyläyhteisöämme”.
Kauppiaan voi hyvällä syyllä sanoa tulleen nopeasti tosi tutuksi alueen toimijoiden keskuudessa, harrastuksineen päivineen.
– Naapuruston palveluasuntolassa eräs vanha merimies muistelee kuulemma asuinkavereilleen usein matkojaan ja Lähi-Idän reissuillaan näkemiänsä tanssiesityksiä. Yksi hoitajista hoksasi, että minähän harrastan itämaista tanssia, niin myös yksi työntekijämme. Meitä pyydettiin sinne tanssimaan tälle herrasmies-merimiehelle ja muille. Ja tokihan me järjestimme heille tanssiesityksen.
Tohvelit jalassa hissillä kauppaan
K-Market Pyynikinkulman sijainti on vilkas ja monipuolinen. Lähellä on useita kouluja ja oppilaitoksia, yhteisöjä, yrityksiä, uimarantaa, puistoja ja isoja hotelleja.
Moni pysähtyy ohikulkumatkalla ostamaan laadukkaita valmisruokia isosta valikoimasta tai erikoiskahvia kaupan kahviautomaatista. On satunnaista uimarantaevään ostajaa ja hotelliherkuttelijaa, mutta suurin osa on vakioasiakkaita, joista lähimmät saapuvat ostoksille tohvelit jalassa.
– Sijaintimme on neljän ison, toisissaan kiinni olevan rakennuksen kivijalassa. Taloilla on yhteinen sisäpiha. Aamutuimaan ei ole tavatonta, että asiakkaita saapuu kylpytakeissaan puristamaan mehuautomaatillamme tuoretta appelsiinimehua aamiaispöytään.
– Kunnon kyläkaupan meininkiä, paitsi että harvalla kylällä kauppa on asukkaita näin lähellä, toteaa Nina Hannonen.
Paikallista elämää tukemassa
Suomalaisen ruoantuotannon ja lähiruoan puolesta puhuminen on K-Marketeille ensiarvoisen tärkeää. Lähes 780 K-Marketia tarjoaa lähiruokaa omilta kyliltä ympäri Suomen. Kauppias tuntee paikalliset tuottajat sekä asiakkaidensa makutottumukset ja tuo lähiseudun parhaat tuotteet helposti saatavillesi. Tuottajille on kunnia-asia saada omat tuotteensa alueen kuluttajille mahdollisimman nopeasti sekä mahdollisimman tuoreina.
Valitsemalla lähiruokaa K-Marketisi hyllyltä tuet suomalaista työtä, tuotantoa ja lähiseutusi elinvoimaisuutta. Tiedätkö hyvän paikallisen tuottajan tai tuotteen? Voit vaikuttaa kauppasi valikoimaan esittämällä tuotetoiveen henkilökunnalle.