Wurstin ja Keskon biokaasuyhteistyö on jatkunut lähes 10 vuoden ajan

Wurstin ja Keskon biokaasuyhteistyö on jatkunut lähes 10 vuoden ajan

Päivitetty 5.10.2023

Wurstilla on aina haluttu etsiä ja kokeilla uusia vaihtoehtoja toimintaan. Olipa kyseessä sitten uusi tuotekokeilu, erikoinen mauste tai uusi energiavaihtoehto. Wurstin ja Keskon biokaasuyhteistyö on jatkunut lähes 10 vuoden ajan Pirkka ja Pirkka Parhaat -tuotteiden valmistuksen parissa.

– Otimme biokaasun ennakkoluulottomasti käyttöön osana Pirkka ja Pirkka Parhaat -tuotteiden valmistusta, kun tuotteiden hiilijalanjälkeä haluttiin yhdessä K-ruokakauppojen kanssa pienentää. Silloin biokaasu oli verrattain uusi juttu, nykyään sen tuotanto ja käyttö on yleistynyt, kertoo Wurstin toimitusjohtaja Jyrki Saarela.

Kierrätysbiokaasua tuotetaan K-ruokakauppojen elintarvikekelvottomasta biojätteestä. Tällä valmistetaan Wurstin tuottamat Pirkka ja Pirkka Parhaat -tuotteet. Wursti on suomalainen perheyritys nyt jo kolmannessa polvessa. Kaikki tuotanto ja toiminta tapahtuu Järvenpäässä.

Koko ajan on oltava hereillä

Energiankäytön tehostaminen ja hiilijalanjäljen pienentäminen ovat tärkeitä niin ilmastolle kuin suomalaisten yritysten pärjäämiselle.

Seuraavaksi Wurstilla aiotaan ottaa maalämpö käyttöön. Maalämmön käyttöönotto ja samalla toteutettava lämmön talteenoton tehostaminen, pienentävät jopa kolmanneksen koko tuotantolaitoksella nykyisin tarvittavasta energiasta ja aiheutuvista CO2 päästöistä.

– Uusia ratkaisuja kehitetään huimaa vauhtia. Pienenä yrityksenä voimme tehdä päätöksiä nopeasti ja ottaa käyttöön uusiutuvia energiamuotoja hyödyntäviä ratkaisuja, kertoo Saarela.

Kuluttajan valinnoilla on merkitystä

Kuluttaja voi tukea valinnoillaan suomalaista työtä ja fossiilisista polttoaineista luopumista valitsemalla biokaasulla tuotettuja Pirkka ja Pirkka Parhaat-tuotteita.

Päästöjen pienentämiseksi tehtävä työ on pitkäjänteistä ja vaatii yhteistyötä. Kun useampi toimija laittaa viisaat päät yhteen, syntyy kierrätysbiokaasun kaltaisia ratkaisuja, joissa hävikki muuttuu hyödyksi.

– Ehkä meidän pitäisi osata vielä konkreettisemmin kertoa tehdyistä toimenpiteistä ja siitä, miten kuluttaja voi tukea tätä kehitystyötä. Yksi helppo keino siihen, on sujauttaa Pirkka bratwurstia tai siskonmakkaraa ostoskoriin K-ruokakaupassa, Saarela muistuttaa.