K-Ruoka-sovellus uudistuu! Lue lisää täältä.
Teet hyvää ostamalla suomalaista

Teet hyvää ostamalla suomalaista

K-ryhmälle suomalainen ruoka on sydämenasia, ja myymästämme ruoasta lähes 80 % on suomalaista. Teemme jatkuvasti töitä elinvoimaisen ruokaketjun eteen. Tänä keväänä tuottajien hankala tilanne on puhuttanut paljon. Kustannusten nousu maataloudessa on tosiasia, ja tilannetta on ratkottava yhdessä.

Näinä poikkeuksellisina aikoina omavaraisuudesta on tullut meille kaikille yhä merkittävämpi asia. Tästä syystä kampanjoimme jälleen suomalaisen ruoan puolesta. Se ei kuitenkaan pelkästään riitä, vaan tarvitaan muitakin tekoja. Alkutuottajien tilanteen parantamiseksi olemme avanneet maaliskuun puolivälissä useiden satojen tavarantoimittajien kanssa ostosopimuksiin liittyvät neuvottelut, joiden toivomme vaikuttavan riittävän nopeasti tuottajien tilanteeseen. Kyseessä on poikkeuksellisen laaja toimi akuutissa tilanteessa. Lisäksi olemme tavanneet tuottajia ja vierailleet tiloilla kuullaksemme myös heidän näkemyksiään ja odotuksiaan kaupalle.

Myös sinä voit vaikuttaa. Ei ole yhdentekevää, mitä kaupasta ostoskoriisi valitset. Kun ostat suomalaisesta ruokakaupasta suomalaista ruokaa, työllistät suomalaisia. Samalla tulet huolehtineeksi, että suomalaista ruokaa on saatavilla kaupassa myös tulevaisuudessa.

Pidetään yhdessä huolta suomalaisesta ruoasta, koska se pitää huolen meistä kaikista.

Tuottajat kertovat: miksi suosia suomalaista ruokaa

K THOS-kampanja peruna 680x300Maaseudulla tehdään paljon töitä, jotta meidän suomalaisten ruokapöydässä olisi maailman mittakaavassa poikkeuksellisen puhdasta ja korkealaatuista, kestävästi tuotettua, ruokaa. Oma ruokaperunamme tuotetaan mahdollisimman vähäisellä energialla, ja jokainen alkutuotannossa syntyvä jae käytetään hyväksi. Kaupassa kävijän kannattaa katsoa, missä elintarvikkeet on valmistettu ja niiden raaka-aineet tuotettu, ja suosia suomalaista. Pienikin valinta on suuri, kun se tukee kotimaista ruokatuotantoa.

K THOS-kampanja juusto 680x300Ensimmäinen emmentalkattilamme keitettiin reilut 60 vuotta sitten. Nyt valikoimassa ovat kaikki suomalaisten tuntemat suosikkijuustot. Tuotteemme valmistetaan Kuusamossa aina suomalaisesta maidosta. Kotimaisuus ja paikallisuus ovat meille ydinarvoja. Tuotekehitystä tehdään paljon, ja sen viimeisin helmi, Keskolle kehitetty Ripotella-pizzajuusto, ilmestyy K-kauppoihin toukokuussa. Enää täydellistä pizzajuustoa ei tarvitse tuoda Italiasta!

K THOS-kampanja leipa 680x300Viljelen pappani 50-luvulla ostamalla tilalla kotimaisia viljoja sekä rypsiä. Suosikkini on sitkeä ja maukas ruis: tuulessa lainehtiva ruispelto on tosi kaunis. Kotimaista ruokatuotantoa ei käytännössä olisi ilman viljelijöitä. Suurin syy suosia suomalaista etenkin näinä levottomina aikoina onkin omavaraisuuden tukeminen. On tärkeää, että kauppa satsaa kotimaisten tuotteiden markkinointiin ja esillepanoon ja että kuluttajat valitsevat mahdollisimman usein kotimaisen vaihtoehdon.

K THOS-kampanja kala 680x300Kasvatamme Ahvenanmaan itäpuolella kirjolohta ja siikaa. Kausiherkkuna myydään myös kirjolohen mätiä, joka on älyttömän hyvää, vaikka itse sanommekin. Kotimaassa kasvatetun kalan hiilijalanjälki on tuontikalaa pienempi. Lisäksi suomalainen ruoka tuo kotimaahan työtä, verotuloja ja hyvinvointia. Ruuan tarkasta alkuperästä kannattaa kysyä ravintoloissa ja kaupan palvelutiskillä: kotimainen, turvallinen ruoka on aina jäljitettävissä tuottajalle saakka.

K THOS-kampanja tomaatti 680x300Meillä viljellään monenlaisia kasvihuonevihanneksia, tietysti luomuna. Asiakkaitamme ovat kauppaketjut sekä paikalliset koulut ja keittiöt. Paikallisia asukkaita palvelee Ikaalisissa myös itsepalveluperiaatteella toimiva tilamyymälä. Tuottajana haluan tehdä kaikkeni omavaraisuuden ja työpaikkojen eteen Suomessa. Jokaisen kuluttajan on hyvä ymmärtää, miten paljon hyvää he tekevät itselleen, tuottajille ja näiden työntekijöille suosimalla suomalaista.

K-Ruoan verkkokaupasta löydät runsaasti suomalaisia tuotteita, joita ostamalla teet hyvää. Tutustu valikoimaan!