Verkkokauppa
Ajankohtaista K-Ruoka-verkkokaupassa

Ajankohtaista K-Ruoka-verkkokaupassa

Koronavirus on tuonut muutamia kysymyksiä myös verkkokaupallemme. Listasimme alle verkkokauppatilaamiseen liittyviä vastauksia ja käytäntöjä poikkeuksellisessa tilanteessa.

Artikkeli päivitetty 2.4.2020

Yritin tehdä verkkokauppatilauksen, mutta en löydä vapaata kotiinkuljetusaikaa tai ensimmäiset vapaat toimitusajat ovat hyvin pitkällä. Mitä voin tehdä?

Verkkokauppatilausten määrä on kasvanut merkittävästi, minkä vuoksi tilausikkunat ovat täyttyneet osassa kaupoista jo useamman päivän tai viikon päähän. Monella alueella on kuitenkin useampi kotiin toimittava K-ruokakauppa. Suosittelemme katsomaan omalle alueelle toimittavat kaupat K-Ruoka.fi-sivuston kauppahaun avulla.

Kannattaa myös hyödyntää mahdollisuuksien mukaan Tilaa ja nouda -palvelua.

Katso myös täältä kaupat, joilla ei vielä ole K-Ruoka-verkkokauppaa, mutta tarjoavat ostosten kotiinkuljetuspalvelua riskiryhmään kuuluville tai kaikille asiakkaille.

Sain tilaukseni, mutta siitä puuttui joitain tuotteita ja osa oli korvattu toisilla. Miksi?

Kysynnän muutokset ovat aiheuttaneet sen, että yksittäiset tuotteet ovat voineet loppua hyllystä ennen seuraavan kuorman saapumista kauppaan. Pahoittelemme tuotepuutoksia.

Hyllystä löytyy kuitenkin yleensä korvaavia tuotteita, minkä vuoksi verkkokauppatilauksissa kannattaa sallia mahdollisuuksien mukaan tuotteiden korvaaminen toisella, jolloin pyrimme korvaamaan tuotteen vastaavalla toisella tuotteella. Voit antaa tarkentavia ohjeita korvaamisesta viesti kaupalle -kentässä.

Toivomme malttia tuotemäärien suhteen

Toivomme asiakkailtamme malttia tuotemäärien suhteen, jotta voisimme palvella mahdollisimman montaa palvelua tarvitsevaa. Tuotteita tulee kauppoihin päivittäin lisää, mutta varastointimahdollisuudet ovat kaupoilla rajalliset. Pyydämme huomioimaan oman ostoskorin tuotemäärissä myös muiden asiakkaiden todelliset tarpeet.

Toimitatteko eristyksissä tai karanteenissa oleville? Miten toimin tässä tilanteessa?

Toimitamme. Sekä kaupan henkilökunnalle että kuljettajille on käytössä tiukennetut hygieniakäytännöt. Kuljetus voidaan jättää oven taakse. Kirjoita tästä tieto joko tilauksen viesti kaupalle -kenttään tai laita vaikka lappu ulko-oveen, jossa on pyyntö tästä.

Tällöin tilaus on myös maksettava ennakkoon verkkomaksua käyttäen. Suosittelemme muutoinkin tällä hetkellä verkkomaksua kaikille verkkokaupasta tilaaville.

Mitä teette vastataksenne kasvaneeseen kysyntään verkkokaupassa?

Pyrimme jatkuvasti nostamaan kauppojen keräys- ja kuljetuskapasiteettia sekä varmistamaan palvelun kokonaistoimivuus mahdollisuuksien mukaan. Toki tilausten suuruus hidastaa hieman käytännön keräystyötä, ja toimitusaikatauluissa voi olla pientä viivettä. Avaamme myös uusia verkkokauppoja suunniteltua nopeammalla aikataululla.

Monet K-kauppiaat ovat aloittaneet ruoan kotiinkuljetukset riskiryhmään kuuluville tai kaikille asiakkaille, vaikka verkkokauppaa ei kaupalla vielä olisikaan. Kaupat ja lisätietoa löydäy täältä.

Mitä toimenpiteitä verkkokaupan toiminnan takaamiseksi tehdään?

Seuraamme aktiivisesti tilannetta sekä teemme tarpeen mukaan toimenpiteitä järjestelmäkehityksessä pyrkien varmistamaan järjestelmien toimivuus suuremmissakin tilausmäärissä.

Käytännön palvelun nopeuttamiseksi suosittelemme käyttämään verkkomaksua tilausten maksamisessa.

Miten voin asiakkaana helpottaa tilannetta?

Toivomme asiakkailtamme mahdollisuuksien mukaan ostosten verkkomaksamista. Verkkomaksaminen helpottaa ja nopeuttaa kaupan työskentelyä sekä ostosten toimittamista. Verkkomaksamisen voi valita maksutavaksi, kun tekee tilauksen kirjautuneena.

Mitä tulee huomioida, jos maksan ostokseni verkkomaksulla?

Ostosten maksaminen verkossa edellyttää tilauksen tekemistä kirjautuneena. Katsothan, että kortillasi on verkkomaksut sallittu, katetta sekä ostoraja riittävän suuri.

Verkkomaksamisessa käyvät Visan ja MasterCardin pankki- ja luottokortit (myös Visa Electron). Diners- ja American Express -kortit eivät käy toistaiseksi verkkomaksussa.

Kortin voimassaolo varmistetaan 1 euron katevarauksella, joka palautetaan toimituspäivänä, kun toteutuneet ostokset veloitetaan. Verkkomaksaminen on käytössä suurimmassa osassa verkkokauppoja, ja yritämme saada verkkomaksamisen mahdolliseksi pian myös loppuihin kaupoista.

Palvelun ruuhkautuminen saattaa vaikuttaa uuden maksukortin lisäämiseen, minkä vuoksi verkkomaksu ei välttämättä heti mene läpi. Tässä tapauksessa yritäthän hetken päästä uudelleen. Pahoittelut mahdollisesta ylimääräisestä vaivasta!

Miten saan valittua yhdistelmäkortissa maksun Debit-puolelta?

Yhdistelmäkortin etupuolella on luottokortin tiedot sekä kortin voimassaolo. Kortin takapuolelta alhaalta löytyy Debit-puolen eli pankkikortin numero.

Koittaessani kirjautua sisään verkkokauppaan järjestelmä sanoo, että minulla on jo K-tunnus?

K-tunnus on sama, jolla pääsee kirjautumaan K-Ruoka-mobiilisovellukseen. Jos sinulla on sovellus ladattuna älylaitteeseen, pääset kirjautumaan samalla tunnuksella verkkosivuilla www.k-ruoka.fi/kauppa.

Lisätietoa K-tunnuksesta löydät täältä.

Miten voin muokata tilausta?

Kun lähetät tilauksen kirjautuneena ja olet lisännyt tunnukseesi Plussa-kortin, pääset muokkaamaan tilaustasi tilaushistoriassa sekä sähköpostiisi lähetetyn tilausvahvistuksen linkin kautta. Kirjautumattomana tehtyä tilausta ei voi muokata.

K-Ruoka-sovelluksella lähetettyjä tilauksia ei voi muokata sovelluksessa toistaiseksi. Sovelluksella lähetettyä tilausta voi muokata nettiselaimella samaan tapaan kuin verkkosivuilla tehtyä tilausta.

Huomaathan, että kaupat eivät voi ottaa vastaan muutoksia tilauksiin puhelimitse tai sähköpostitse. Muokkaukset tulee tehdä suoraan tilaukseen edellä mainituilla ohjeilla muokkausaikojen puitteissa.

Miten huomioitte tilanteessa riskiryhmät?

Olemme reagoineet tilanteeseen aloittamalla maksullisen puhelintilauspalvelun, jonka tarkoitus on auttaa ensisijaisesti senioriasiakkaitamme tilauksen teossa. Lisätietoa löydät täältä.

Useat K-kaupat ovat aloittaneet alueensa riskiryhmään kuuluville asiakkaille ruokaostosten kotiinkuljetukset, vaikka kaupalla ei vielä K-Ruoka-verkkokauppaa olisi. Nämä kaupat ja lisätietoa on luettavissa täältä.

Todella monet K-kauppiaat tarjoavat riskiryhmille rauhallisen ja hiljaisen asiointimahdollisuuden ennen kuin kauppa aukeaa muille. Kaupat ja lisätietoa löydät täältä.

Kuinka hygieniataso varmistetaan tuotteiden keräilyssä kaupalla?

Suomalaisissa ruokakaupoissa on jo lähtökohtaisesti korkea hygieniataso ja hyvät hygieniakäytännöt ovat kaupoissa arkipäivää. Toki tässä tilanteessa niiden merkitys korostuu, ja kaupoissa toteutetaan tiukennettuja hygieniakäytäntöjä.

Hygienian korostamisen lisäksi on painotettu, ettei sairaana tulla töihin. Seuraamme myös tarkasti viranomaisten ohjeita. Toistaiseksi viranomaiset eivät ole antaneet kaupan toimintaa koskevia suosituksia, mutta meillä on valmius noudattaa heti kun niitä saadaan.

Miten asia on huomioitu tuotteiden kuljettamisessa?

Kuljettajille on laadittu erillinen hygieniaohjeistus, joka sisältää oman hygieniasta huolehtimisen ja käsien desinfioinnin lisäksi myös esimerkiksi maksupäätelaitteiden desinfiointiohjeet.

Miksi en voi tilata tupakka- ja alkoholituotteita?

Suomen lakeja noudattaen emme voi toimittaa tupakka- ja alkoholituotteita kotiovelle. Osalla kaupoistamme on lupa myydä alkoholituotteita Tilaa ja nouda -palvelulla. Mikäli kaupalla on lupa, alkoholituotteiden kohdalla lukee tieto: "vain nouto".

Miksi minulla ei näy omat edut?

Vaikka toimitukset kulkevat kauppoihin normaaliin tapaan, saattaa kohonneesta kysynnästä johtuen osassa kaupoistamme yksittäinen tuote tai tuoteryhmä loppua hetkellisesti hyllystä. Tämän vuoksi olemme joutuneet laittamaan OmaPlussa-edut tauolle toistaiseksi.

Tarvitsen apua verkkokauppaan tai tilaukseen liittyen - mitä teen?

Ole meihin yhdeydessä yhteydenottolomakkeella tai verkkokaupan chatissa. Chat palvelee verkkosivustollamme arkisin klo 9-21, la klo 10-18 ja su klo 16-20. Vastaamme kysymyksiin mahdollisimman nopeasti!

Ensisijaisesti ikäihmisten tilausta helpottamaan olemme avanneet maksullisen puhelintilauspalvelun. Asiakaspalvelijamme auttavat tilauksen tekemisessä tai tekevät sen asiakkaan puolesta. Lisätietoa puhelintilauspalvelusta löydät täältä.

VerkkokauppaanButton