Verkkokauppa
Ajankohtaista K-Ruoka-verkkokaupassa

Ajankohtaista K-Ruoka-verkkokaupassa

Artikkeli päivitetty 23.6.2020

Toimituksessa käytetyistä pahvilaatikoista veloitetaan. Miksi?

Kuten kauppojen muovi- ja paperikassien kohdalla, myös verkkokaupan pahvilaatikoista peritään maksu niiden määrän mukaan. Pakkausmateriaalien veloittaminen toteuman mukaan on suuressa osassa K-Ruoka-verkkokauppoja ollut tapana aikaisemminkin. Osan kaupoista toimituksiin kuului aiemmin kiinteä materiaalimaksu, mutta yhtenäistämme hinnoittelua ja jatkossa pakkausmateriaalikustannukset eli pahvilaatikot ja muovikassit veloitetaan suurimmassa osassa kauppoja toteutuneen määrän mukaisesti.

Kiinnitämme erityistä huomioita siihen, että ostokset pakataan järkevästi, pahvilaatikon tila käytetään tehokkaasti hyödyksi ja se kestää nostamista. Pahvilaatikoissa ostokset pysyvät siistinä ja kuljetuksessa laatikot pystytään pinoamaan päällekkäin, jolloin ostokset liikkuvat vähemmän ja pystymme varmistamaan tuotteiden laadun.

Kauppakohtaisen pakkausmateriaalimaksun näet verkkokaupan ostoskorissa tilauksen loppusumman yhteydessä sekä sähköpostitse saapuvassa tilausvahvistuksessa.

Ruoan verkkokaupassa toimitushinta voi nykyään vaihdella. Mistä tämä johtuu?

Moni kauppa on ottanut käyttöön joustavan hinnoittelumallin, jolla pystytään huomioimaan paremmin hiljaisemmat ja kiireisemmät ajankohdat sekä tarkemmin myös esimerkiksi toimitusmatkan pituus. Ruuhka-ajan ulkopuolella hinnat ovat matalampia. Toisaalta esimerkiksi kaukaiselle toimitusalueelle vietävän tilauksen toimitusmaksu voi olla korkeampi, koska toimitus vie enemmän aikaa.

Joustava järjestelmä mahdollistaa jatkossa myös erilaisten asiakkaiden toivomien mallien, kuten esimerkiksi pikatoimitusaikaikkunoiden tai pidempien, mutta edullisempien toimitusaikaikkunoiden tarjoamisen.

Miten hinta joustavassa mallissa määräytyy?

Kukin kauppa päättää itsenäisesti oman tilanteensa, esimerkiksi hiljaiset ja ruuhka-ajat sekä toimitusalueiden laajuudet tuntien, miten hinnoittelevat tarjoamansa palvelun. Jotkin kaupat tarjoavat myös tietyn kokoisen tilauksen toimitusmaksuun alennettua hintaa.

Millä tavalla voin itse vaikuttaa toimitushintaan?

Voit tarkastella kaikkia oman kauppasi tarjoamia toimitusvaihtoehtoja, -aikoja ja -hintoja seuraaville neljälle viikolle. Mikäli haluat varmistaa tulevilta viikoilta tiettyyn aikaan sijoittuvan ja tietyn hintaisen toimitusikkunan ajoissa, voit halutessasi varata sen jo valmiiksi lähettämällä tilauksen parilla tuotteella ja täydentää tilausta myöhemmin. Täydennysmahdollisuus edellyttää, että alkuperäinen tilaus on tehty palveluun kirjautuneena. Tarkemmat ohjeet tietyn toimitusajan varaamiseen ennakkoon löytyvät täältä.

Miten voin muokata tilausta?

Kun lähetät tilauksen kirjautuneena ja olet lisännyt tunnukseesi Plussa-kortin, pääset muokkaamaan tilaustasi tilaushistoriassa sekä sähköpostiisi lähetetyn tilausvahvistuksen linkin kautta. Kirjautumattomana tehtyä tilausta ei voi muokata.

K-Ruoka-sovelluksella lähetettyjä tilauksia ei voi muokata sovelluksessa toistaiseksi. Sovelluksella lähetettyä tilausta voi muokata nettiselaimella samaan tapaan kuin verkkosivuilla tehtyä tilausta.

Huomaathan, että kaupat eivät voi ottaa vastaan muutoksia tilauksiin puhelimitse tai sähköpostitse. Muokkaukset tulee tehdä suoraan tilaukseen edellä mainituilla ohjeilla muokkausaikojen puitteissa.

Koittaessani kirjautua sisään verkkokauppaan järjestelmä sanoo, että minulla on jo K-tunnus?

K-tunnus on sama, jolla pääsee kirjautumaan K-Ruoka-mobiilisovellukseen. Jos sinulla on sovellus ladattuna älylaitteeseen, pääset kirjautumaan samalla tunnuksella verkkosivuilla www.k-ruoka.fi/kauppa.

Lisätietoa K-tunnuksesta löydät täältä.

Ensimmäiset vapaat toimitusajat ovat valitsemassani kaupassa monen päivän päässä. Mitä voin tehdä?

Verkkokaupassa saattaa olla hetkittäistä ruuhkaa erityisesti maanantain sekä perjantain toimituksissa. Monella alueella on kuitenkin useampi kotiin toimittava K-ruokakauppa. Suosittelemme katsomaan omalle alueelle toimittavat sekä Tilaa ja nouda -palvelua tarjoavat kaupat K-Ruoka.fi-sivuston kauppahaun avulla.

Katso myös täältä kaupat, joilla ei vielä ole K-Ruoka-verkkokauppaa, mutta tarjoavat ostosten kotiinkuljetuspalvelua.

Sain tilaukseni, mutta siitä puuttui joitain tuotteita ja osa oli korvattu toisilla. Miksi?

Kysynnän muutokset ovat aiheuttaneet sen, että jotkut yksittäiset tuotteet ovat voineet loppua hyllystä ennen seuraavan kuorman saapumista kauppaan.

Hyllystä löytyy kuitenkin yleensä korvaavia tuotteita, minkä vuoksi verkkokauppatilauksissa kannattaa sallia mahdollisuuksien mukaan tuotteiden korvaaminen toisella, jolloin pyrimme korvaamaan tuotteen vastaavalla toisella tuotteella. Voit antaa tarkentavia ohjeita korvaamisesta viesti kaupalle -kentässä.

Mikäli korvattu tuote ei ole mieleinen, voit tilauksen toimituksen yhteydessä palauttaa tuotteen kuljettajalle. Verkkomaksua käyttäessäsi saat kuitin hyvissä ajoin sähköpostiisi, joten voit sieltä tarkistaa toimituksessa olevat tuotteet.

Toimitatteko eristyksissä tai karanteenissa oleville? Miten toimin tässä tilanteessa?

Toimitamme. Sekä kaupan henkilökunnalle että kuljettajille on käytössä tiukennetut hygieniakäytännöt. Kuljetus voidaan jättää oven taakse. Kirjoita tästä tieto joko tilauksen viesti kaupalle -kenttään tai laita vaikka lappu ulko-oveen, jossa on pyyntö tästä.

Tällöin tilaus on myös maksettava ennakkoon verkkomaksua käyttäen. Suosittelemme muutoinkin tällä hetkellä verkkomaksua kaikille verkkokaupasta tilaaville.

Mitä tulee huomioida, jos maksan ostokseni verkkomaksulla?

Ostosten maksaminen verkossa edellyttää tilauksen tekemistä kirjautuneena. Katsothan, että kortillasi on verkkomaksut sallittu, katetta sekä ostoraja riittävän suuri.

Verkkomaksamisessa käyvät Visan ja MasterCardin pankki- ja luottokortit (myös Visa Electron). Diners- ja American Express -kortit eivät käy toistaiseksi verkkomaksussa.

Kortin voimassaolo varmistetaan 1 euron katevarauksella, joka palautetaan toimituspäivänä, kun toteutuneet ostokset veloitetaan. Verkkomaksaminen on käytössä suurimmassa osassa verkkokauppoja, ja yritämme saada verkkomaksamisen mahdolliseksi pian myös loppuihin kaupoista.

Palvelun ruuhkautuminen saattaa vaikuttaa uuden maksukortin lisäämiseen, minkä vuoksi verkkomaksu ei välttämättä heti mene läpi. Tässä tapauksessa yritäthän hetken päästä uudelleen. Pahoittelut mahdollisesta ylimääräisestä vaivasta!

Miten saan valittua yhdistelmäkortissa maksun Debit-puolelta?

Yhdistelmäkortin etupuolella on luottokortin tiedot sekä kortin voimassaolo. Kortin takapuolelta alhaalta löytyy Debit-puolen eli pankkikortin numero.

Miten huomioitte koronaviruksen aiheuttamassa poikkeustilanteessa riskiryhmät?

Olemme reagoineet tilanteeseen aloittamalla neuvontapuhelinpalvelun sekä maksullisen puhelintilauspalvelun, joiden tarkoitus on auttaa ensisijaisesti senioriasiakkaitamme tilauksen teossa. Lisätietoa löydät täältä.

Useat K-kaupat ovat aloittaneet alueensa asiakkaille ruokaostosten kotiinkuljetukset, vaikka kaupalla ei vielä K-Ruoka-verkkokauppaa ole. Nämä kaupat ja lisätietoa on luettavissa täältä.

Monet K-kauppiaat tarjoavat riskiryhmille rauhallisen ja hiljaisen asiointimahdollisuuden ennen kuin kauppa aukeaa muille. Kaupat ja lisätietoa löydät täältä.

Kuinka hygieniataso varmistetaan tuotteiden keräilyssä kaupalla?

Suomalaisissa ruokakaupoissa on jo lähtökohtaisesti korkea hygieniataso ja hyvät hygieniakäytännöt ovat kaupoissa arkipäivää. Toki tässä tilanteessa niiden merkitys korostuu, ja kaupoissa toteutetaan tiukennettuja hygieniakäytäntöjä.

Hygienian korostamisen lisäksi on painotettu, ettei sairaana tulla töihin. Seuraamme myös tarkasti viranomaisten ohjeita. Toistaiseksi viranomaiset eivät ole antaneet kaupan toimintaa koskevia suosituksia, mutta meillä on valmius noudattaa heti kun niitä saadaan.

Miten hygieniataso on huomioitu tuotteiden kuljettamisessa?

Kuljettajille on laadittu erillinen hygieniaohjeistus, joka sisältää oman hygieniasta huolehtimisen ja käsien desinfioinnin lisäksi myös esimerkiksi maksupäätelaitteiden desinfiointiohjeet.

Miksi en voi tilata tupakka- ja alkoholituotteita?

Suomen lakeja noudattaen emme voi toimittaa tupakka- ja alkoholituotteita kotiovelle. Osalla kaupoistamme on lupa myydä alkoholituotteita Tilaa ja nouda -palvelulla. Mikäli kaupalla on lupa, alkoholituotteiden kohdalla lukee tieto: "vain nouto".

Tarvitsen apua verkkokauppaan tai tilaukseen liittyen - mitä teen?

Katso löytäisitkö vastauksen kysymykseesi Usein kysyttyjä kysymyksiä -sivultamme.

Mikäli et löydä vastausta, ole meihin yhdeydessä yhteydenottolomakkeella tai verkkokaupan chatissa. Chat palvelee verkkosivustollamme arkisin klo 9-21, la klo 10-18 ja su klo 16-20. Vastaamme kysymyksiin mahdollisimman nopeasti.

Ensisijaisesti ikäihmisten tilausta helpottamaan olemme avanneet neuvontapuhelimen sekä maksullisen puhelintilauspalvelun. Asiakaspalvelijamme auttavat tilauksen tekemisessä tai tekevät sen asiakkaan puolesta. Lisätietoa puhelintilauspalvelusta löydät täältä.

VerkkokauppaanButton