Kysymyksiä ja vastauksia K-Ruoka-palvelusta

Kysymyksiä ja vastauksia K-Ruoka-palvelusta

Jos et löydä vastausta kysymykseesi, kiireellisissä verkkokaupan tilaus- ja toimitusasioissa voit ottaa yhteyttä kaupan asiakaspalveluun. Kuulemme mielellään myös palautettasi. Voit antaa sitä palautelomakkeella.

K-Tunnus ja K-Ruoka-palveluun kirjautuminen

Miksi minun kannattaa luoda K-Tunnus ja kirjautua?

  • Kirjautuaksesi K-Ruoka-palveluun, tarvitset K-Tunnuksen. K-Tunnus on henkilökohtainen käyttäjätunnuksesi Keskon digitaalisiin palveluihin: Plussa.com, K-Ruoka.fi, K-RuokaPro.fi, K-Rauta.fi ja K-Lataus.fi.

  • Sisään kirjautuneena saat palvelussa kohdennettuja tarjouksia sekä osuvampia tuotesuosituksia. Voit myös tallentaa usein käyttämäsi kaupat omiin kauppoihisi ja pääset nopeammin tarkistamaan suosikkikauppojesi tietoja ja tarjouksia. Lisäksi voit luoda itsellesi käteviä suosikkilistoja, jotka toimivat kauppareissulla ostoslistana.

  • Verkkokauppa-asiakkaana voit aloittaa ostosten tekemisen bussissa ja viimeistellä tilauksen kotona tietokoneella. Näet sisäänkirjautuneena tilaushistoriassa kaikki aiemmat tilauksesi ja voit tallentaa tuotteita suosikkilistoiksi. Ostaminen on nopeampaa, kun voit kopioida aikaisemman tilauksesi tai suosikkilistasi tuotteet ostoskoriin uuden tilauksen pohjaksi. Kirjautuneena

Miten luon K-Tunnuksen?

  • Luot K-Tunnuksen helposti valitsemalla sivun ylälaidasta Kirjaudu ja avautuvasta dialogista Luo K-Tunnus. Tunnuksen luominen vaatii vain nimesi, sähköpostiosoitteen, sekä salasanan. Sinulla voi olla K-tunnus myös jo valmiina, sillä se on käytössä lähes kaikissa K-ryhmän digitaalisissa palveluissa. Tunnuksen luominen ei vaadi Plussa-korttia.

Miksi en pysty luomaan K-Tunnusta / kirjautumaan?

  • Jos sinulla on käytössä mainokset estävä selainlaajennos, kokeile kytkeä se pois päältä.
  • Oletko luonut tilisi Plussa-kortilla vai sähköpostiosoitteella? Mikäli olet kirjautunut sisään Plussa-kortilla, voi olla että sinulle on luotu kaksi tiliä, joista toinen on sähköpostiosoitteella ja toinen Plussa-kortilla. Voit käydä muokkaamassa tunnuksiasi osoitteessa k-tunnus.fi.

Mitä jos en muista K-Tunnustani tai salasanaani?

  • Voit tilata uuden K-Tunnus-salasanan. Tarvitsemme salasanan vaihtamiseen vain saman sähköpostiosoitteen, jonka olet antanut K-Tunnuksen luomisen yhteydessä.

Miten voin muokata K-Tunnuksen tietojani?

  • Tällä hetkellä pystyt muokkaamaan nimeäsi, sähköpostiosoitetta, Plussa-kortin numeroa sekä salasanaasi osoitteessa k-tunnus.fi.

  • Huomioithan, että K-Tunnuksen muutokset tulevat voimaan K-Ruoka-palvelussa vasta kirjautuessasi uudelleen sisään.

Miksi minun kannattaa lisätä K-Tunnukseeni Plussa-korttini numero?

  • Kun lisäät K-Tunnukseesi Plussa-korttisi numeron, näet palvelussa omat Plussa-etusi.

Mistä löydän Plussa-korttini numeron?

  • Löydät Plussa-korttisi numeron Plussa-korttisi etupuolelta.
  • Mikäli käytössäsi on Plussa-ominaisuudella varustettu maksukortti, löydät Plussa-kortin numeron maksukortin kääntöpuolelta.
  • Numero alkaa sarjalla 703240.

Miksi palvelu ei hyväksy Plussa-korttiani?

  • Palvelu hyväksyy Plussa-kortin numeron, kun K-Tunnuksesi nimitiedot täsmäävät Plussa-kortissa olevan nimesi kanssa. Voit muuttaa korttisi nimitietoja olemalla yhteydessä Plussan asiakaspalveluun ja K-tunnuksesi nimitietoja osoitteessa k-tunnus.fi. Huomioithan, että muutokset tulevat voimaan vasta kirjautuessasi uudelleen sisään verkkokauppaan.

Verkkokauppaostosten tekeminen

Miksi minun pitää verkkokauppaostoksilla valita kauppa?

  • K-Ruoka-verkkokauppa näyttää aina tietyn K-ruokakaupan valikoimaa ja hintoja ja ostoksesi toimitetaan valitusta kaupasta.

  • Kauppavalinta kerrotaan näkymän ylälaidassa. Voit halutessasi vaihtaa tarkastelemaasi kauppaa kaupat-valikosta. Valikosta myös näet kauppojen tarjoamat toimitustavat symboleina. Valikossa voit myös erikseen hakea kauppoja, jotka tarjoavat noudon tai kauppoja, jotka tarjoavat kotiinkuljetuksen.

Voiko verkkokaupasta ostaa kaikkia valitun kaupan myymälästä saatavia tuotteita ja päinvastoin?

  • Verkkokaupan valikoma on pääasiassa sama kuin myymälän, mutta pieniä eroja saattaa olla.

Onko tilauksella minimimäärää?

  • Tilauksille tai toimituksille ei ole euro- tai kappalemääräistä minimimäärää.

Haluan saada tilaamani tuotteet muuhun kuin kotiosoitteeseeni, onko se mahdollista?

  • Kyllä. Voit tilata tuotteita haluamaasi osoitteeseen, esimerkiksi työpaikallesi.

Voinko tilata verkkokaupan tuotteita puhelimitse?

  • Verkkokaupan tuotteita voit tilata ainoastaan verkossa tai K-Ruoka-mobiilisovelluksella.

Miten teen ostoksia?

  • Aloita ostokset valitsemalla kauppa, josta haluat ostoksesi noutaa tai joka toimittaa ostokset haluamaasi osoitteeseen. Näin varmistat selaavasi sinulle saatavilla olevaa valikoimaa ja että koriin lisäämäsi tuotteet ovat toimitettavissa. Kauppaa voi vaihtaa myös myöhemmin, mutta valikoimaerojen vuoksi jotkin aiemmin koriin lisäämistäsi tuotteista eivät välttämättä ole saatavilla jälkikäteen valitussa kaupassa.

  • Voit hakea tuotteita nimellä tuotehausta tai selata valikoimaa tuotteet-valikosta.

  • Paina (+) -painiketta lisätäksesi tuotteen ostoskoriin ja muuta kappale- tai kg-määrää (+) ja (-) painikkeilla tai kirjoittamalla kenttään hakuamasi määrän.

  • Klikkaamalla tuotteen kuvaa tai nimeä näet lisätietoa tuotteesta, esimerkiksi ravintosisällön.

Tiedän kaupan valikoimassa olevan tuotteita, joita en löydä verkkokaupasta. Voinko jotenkin tilata myös näitä tuotteita?

  • Voit. Lisää toiveesi "Viesti kaupalle" -kenttään. Kerro haluamasi tuotteen nimi ja pakkauskoko niin yritämme sisällyttää toivomasi tuotteen tilaukseesi.

Saanko henkilökohtaiset etuni verkkokaupasta?

  • Jos etu on voimassa toimituspäivänä valitussa kaupassa, saat henkilökohtaiset etusi myös verkkokaupasta.

  • Vaikka etuhinnat eivät näy verkkokaupan ostoskorissa, saat ne maksaessasi ostokset. Saadut edut näkyvät tilauksen maksuerittelyssä.

Saako verkkokauppaostoksista Plussa-pisteitä?

  • Kyllä, jos olet lisännyt tilaustietoihin Plussa-korttisi numeron. Saat Plussa-pisteitä toimitettujen ja maksettujen tuotteiden arvon mukaisesti. Plussa-rahalla ei kuitenkaan toistaiseksi pysty maksamaan verkkokaupassa.

Miksi minun kannattaa antaa Plussa-korttini numero tilauksen tietoihin?

  • Kun syötät Plussa-korttisi numeron tilauksen tietoihin, saat verkkokauppaostoksista henkilökohtaiset etusi sekä voimassa olevat Plussa-tarjoukset. Lisäksi saat ostoksistasi Plussa-pisteitä. Lisätietoja saat osoitteesta www.plussa.com.

Miten tiedän, että tilaukseni on tullut perille?

  • Saat tilausvahvistuksen tekemästäsi tilauksesta ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen. Jos vahvistusta ei näy, kannattaa ensimmäiseksi tarkistaa roskapostikansio.

Verkkokauppatilauksen maksaminen

Kuinka voin maksaa ostokseni?

  • Saatavilla ovat maksutavat riippuvat valitusta kaupasta ja kaupasta riippuen voit valita maksutavaksi joko korttimaksun verkossa tilauksen yhteydessä tai korttimaksun ostoksia vastaanottaessa. Molemmissa tapauksissa veloitus kortilta tehdään toimituksen yhteydessä.

  • Maksukortteina käyvät yleisimmät debit-pankkikortit, Visa Electron ja luottokortit Visa, Master Card.

Voinko maksaa verkkokaupassa lahjakortilla tai Plussa-rahalla?

  • Lahjakortit ja Plussa-raha eivät toistaiseksi käy maksuvälineinä verkkokaupassa.

Ostoskorini summa oli tilatessa eri kuin lopullinen maksamani summa, miksi?

  • Verkkokaupassa ostoskorin summa muodostuu tilattujen tuotteiden ja tilaushetken tarjousten mukaisesti. Punnittavien tuotteiden (kuten hedelmien ja vihannesten) osalta kyseessä on arvio lopullisesta, sillä punnittavien tuotteiden lopullinen hinta määräytyy vasta keräysvaiheessa punnituksen yhteydessä.

  • Tilauksen lopullinen, veloitettava summa muodostuu toimitettujen tuotteiden ja toimituspäivän tarjousten perusteella. Tähän voivat vaikuttaa punnittavien tuotteiden lopullisen hinnan ja tarjousten voimassaolojen lisäksi myös mahdolliset puutokset, tuotteiden korvaukset ja lisätietokentässä toivotut tuotteet.

Verkkokauppatilauksen muokkaaminen ja peruuttaminen

Unohdin tilauksestani jotain, voinko muokata tilausta jälkikäteen?

  • Tilausta voi muokata myös lähetyksen jälkeen siihen asti, kunnes se otetaan myymälässä keräilyyn. Kun tilaustasi on alettu keräillä, sitä ei voi enää muokata.

  • Muokataksesi tilausta valitse tilaus tilaushistoriasta ja klikkaa "Muokkaa tilausta" -painiketta. Tee haluamasi lisäykset tai muutokset. Muutoksista ei peritä erillisiä maksuja. Muista muokkauksen lopuksi vahvista muutokset, jotta ne päivittyvät tilaukseen. Muokkauksen jälkeen saat sähköpostiisi uuden tilausvahvistuksen.

Voinko vielä tilauksen jälkeen muuttaa toimituspäivää tai -aikaa?

  • Voit muuttaa toimituspäivää ja -aikaa siihen asti, kunnes tilaus otetaan keräilyyn myymälässä. Kun tilaustasi on alettu keräillä, sitä ei voi enää muokata.

  • Saat muutoksesta sähköpostiisi uuden tilausvahvistuksen.

Voinko perua tilauksen?

  • Voit perua tilauksen tilaushistoriasta siihen asti, kunnes se otetaan myymälässä keräilyyn. Keräilyyn otettua tilausta ei voi enää peruuttaa. Tilauksen tilan näet tilaushistoriasta.

Verkkokauppatilauksen keräily ja toimitus

Mistä tilaukseni toimitetaan?

  • Tilauksesi tuotteet keräillään valitsemastasi kaupasta toimituspäivänä. Keräilijä pakkaa ostokset pakataan pahvilaatikoihin, joissa ostokset toimitetaan sinulle asti.

Kuka vastaa tilaamieni tuotteiden laadusta?

  • Valitsemasi kaupan henkilökunta kerää tilaamasi tuotteet ja valitsee aina parhaimmat ja laadukkaimmat tuotteet huomioiden mahdolliset toiveesi.

Minkälaiset päiväykset tuotteissa on?

  • Pyrimme keräämään ostoskoriisi tuotteet, joilla on parhaat päiväykset.

Miten tilaamani pakasteet pysyvät jäässä?

  • Pakastetuotteet kuljetetaan pakasteolosuhteissa perille asti lämpöeristetyissä laatikoissa.

Mitä minun tulisi huomioida ottaessani vastaan toimitusta?

  • Saat toimituksen yhteydessä erittelyn toimitetuista tuotteista. Listassa on eritelty mahdolliset puuttuvat tuotteet sekä korvatut tuotteet. Katso nämä huolellisesti läpi. Voit halutessasi kieltäytyä korvaavista tuotteista ja palauttaa nämä takaisin.

Verkkokauppapassilla joka kuudes toimitus veloituksetta

Miten hyödyn verkkokauppapassin käyttöönotosta?

  • Verkkokauppapassin avulla kerrytät itsellesi vaivattomasti keräilyetuna ilmaisia nouto- tai kotiintoimitusmaksuja tehdessäsi ostoksia K-Ruoka-verkkokaupasta joko verkkosivuilla tai K-Ruoka-sovelluksella.

  • Tilattuasi viisi kertaa ostokset verkkokaupasta saat kuudennen toimituksen tai noudon veloituksetta! Voit kerryttää leimoja ja lunastaa veloituksettomia toimituksia 31.7.2019 asti.

Miten saan verkkokauppapassin käyttööni?

  • Saat aktivoitua verkkokauppapassin K-Ruoka-sovelluksella. Kirjaudu K-Ruoka-sovellukseen ja lisää tietoihisi Plussa-korttisi numero. Löydät Keräilypassit oikean alareunan "Lisää"-valikon alta. Avaa keräilypasseista verkkokauppapassi ja valitse "Aloita keräily".

  • Tämän jälkeen saat verkkokauppapassiin leiman automaattisesti K-Ruoka.fi-sivustolla tai K-Ruoka-sovelluksella tehdyistä verkkokauppatilauksista. Saat jokaisesta normaalihintaisesta toimitusmaksusta automaattisesti yhden leiman. Huomaa, että leimat päivittyvät passiin 1-2 päivän kuluessa.

Miten lunastan verkkokauppapassin keräilyedun?

  • Kun olet kerännyt passiin viisi leimaa keräilypalkinto latautuu automaattisesti Plussa-kortillesi, ja keräilypalkinto tulee näkyviin omiin etuihisi.

Verkkokaupan suosittelukoodi ja Plussa-raha

Miten käytän saamani suosittelukoodin?

  • Voit käyttää suosittelukoodin tilatessasi ensimmäisen kerran K-Ruoka-verkkokaupasta. Koodi syötetään tilaustietojen koodikenttään.

  • Saat 5€ Plussa-rahaa kun käytät suosittelukoodin ensimmäisen tilauksesi yhteydessä. Myös ystäväsi, jolta sait koodin, saa 5€ Plussa-rahaa. Plussa-raha ladataan Plussa-korteille noin kuukauden kuluessa tilauksesta.

  • Suosittelukoodia ei toistaiseksi voi käyttää K-Ruoka-mobiilisovelluksessa.

Voinko saada lisää Plussa-rahaa suosittelemalla verkkokauppaa omille tutuilleni?

  • Kyllä. Voit jakaa omaa suosittelukoodiasi niin monelle ystävälle kuin haluat. Saatte ystäväsi kanssa molemmat 5€ Plussa-rahaa hänen ensimmäisestä tilauksestaan, kunhan hän käyttää suosittelukoodiasi. Löydät oman suosittelukoodisi "Omat tiedot" -osiosta.

Verkkokaupan reklamaatiot ja hyvitykset

Voinko palauttaa verkkokaupasta ostamani tuotteen K-kauppaan?

  • Ruokatuotteiden osalta, ole yhteydessä tilauksesi toimittaneeseen kauppaan. Käyttötavaralla on 14 vuorokauden vaihto- ja palautusoikeus. Tee palautus toimittaneen kaupan infopisteellä. Ota palautusta tehdessäsi tilauksen kuitti mukaan.

Voinko vaihtaa verkkokaupasta ostamani tuotteen K-kaupassa?

  • Ruokatuotteiden osalta, ole yhteydessä tilauksesi toimittaneeseen kauppaan. Käyttötavaralla on 14 vuorokauden vaihto- ja palautusoikeus. Vaihtaminen onnistuu toimittaneen kaupan infopisteellä. Ota vaihtoa tehdessäsi tilauksen kuitti mukaan.

Olen saanut väärän tuotteen tai tilauksestani puuttuu tuote. Mitä teen?

  • Ota yhteys tilauksen toimittaneeseen kauppaan. Säilytä kuitti, saatamme tarvita sitä.

Tilauksessani on rikkinäinen tai pilaantunut tuote, miten saan hyvityksen?

  • Ota tuotteen virheestä kuva ja ota yhteyttä tilauksen toimittaneeseen kauppaan. Säilytä kuitti, saatamme tarvita myös sitä.

Palautteen antaminen

Mihin voin antaa palautetta verkkokaupan valikoimista?

  • Voit antaa palautetta valikoimaan ja muihin verkkokaupan liittyviin asioihin palautelomakkeella.

  • Kiireellisissä tilaus- ja toimitusasioissa autamme nopeiten K-Ruoka-palvelun chatissa. Chat palvelee arkisin klo 9-21, la klo 10-18 ja su klo 16-20.

Tekniset kysymykset ja tietoturva

Onko ostaminen verkosta turvallista?

  • Kyllä. Käytämme tilauksen siirroissa aina suojattua yhteyttä (SSL), joka estää tiedon joutumisen vääriin käsiin.

Teen tilaukseni yhteiskäytössä olevalta koneelta. Kuinka varmistan, ettei seuraava käyttäjä pääse tietoihini?

  • Älä tallenna tunnuksiasi ja salasanaasi selaimen muistiin. Jos olet kirjautunut K-Ruoka.fi:hin, muista kirjautua ulos kun lopetat ostosten tekemisen. Sulje myös selain käytön jälkeen.

Millä selaimilla palvelu toimii parhaiten?

  • Verkkosivu toimii parhaiten uusilla selaimilla, kuten Chrome, Firefox, Safari ja Microsoft Edge. Palvelu toimii mainiosti myös iPhone-, iPad- ja Android-laitteilla.

Epäilen käyttäjätunnukseni ja salasanani joutuneen vääriin käsiin, miten saan suljettua käyttäjätunnukseni?

  • Mikäli epäilet väärinkäytöstä, ota yhteyttä Plussan asiakaspalveluun. Suljemme tarvittaessa käyttäjätunnuksesi.