Oman kylän kauppa
Kahvikissan kauppa

Kahvikissan kauppa

Oululaisen K-Market Kastellin kauppias Elina ilahduttaa asiakkaitaan tarjoamalla heille ihan yllättäen kahvia.

K-Market-logo-680x50

"Hyvät asiat pitää saada kiertoon"

"Olen itse varsinainen kahvikissa, ja minusta on aina kiva tarjota asiakkaille kahvia. Ei tarvitse välttämättä olla edes mitään syytä, syntymäpäivää tai muuta. Ihan vaan arjen kunniaksikin voi juoda kahvit. Sen näkee, että asiakkaat ilahtuvat, kun kauppias ihan yllättäen tarjoaa kahvia.

Meillä on kaupassa kahvia aina tarjolla. Kupillinen maksaa normaalisti 50 senttiä. Joskus, kun asiakas tulee maksamaan kahviaan, sanonkin, että perjantain kunniaksi kauppias tarjoaa. Toisinaan taas joku on tehnyt ihan valtavasti ostoksia ja on isojen kantamusten takia tilannut taksin. Silloin sanon, että sen aikaa, kun odotat taksia, niin istupa alas ja juopa kahvit. Se on vähän kuin kutsuisit ihmisiä kylään – silloinhan me suomalaiset tarjoamme aina kahvia.

Elina Krogerus 680 x 300

Meillä on pikkukaupaksi kohtuullisen hyvä valikoima, ja otamme asiakkaiden toiveet huomioon aina ihan tosissaan. Asiakkaat saattavat toivoa joitakin erikoisuuksia tai uutuuksia, joita näkevät esimerkiksi K-Ruoka-lehdessä. K-Ruoka-lehti onkin meillä hyvin esillä, ja asiakkaat ottavat niitä innokkaasti mukaansa. Meidän henkilökunnassa on muutama, joka on tosi innostunut kaikista uutuuksista. Mielellään tilaamme ja tuomme niitä asiakkaiden saataville. Sitten katsomme, mikä jää elämään ja mikä taas ei ole niin kiinnostava. Haluamme kuitenkin jatkuvasti tuoda tarjolle uutuustuotteita.

Olen järjestänyt kaupalla myös joitakin tempauksia asiakkaiden iloksi. Esimerkiksi paikallisten Marttojen kanssa olemme tehneet hyvää yhteistyöstä. Viime syksynä kaupalla oli tapahtuma, jossa jaoimme tietoa kananmunen terveellisyydestä. Välillä meillä on ollut soppatykki tuossa pihassa, ja joskus Martat ovat huolehtineet jonkin tapahtuman kahvituksesta.

Meillä on vakioasiakkaina myös vanhuksia, joille saatan viedä ostokset kotiin saakka. Kun vanhus on soittanut tilauksensa puhelimella, sanon hänelle, että minäpä tuon tavarat mennessäni kotiin. Koen, että minulla on myös jonkinlainen moraalinen vastuu. Siitä tulee toki itsellekin hyvä mieli. Oman jo iäkkään äitini myötä olen ajatellut, että antaa hyvän kiertää."

Otamme asiakkaiden toiveet huomioon aina ihan tosissaan, kauppias Elina Krogerus kertoo.