Raaka-aineet
Luovuimme 1.8. Internet Explorer -selaimen tuesta. Parhaan käyttökokemuksen saamiseksi suosittelemme vaihtamaan johonkin seuraavista Mozilla Firefox, Safari, Google Chrome tai Microsoft Edge.
Ruisleipä on kuitupitoinen herkku

Ruisleipä on kuitupitoinen herkku

Suomen kansallisruoaksikin valittu runsaskuituinen ruisleipä on monien suomalaisten suosikkileipä. Virkistä muistiasi ruisleivän hyvistä puolista ja kokeile tehdä ruisleipää itse.

Ruisleivällä, omalla terveysvaikutteisella elintarvikkeellamme, on pitkä historia. Itäsuomalaisten perinteisen ruislimpun ja länsisuomalaisten kuivatetun reikäleivän rinnalle on kehitelty ruisleipämuotoja joka makuun. Yhteistä ruisleiviksi kutsutuille leiville on, että niihin käytettävästä viljasta vähintään puolet on oltava ruista.

Kuituja ja B-vitamiinia

Täysjyväruisleipä sisältää kuitujen lisäksi runsaasti B-vitamiineja ja kivennäisaineita. Runsaan kuitupitoisuutensa ansiosta ruisleivän hiilihydraatit imeytyvät hitaasti ja pitävät energiansaannin tasaisena. Vaikka kuitua saa kaikista kasvikunnan tuotteista, täysjyvävilja on kuidun paras lähde. Täysjyväruisleivässä kuitua on parhaimmillaan 13–14 g/100 g.

K-ruokakauppojen ruisleipävalikoimat ovat erinomaiset, mutta ruisleivän voi leipoa myös alusta asti itse. Lue, miten leivot ruisleivän hapanjuuresta tai ruisleipäaineksista.

Kuituja on erilaisia

Kuitu voidaan jakaa liukenemattomaan ja liukoiseen kuituun. Liukenematon kuitu auttaa painonhallinnassa ja sitoo ravinnon haitallisia yhdisteitä suojaten samalla ruoansulatuskanavan sairauksilta. Liukenemattoman kuidun on myös todettu ehkäisevän tyypin 2 diabetesta. Liukoinen kuitu edistää puolestaan hyödyllisten bakteerien toimintaa suolistossa.

Tutkimukset antavat viitteitä, että varsinkin rukiin sisältämät kuitukompleksit ja yhdisteet antaisivat suojaa mm. sydän- ja verisuonitauteja sekä joitakin syöpälajeja vastaan. Tuoreet ja edulliset ruisleivät saat lähimmältä K-ruokakauppiaaltasi.

Lähteet: Leipätiedotus. Rauramo Ulla, Ruis – suomalaisten salainen ase