Raaka-aineet
Näin käytät kvinoaa

Näin käytät kvinoaa

Luontaisesti gluteeniton kvinoa on monikäyttöinen terveyspommi, jota voi käyttää niin salaattiin kuin granolaankin. Lue vinkit kvinoan käyttöön ja parhaisiin resepteihin!

Mitä kvinoa on?

Kvinoa (eli kinua) on lähtöisin Etelä-Amerikasta, ja sitä on viljelty Andeilla tuhansien vuosien ajan. Aikoinaan se on oli inkojen tärkein viljelykasvi ja ruoanlähde.

Kvinoa on erittäin terveellistä: se sisältää kaikkia ihmisen tarvitsemia yhdeksää välttämätöntä aminohappoa juuri oikeassa suhteessa. Tämä on kasvikunnan tuotteissa harvinaista, eli erityisesti kasvissyöjien kannattaa lisätä kvinoaa ruokavalioonsa.

Kvinoa on luontaisesti gluteenitonta.

Vaaleaa, mustaa ja punaista kvinoaa

K-ruokakaupoista löydät kvinoaa sekä kotimaisena että ulkomaisena, ja myös eri väreissä. Yleensä myynnissä on vaaleaa kvinoaa, mutta kokeile myös mustaa tai punaista kvinoaa: ne ovat maultaan vaaleaa hieman voimakkaampia ja suutuntumaltaan rapeampia. Niiden keittoaika on myös vaaleaa kvinoaa pidempi, 15–20 minuuttia.

Kvinoasalaatti täytekuva

Kvinoan huuhtelu ja keittäminen

Miksi kvinoa huuhdellaan?

Kvinoa on hyvä huuhdella runsaalla vedellä ennen keittämistä, sillä muuten se saattaa maistua karvaalta. Karvas maku johtuu kvinoan pinnalla olevasta saponiinista, joka suojelee siemeniä linnuilta. Kvinoan huuhtelussa kannattaa käyttää apuna pienireikäistä siivilää.

Huuhtelu ehkäisee myös puuroutumista keitettäessä. Puuroutumisen estämiseksi kvinoaa ei myöskään kannata sekoittaa keittämisen aikana!

Kvinoan keittäminen

Keitä kvinoa pakkauksen ohjeen mukaisesti. Keittoaika on noin 15 minuuttia.

Kvinoaa voi käyttää myös kuivana! Keittämätön, pannulla rapeaksi paahdettu kvinoa sopii erinomaisesti granolaan ja salaatin tai keiton viimeistelyyn.