Hälläväliä

Hälläväliä

Hyvinvointi ei jaksa kiinnostaa Hälläväliä -persoonaa, jonka vuoksi ateriarytmi ja ravintosisällöt ovatkin sekaisin. Kamppailu oman painon kanssa on jatkuvaa eikä unikaan maittaa. Kiinnostusta oman hyvinvoinnin parantamiseen löytyy ajoittain, vaikka liikunta ei kuulukkaan elämäntapoihin.

K-Supermarket

Millainen kaamostyyppi on hälläväliä?

Hälläväliän hyvinvointi on ollut yleensä vähän niin ja näin, vaikka hän tietääkin, että siihen tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Ateriarytmi on epäsäännöllinen ja ravintosisältö sekaisin, eikä oikein tule mietittyä mitä suuhunsa laittaa. Hyvinvointi ei oikein jaksa kiinnostaa, koska se vaatii liikaa ponnisteluja.

Hälläväliä koittaa silloin tällöin jotain terveellisempiä vaihtoehtoja, mutta ne maistuvat pahalta eikä niihin saa laittamallakaan oikein makua. Siksi hän syö vähän kasviksia, eikä kiinnostus kasva tarpeeksi suureksi. Onhan tässä ennenkin selvitty ilman kasviksia tai turhia terveystuotteita! Liha on vaihtoehtojen ykkönen. Hälläväliä painii jatkuvasti oman painonsa kanssa. Joskus on tullut mietittyä laihduttamista, mutta se ei ole oikein ottanut siipiensä alle. Elämäntavat ovat muutenkin vähän jotenkuten. Alkoholinkäyttöä on jonkin verran viikonloppuisin, mutta jos ystävät pyytävät ulos viikolla, ehkä silloinkin. Unen laatu saattaa olla heikkoa. Hälläväliä herää usein väsyneenä, vaikka olisi mielestään nukkunut pitkään. Liikunta ei kuulu elämäntapoihin. Arki tuntuu samanlaiselta ja tahmealta viikosta toiseen.

Mutta ei hätää, tie omaan hyvinvointiin kulkee vatsan kautta ja ratkaisu on simppeli: syö hyvin, voi paremmin.

Mistä lisää energiaa?

Vitsi siitä, että kasvisruokaa lisäämällä kasvaisi pupunkorvat, on jo aikansa elänyt. Voisiko omien vanhojen periaatteiden uudelleentarkastelu olla hyväksi? Kannattaa pohtia, mitä hyötyä pienet muutokset voisivat tuoda omaan elämään? Muutoksia ei ole pakko tehdä, mutta siksi herääkin kysymys, haluaako ylipäätään voida paremmin?

Hyvinvoinnin perusta on oikeanlainen ravinto. Monipuolisella ravinnolla on tutkitusti vaikutus jokaisen hyvinvointiin ja jaksamiseen. Säännöllisellä ateriarytmillä saadaan lisäksi energiataso korkeammalle, kun verensokeri ei heittele edestakaisin. Ruokavalioon on tärkeää lisätä kevyempiä vaihtoehtoja. Keveyttä tuo kala sekä erilaiset kasvisvaihtoehdot. On hyvä huomioida soijatuotteet, tofu, pavut, linssit sekä herneet.

Samalla voi kurkistaa omaa annoskokoa, onko se mahdollisesti liian iso ja mitä lautaselta pääasiallisesti löytyy? Vihanneksia ja hedelmiä lisäämällä tulee pirteämpi olo. Näiden ravintoaineiden lisääminen omaan ruokavalioon tukee myös painonhallintaa. Tällöin jaksaa lähteä liikkumaan ja mielikin pysyy pirteänä. On hyvä nousta sohvalta, jotta aineenvaihdunta paranee. Suoliston toimintaa voi edistää liikunnalla. Rehkimään ei silti tarvitse heti lähteä, jos tavoitteena on pidemmän ajan elämäntapojen muutos. Rauhallisilla ja itselle sopivan pitkillä kävelylenkeillä olo piristyy kummasti. Kävelylenkit voivat kestää vaikka vain 20 -30 minuuttia muutaman kerran viikossa. Myös unenlaatu paranee, kun jättää alkoholin vähemmälle.