Raejuustosmoothie 2024 (1440x550)

5 x terveellinen välipala töihin ja treeneihin

Julkaistu 31.1.2024

Välipala pitää nälän kurissa, energiatason korkealla ja ateriarytmin säännöllisenä. Katso ravitsemusterapeutin viisi terveellistä välipalakomboa, jotka on helppo ottaa mukaan töihin tai treeneihin.

Terveellinen välipala lautasmallin mukaan

Välipala on ateria siinä, missä muutkin, ja auttaa pitämään ateriarytmin säännöllisenä. Sen tarkoitus on antaa energiaa, jotta jaksaa seuraavalle aterialle.

Laillistettu ravitsemusterapeutti Leena Putkonen neuvookin, että terveellisessä välipalassa kannattaa huomioida lautasmalli.

Hyvässä, terveellisessä välipalassa on proteiinia, joka tuo kylläisyyttä. Lisäksi siinä on hyvä olla täysjyvää, josta saa kuitua. Kasviksia pitäisi saada päivässä ainakin puoli kiloa, ja myös niitä kannattaakin lisätä terveelliseen välipalaan. Näin saa nostettua päivän kasvispottia helposti. Hyvää rasvaa ja proteiinia sisältävät pähkinät sopivat myös terveelliseksi välipalaksi.

"Välipalan ei tarvitse olla kevyt varsinkaan, jos seuraavaan ateriaan on pitkä aika ja edessä vaikka treenit", Putkonen sanoo.

Pidä hyviä välipaloja mukana

Jos kiljuva nälkä pääsee yllättämään, suuhunsa haalii helposti sitä, mitä on saatavilla. Siksi terveellisiä välipaloja kannattaakin pitää aina mukana ja nälkää ennakoida. Kun ateriarytmi on kunnossa, osaa arvioida, milloin nälkä seuraavan kerran iskee. Silloin pystyy varautumaan siihen.

"Käytä sunnuntaista tai alkuviikosta 20 minuuttia viikon ruokailujen suunnittelemiseen, ja muista myös välipalat", Putkonen neuvoo.

Välipala sopii monille aikuisille, sillä säännöllinen ateriarytmi auttaa pitämään vireystilan sekä mielialan korkealla ja painon kurissa. Kun keho saa säännöllisesti ruokaa, ei tule niin helposti ahmittua liikaa.

Lapsille välipala on lähes välttämättömyys, sillä he tarvitsevat ruokaa säännöllisemmin kuin aikuiset, eivätkä pysty syömään yhdellä aterialla kovin paljon.

Lisää ideoita välipaloihin ja arjen kokkailuun