Kyläkauppablogi: Lähiösankaruutta
Päivitetty 12.12.2018Lähiöfestin ja K-Marketin yhteisenä tavoitteena on juhlistaa ja vahvistaa paikallisuutta. Tarinat paikallisista teoista voivat näyttää pieniltä, mutta ovat juuri siksi suuria.
27.11.2018
Lähi(ö)sankaruutta
”Kiitos sinulle joka autoit väärään bussiin mennyttä lastani!”
”Sinä joka autoit löytämään autoani parkkihallista: haluan tarjota kahvit.”
”Nuori mies pysähtyi eilen kadulla kun olin kaatunut ja odotti kanssani ambulanssia. Jos joku tuntee hänet, kertokaa että hän on oikea sankari.”
Jos median uutisvirtaa seuratessa tuntuu että maailmassa ei muuta olekaan kuin vastakkainasettelua ja vihapuhetta, niin kannattaa silmäillä kaupunginosien Facebook-ryhmiä. Tarinat paikallisista teoista voivat näyttää pieniltä, mutta ovat juuri siksi suuria.
Kun Suomi alkoi 50–60 vuotta sitten kaupungistua, ihmiset muuttivat kerros- ja rivitaloihin kivijalkakaupungin ulkopuolelle. Jo pian rakentamisensa jälkeen näitä lähiöiksi kutsuttuja paikkoja alettiin arvostella. Niitä pidettiin sekä maaseudusta että muusta kaupungista irrallisina paikkoina, joissa työssäkäyvät kävivät vain nukkumassa, ja muut asustivat ilman yhteyttä ystäviin ja sukulaisiin. Kukaan ei ollut kotoisin lähiöstä.
Tänään yhä useamman juuret ovat lähiössä. Eikä vain juuret. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla valtaosa asuu kantakaupungin ulkopuolella. Nämä aikamme kylät eivät ole mitään ”epäpaikkoja”, joissa käydään vain nukkumassa todellisen elämän ollessa muualla, vaan ihan oikeita elämän paikkoja. Aikamme isot haasteet kestävästä kehityksestä ikääntymiseen ja yksinäisyyteen tullaan ratkaisemaan siellä missä ihmiset asuvat, työskentelevät ja kohtaavat toisiaan. Toisin sanoen, paikallisesti.
Miten hyvät teot sitten saadaan leviämään yhdestä paikasta moneen? Juuri sitä varten on olemassa Lähiöfest. Lähiöfest on festivaali naapurustojen puolesta. Se on järjestetty kaksi kertaa: yhdessä lähiössä Vantaalla vuonna 2015 ja vuonna 2017 kymmenessä kaupunginosassa Helsingissä. Ensi vuonna se kasvaa neljään kaupunkiin eli Espooseen, Kauniaisiin, Riihimäelle ja Helsinkiin, ja mukana on julkista sektoria, yrityksiä, yliopistoja, mediaa, aktivisteja ja tietenkin asukkaita.
Lähiöfestin ja K-Marketin yhteisenä tavoitteena on juhlistaa ja vahvistaa paikallisuutta. Edellisellä festivaalilla toteutimme sitä pop-up-ravintolalla, joka teki hyvää paikallisesti. K-Market kumppaneineen perusti Vuosaareen kouluruokalaan Stadin ammattiopiston ja lukion opiskelijoiden kanssa ”Safkan”, jolle menun loihti kokki Harri Syrjänen. Kynnys oli matalalla niin kolmipyöräiselle kuin rollaattorille. Yleisöpäivän aikana ravintolassa kävi yli 2 000 nälkäistä ruokailijaa ja tuotto, 10 277 euroa, lahjoitettiin lyhentämättömänä kaupungin osallistuvan budjetin kautta helsinkiläisille nuorille.
Vuonna 2019 Lähiöfest ja K-Market lähtevät entistäkin isommin liikkeelle. Nyt etsitään naapurustojen sankaritekoja, kannustetaan ”ilmiantamaan” oman naapuruston sankareita ja keksitään yhdessä uusia paikallisia hyviä tekoja. Osallistumisesta halutaan yhtä helppoa kaupassakäynnistä – ja sitä se tulee olemaankin, sillä mukana ovat K-Marketit.
Tämä on siis kutsu kaikille. Tulkaa mukaan tekemään hyvää – paikan päällä!
Katja Lindroos
Kirjoittaja on Lähiöfestin perustaja ja vastaava tuottaja. Lähiöfest2019-kampanja alkaa alkuvuodesta ja huipentuu 23.–29.9.2019 Espoossa. K-Market on Lähiöfestin pääyhteistyökumppani. Lisätietoja: lähiöfest.fi ja Facebook @lahiofest.