Kyläkauppablogi: Paikallisuus verissä - maailmankansalaisuus takaraivossa

Kyläkauppablogi: Paikallisuus verissä - maailmankansalaisuus takaraivossa

Vaikka maailma pienenee jatkuvasti muun muassa digitalisaation ja globalisaation myötä, on oma elinpiirimme meille yhä tärkeä, ellei tärkeämpi kuin ennen. Kaipaamme yhteisöllisyyttä ja tunnetta kuulua jonnekin, osaksi omaa kylää tai korttelia

2.10.2018

K-Market-logo-680x50

Paikallisuus verissä - maailmankansalaisuus takaraivossa

Turkulaisuus on vahvasti veressäni. Esittäydyn itähelsinkiläisenä. Lapseni ovat identiteetiltään vartiokyläläisiä, jotka ovat matkanneet jo kolmivuotiaana useammalla mantereella. Jo yhdessä sukupolvessa on tapahtunut muutos – olemmeko maailmankansalaisia? Vai oman elinpiirimme kyläläisiä? Vai molempia yhtä aikaa?

Olin K-ryhmän Kyläkauppatutkimuksen julkistustilaisuudessa keskustelemassa paneelissa, jossa syväluotasimme tulevaisuuden kyläkauppaa.

K-Marketin kyläkauppatutkimuksessa haluttiin ymmärtää ihmisten tunteita omaa elinpiiriään ja suosikkikyläkauppaansa kohtaan. Haastattelimme ihmisten juurtumiseen ja kaupungistumiseen liittyviä asiantuntijoita sekä kauppiaitamme.

Paikallisuus on maailmanlaajuinen ilmiö. Polarisaatio on havainnoitavissa globalisaation ja paikallisuuden akselilla. Maaseudulla 63 % ilmoittaa olevansa sitoutunut nykyiseen asuinalueeseensa, kaupungeissakin 55 %. Maailman ollessa lähellä, kaipaamme omaa yhteisöllisyyden identiteettiä. Tunnetta kuulua jonnekin, osaksi omaa kylää tai korttelia.

Suomalaiset kokevat, että lähipalveluiden säilyminen omalla alueella on tärkeää tulevaisuudessakin. Jopa 45 % haluaa ratkaista palveluiden häviämisen lähialueelta. Lähikauppa on palveluista yksi tärkeimmistä: kun terveydenhoidon säilyttämisestä alueella haluaa pitää kiinni 92 %, ruokakauppa tulee hyvänä kakkosena 91 % osuudella. Oli kyse sitten kaupungista tai maaseudusta, diginatiiveista tai senioreista – ruokakaupan säilyminen omalla alueella koetaan sangen tärkeäksi.

Asiakkaidemme kautta saatu palaute ja ymmärrys ovat suurena apuna tulevaisuutta visioidessa. K-Marketin tulisi vauhdittaa alueillaan ensisijaisesti toimintaa, jota asiakkaamme arvostavat. Ja koska jokainen alue on erilainen, myös jokaista aluetta puhututtavat erilaiset teemat. Tulevaisuudessa ruokakaupalla voi olla alueellaan uusia rooleja.

Heidi Jungar

Asiakasnäkemysjohtaja

K-ryhmä