Ruokareviiri
Makeanhimo ja kiitollisuuspäiväkirja

Makeanhimo ja kiitollisuuspäiväkirja

Ihmisellä on luontainen mieltymys makeaan ja makeakoukku syntyykin ihmiselle melko helposti. Makeanhimosta on mahdollisuus päästä eroon harjoittelemalla. Myös iloisuutta ja kiitollisuutta on hyvä harjoitella. Harjoittelu lisää henkistä hyvinvointia ja tekee positiivisemmaksi.

K-Supermarket

Makeanhimo

Ihmisellä on luontainen mieltymys makeaan. Makea tuottaa mielihyvää ja antaa nopeaa energiaa. Makeakoukku syntyykin melko helposti. Mitä enemmän syöt makeaa, sitä enemmän sitä tekee mieli. Makean syömisen vähentäminen voi tuntua aluksi haastavalta. Mutta kun tottuu vähempään, mieliteot laantuvat ja vähenevät. Makean syömisen kohtuullistamiseen on monta hyvää syytä – aina ihon ja suoliston hyvinvoinnista, virkeyteen ja sairauksien ehkäisyyn. Vaikka makean syöminen lisää hetkeksi energisyyttä, pidemmän päälle se vähentää virkeyttä ja vie tehoja arjesta. Luontaista makeaa on hedelmissä, marjoissa, maitotuotteista (maitosokeri eli laktoosi), jonkin verran juureksissa sekä joissain pähkinöissä (cashew). Jos sokerin käyttö on runsasta, kannattaa vähentää asteittain, jotta makuaistisi tottuu eikä muutos tunnu liian radikaalilta. Pienillä muutoksilla syntyy iso lopputulos. Esimerkiksi sokeroitua jogurttia voi laimentaa maustamattomalla jogurtilla, lisätä marjoja tai hedelmiä sekaan. Osta ison karkkipussin sijaan pieni ja suklaalevyn sijaan pienempi patukka. Ison jäätelöpaketin sijaan tuutti tai puikko.

Vähentämällä lisätyn sokerin määrää, korvaamalla se luonnollisilla makeuttajilla kuten hedelmillä ja marjoilla, saa virkeyden ja terveyden lisäksi laajemman makumaailman. Kun makuaisti tottuu marjojen ja hedelmien luonnolliseen makeuteen, huomaa paremmin erilaisia makuja ja vivahteita. Lisätty sokeri saattaa peittää alleen paljon hienovaraisia makuja.

Joskus sokerikoukku katkeaa parhaiten pitämällä vaikka parin viikon sokerittoman jakson, jonka jälkeen makuaistit tottuvat helpommin luonnollisiin makeuttajiin. Huomaa myös, että pidemmän päälle totaalinen makeakielto ei yleensä toimi. Tässä lajissa kohtuus on taito, jota kannattaa harjoitella.

Opettele tekemään erilaisia smoothieita ilman sokeria tai lisättyä hunajaa! Saat makeutusta banaanista ja muista hedelmistä.

Koko perheen kiitollisuuspäiväkirja

Tällä viimeisellä viikolla opetellaan iloitsemaan yhdessä. On hyvä oppia puhaltamaan yhteen hiileen, koko perheen voimin. Oppia samalla iloisuutta ja kiitollisuutta. Iloisuuden ja kiitollisuuden harjoittelu lisää omaa henkistä hyvinvointia ja tekee positiivisemmaksi. Positiivisuus edistää hyvinvointia.

Koko perhe voidaan saada puhaltamaan yhteen hiileen kiitollisuuspäiväkirjalla, joka voidaan luoda vaikkapa jääkaapin oveen post-it-lapuilla. Jokainen perheenjäsen kertoo päivittäin, joko illalla tai aamulla, mistä on sillä hetkellä iloinen ja kiitollinen.

Lappuja kerätään koko viikko. Viikon lopulla katsotaan yhdessä, minkälaisista asioista kiva yhteinen elämä koostuu ja minkälaiset asiat ovat kenellekin tärkeitä. Näin muistaa hyvät hetket, huonojen sijaan. Joskus hyvät ja mielekkäät asiat unohtuvat kiireisen arjen pyörityksessä, eikä aina muista kysyä toisilta heille tärkeistä asioista. Kun hyviä asioita kirjoittaa ylös, ne muistuvat mieleen koko perheelle.

Kiitollisuusharjoituksen tavoitteena on motivoida yhteistä perhearkea. Uusia lappuja voitte liimata jääkaapin oveen joka viikko. Tästä kannattaa tehdä kiva yhteinen rutiini.

Katso kaikki Hektinen-kaamospersoonan vinkit ››