Arki
Virtaa välipalasta

Virtaa välipalasta

Välipalan on tarkoitus pitää verensokeri kurissa arjen kiireen keskellä ja antaa lisäenergiaa seuraavaan suurempaan ateriaan asti. Tämän vuoksi on tärkeää, että välipala on täyttävä ja nopeasti haukattavissa.

Leipä on lyömätön välipala

Leipä on erinomainen välipala kuitu- ja energiapitoisuutensa ansiosta. Leivän voi täyttää erilaisilla lihoilla, juustoilla ja kasviksilla – tai jopa päivällisen jämillä. Ruisleivästä ja paahtoleivästä saa hauskan pitsapohjan, kun sen päälle sivelee tomaattikastiketta ja paistaa täytteineen uunissa tai mikrossa. Kokeile myös herkullisia lämpimiä leipiä eli tutummin lämppäreitä.

Lämpimät kasvisleivät kuvitus Kuvassa: Lämpimät kasvisleivät

Pitaleipää ja bageleita – uusia klassikoita?

Pitaleipä on helppo täyttää välipalaleiväksi kuohkeutensa ansiosta. New Yorkin katuruokakioskeista Suomeen rantautuneen vesirinkelin eli bagelin voi halkaista ja täyttää välipalaksi. Täytteet voivat olla suolaisia tai makeita, ja pohjalle voi sipaista esimerkiksi tuorejuustoa, jogurttikastiketta tai pestoa.

Kanabagelit kuvitus Kuvassa: Kanabagelit

Herkuttele terveellisyydestä tinkimättä

Välipala voi olla myös makea olematta kuitenkaan epäterveellinen, kunhan ravintoarvot ovat kohdillaan. Marjoja ja hedelmiä voi hyödyntää välipaloissa huoletta, sillä niistä saa makean maun lisäksi myös hyödyllisiä ravintokuituja ja vitamiineja. Arkikiireessä pelastava välipala on smoothie, jota voi varioida lähes loputtomiin omien mieltymysten mukaisesti. Smoothiesta voi halutessaan tehdä maidottoman käyttämällä esimerkiksi kookosmaitoa tai soijajuomaa

Rahkavohvelit kuvitus Kuvassa: Rahkavohvelit