Ruokareviiri
Suolisto ja aivot sekä laadukas uni

Suolisto ja aivot sekä laadukas uni

Suolisto on ihmisen toiset aivot. Sen hyvinvointi onkin keskeistä ihmisen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Myös uni on ihmiselle ensisijaisen tärkeä osa hyvinvointia. Elimistösi tarvitsee laadukasta unta joka yö 7-9h.

K-Supermarket

Suolisto ja aivot

Olet ehkä kuullut sanonnan, että suolisto on ihmisen toiset aivot. Tällä tarkoitetaan sitä, että myös suolistossa on yhtälailla hermostollista toimintaa kuten aivoissa. Suolistosi on aivojesi kanssa jatkuvassa vuorovaikutuksessa keskenään. Suoliston hyvinvointi onkin keskeistä ihmisen kokonaisvaltaisessa hyvinvoinnissa. Tutkimusten mukaan sen toiminta on myös mielialaan vaikuttava asia.

Suolistoterveyden ydin on kasvisvoittoinen ja kuitupitoinen ruokavalio. Näin kuidut ja kasvikset tukevat suoliston hyvää mikrobikantaa, mikä on nykytietämyksen mukaan todella merkittävä asia terveydelle. Tutkimuksia tarvitaan lisää, mutta jo nyt on todettu suoliston mikrobeilla olevan merkitystä monien sairauksien synnyssä. Nillä on todettu olevan yhteys lihavuuteen, masennukseen ja ahdistukseen. Ruokavalinnoilla voidaan vaikuttaa mikrobistoon ja sitä kautta kokonaishyvinvointiin.

Kuitujen ja kasvisten lisäksi tulisi syödä hapatettuja tuotteita kuten jogurttia, viiliä, piimää sekä hapankaalia ja juureen tehtyä leipää. Suolistosi pitää kasvi- ja kalan rasvasta – toki kohtuudella. Valitse proteiinin lähteeksi kasviperäisiä tuotteita, kalaa ja vaaleaa lihaa. Sokeria ja prosessoitujen lihatuotteiden käyttöä kannattaa myös vähentää. Jos on paljon suolisto-oireita, saattaakin olla, että niiden hoitaminen vaikuttaa positiivisesti mielialaan ja vireyteen.

Laadukas uni ja hyvä unirytmi

Uni on ihmiselle ensisijaisen tärkeä osa hyvinvointia, hyvän ravinnon lisäksi. Elimistösi tarvitsee laadukasta unta joka yö 7-9h.

Jos katselet tv:tä tai surffailet sosiaalisessa mediassa juuri ennen nukkumaanmenoa, syvään uneen nukahtaminen vaikeutuu. Sininen valo älylaitteesta tai tv:stä ei ole hyväksi iltaisin, koska se pitää aivoja toiminnassa ja virkeänä. Lisäksi liian jännittävät ohjelmat, voivat nekin tuoda lisää jännitystä nukahtamiseen. Tupakointi sekä kofeiini piristävät, joten niitä on hyvä välttää iltaisin. Viimeinen kahvi tulisi juoda iltapäivällä ennen klo 14 tai vähintään 6 h ennen nukkumaanmenoa.

Epätasaisesti nukkuminen, eli se että nukut vähemmän arkena ja kirit unta kiinni viikonloppuisin, sekoittaa koko elimistösi toimintaa. Unta ei voi kiriä kiinni viikonloppuisin, vaan unirytmin tulisi olla tasainen joka yö. Näin ylläpidät kehon ja mielen tasapainoa. Yleinen vireystasosi pysyy yllä helpommin ja hallitset stressiä paremmin. Väsyneenä voit kokea saamattomuutta, mieli on apea ja ärtyisä.

Olisikin hyvä päästä nukkumaan joka päivä suurin piirtein samaan aikaan ja herätä samaan aikaan. Kun saat oman unirytmisi paikoilleen, elämästä tulee helpompaa ja mukavampaa. Hyvä uni vaikuttaa mielialaan tasaavasti ja elämä alkaa tuntua mielekkäältä. Unen aikana keho palauttaa aivoja ja kehoa, joka taas edistää elimistön eri toimintoja, kuten ruoansulatusta.

Älylaitteiden sijaan käteen voi ottaa hyvän kirjan, jota voi lukea iltaisin aina muutaman sivun ennen nukahtamista. Kirja auttaa rauhoittumista. Ennen nukahtamista, rauhoittumista tulisi olla noin 60 min. Sänkyyn esim. klo 21 - 22 ja nukahtaminen noin klo 22 - 23. Tällöin voi herätä klo 6-7.

Unirytmi kannattaa pitää yllä myös viikonloppuisin sekä lomilla. Hyvä uni on oman hyvinvoinnin tärkein ylläpitäjä.

Katso kaikki Alivireinen-kaamospersoonan vinkit ››