Lasten kanssa
Välipalaideoita lapsille: nämä pikkupurtavat koululainenkin osaa kokata

Välipalaideoita lapsille: nämä pikkupurtavat koululainenkin osaa kokata

Nopeat välipalat valmistuvat sukkelasti koulupäivän jälkeen ja auttavat jaksamaan harrastuksissa. Katso välipalaideat, jotka koululainenkin osaa tehdä!

Pienet reput täyttyvät taas vihkoista ja kynistä... ja välipaloista! Nappaa talteen valikoima nälkäisen koululaisen pelastavia pikkusyötäviä, joita isompi koululainen voi pyöräyttää myös itse. Nämä lasten välipalat valmistuvat vikkelästi ja auttavat jaksamaan harrastuksissa.

Vanhemmat voivat auttaa koululaista esimerkiksi pilkkomalla raaka-aineita valmiiksi tai mittaamalla oikean määrän aineksia odottamaan kulhoihin. Jos aikaa on, välipalan kokkailu on hauskaa puuhaa myös yhdessä. Opetathan lapselle etukäteen kuhunkin reseptiin tarvittavien välineiden, kuten veitsen, uunin ja lieden turvallisen käytön.

Leipä on lemppari

Erilaiset leivät ovat muunneltavia, helppoja ja nopeita välipaloja, joita pienikin koululainen osaa tehdä. Koululainen voi pyöräyttää kotona esimerkiksi helpot rieskarullat, joissa maistuvat kaprikset, kinkku ja juusto. Rieskarullat säilyvät myös hyvin jääkaapissa, jos ne tekee aamulla valmiiksi. Tonnikalamajoneesilla täyttäviksi viritetyt kolmioleivät ovat takuulla mehevää syötävää, ja vaikein työvaihe on saada tonnikalapurkki auki. Tarkista leivän kuituprosentti paketissa, sillä kuitupitoinen välipala pitää nälän poissa pidempään. Jos haluat mennä helpon kautta, nappaa jääkaapista karjalanpiirakka, sillä se on nopea välipala jo sellaisenaan.

Isommat koululaiset osaavat tehdä lämpimiä voileipiä, ja kukapa ei rakastaisi kuumia lämppäreitä? Juustolla, pestolla ja tomaatilla kuorrutetut leivät ovat helppoa ja maukasta haukattavaa. Ruisleivän päälle rakennettu pikapizza taas vie mennessään äkillisen pizzanhimon. Myös pyöreän rieskan päälle voi rakentaa pizzamaisia lämpimiä leipiä omilla lempitäytteillä.

Lusikoitavat nälänviejät: puuroa ja rahkaa pöytään

Perinteinen kaurapuuro on mainio välipala, sillä se on täyttävä ja valmistuu sukkelasti. Jos kaipaat vaihtelua, kokeile maustaa puuro esimerkiksi pähkinöillä tai marjoilla.

Tuorepuuro on vieläkin kätevämpi valinta, jos kotiin palatessa on aina sudennälkä. Sekoita puuron ainekset illalla kulhossa ja nosta peitettynä jääkaappiin. Terveellinen välipala on valmis, kun pääset kotiin ja voit lusikoida sen heti. Tuorepuuroon saa vaihtelua eri hiutaleilla, muuttamalla nestettä (jogurtti, rahka, kauramaito) ja maustamalla puuroa hedelmillä, marjoilla, kaakaolla tai vaikka maapähkinävoilla. Oman lemppariyhdistelmäsi löydät kokeilemalla. Testaa ensin mustaherukoista, banaanista ja kaurahiutaleista sekoitettua tuorepuuroa.

Raikas marjarahka on herkullinen välipala. Sekoita maitorahkaan sokeria tai hunajaa ja omia lempimarjojasi, kuten mansikkaa, mustikkaa tai puolukkaa. Kokeile myös vaihteeksi rahkan, jogurtin ja appelsiinin yhdistelmää.

Odotus palkitaan: tee välipala jääkaappiin

Itse tehdyt siemenpatukat ovat terveellinen välipala, joka on helppo kääräistä voipaperiin ja napata mukaan. Patukat sekoitetaan blenderissä tai monitoimikoneessa pähkinöistä ja kuivahedelmistä. Valmista ja muotoile esimerkiksi hamppupatukoiden taikina joko patukoiksi tai palleroiksi edellisenä iltana yhdessä vanhemman kanssa. Patukat voi ottaa evääksi tai ne odottavat koululaista valmiina jääkaapissa.

Raikkaan hedelmäsalaatin voi tehdä lapsen kanssa yhdessä jo edellisenä iltana ja laittaa jääkaappiin suljettavaan rasiaan. Jos kaipaat täyttävämpää syötävää, lisää joukkoon hieman raejuustoa.

Ohuiksi tikuiksi leikatut kasvikset, kuten porkkana, kurkku, kukkakaali ja paprika ovat herkullinen ja tosi helppo lasten välipala, joita on kiva rouskutella sellaisenaan tai dipin kanssa. Hummus on proteiinipitoinen välipala, joka maistuu mainiosti dippivihannesten kanssa ja tekee annoksesta ruokaisamman. Hörppy hyvää ja menoksi

Pehmoinen smoothie on helppo hurauttaa sauvasekoittimella tai blenderissä valmiiksi sekunneissa. Esimerkiksi pakasteesta myytävistä valmiista smoothiesekoituksista ja jogurtista smoothie syntyy kätevästi. Jos et jaksa juoda kaikkea kerralla, smoothie säilyy hyvin seuraavaan päivään jääkaapissa. Pienemmille koululaisille juoman voi tehdä valmiiksi jääkaappiin. Jos haluat ottaa smoothien evääksi mukaan harrastuksiin, kaada juoma termospulloon, niin se pysyy menossa mukana sopivan viileänä.

Jos nälkä on pieni, maidosta, kaakaojauheesta ja sokeriripauksesta sekoitettu ja mikrossa lämmitetty maitokaakao voi viedä sen jo mennessään.

Lämmikettä koulun jälkeen

Vähän isommat koululaiset osaavat valmistaa välipalaksi kovaan nälkään munakkaita. Munakas on täyttävä ja halpa välipala. Jos haluat, täytteeksi sopivat esimerkiksi kinkku, pinaatti, juusto tai nakit.

Jos maltat odottaa hetken ja osaat käyttää uunia, leipominen on kiva tapa viettää iltapäivää. Juuri uunista tulleet teeleivät tai kaurarieskat maistuvat vastustamattomilta päälle sulavan margariininokareen kanssa.

Pieni koululainen osaa lämmittää mikrossa valmiin annoksen, jos sitä harjoitellaan etukäteen yhdessä. Esimerkiksi suolaiset muffinit on näppärä napata pakkasesta tai jääkaapista ja lämmittää mikrossa.

Pientä makeaa

Tekeekö mieli herkkua? Mukikakut valmistuvat mikrossa alle minuutissa. Sekoita taikina, lusikoi mikron kestäviin kuppeihin ja kypsennä yksi kerrallaan.

Terveelliset mustikka-jogurttipuikot sopivat mainiosti välipalaksi, sillä ne sisältävät vain mustikoita, jogurttia, banaania ja hunajaa. Kokeile toki myös muita marjoja.

Granola on helppo makeannälän viejä. Pienikin koululainen osaa ripotella sitä jogurtin päälle. Granolaa voi tehdä yhdessä aikuisen kanssa viikonloppuna ison satsin ja siitä riittää viikolle monta välipalahetkeä.

Oikopolku kaupasta

Aina ei ehdi tai jaksa kokata. Onneksi kaupasta löytyy nopea helpotus. Varaa kaappiin ja jääkaappiin esimerkiksi pähkinöitä, kuivattuja hedelmiä, pähkinäpatukoita, pitkään säilyviä välipalajuomia, välipalarahkoja, hedelmäsoseita ja -smoothieta tai annospussiin pakattua pikapuuroa. Niillä nälkä pysyy paremmin poissa kuin makeisilla.