Lisää kasviksia ruokavalioon

Lisää kasviksia ruokavalioon

Syö hyvin - olisiko ruokaremontin aika? Valitse useammin maukasta kasvisruokaa, vaihda välillä kasvimaitoon ja kokeile vegaaniherkkuja.

Ruokaremontti tarkoittaa hyviä valintoja. Valitse useammin maukasta kasvisruokaa, vaihda välillä kasvimaitoon ja kokeile vegaaniherkkuja. Myös holillisen juoman voi vaihtaa välillä trendikkääseen mocktailiin. Kasvisruokabuumi jatkuu – myös meillä K-supermarketissa! 

1. #Kasviskeskiviikko

Kasvispäivä viikossa tai kaksi on helpoin tapa lisätä kasviksia ruokavalioon. Pinaattiletut ja kasvissosekeitto ovat vanhoja tuttuja, mutta kokkaa myös italialaista melanzanea

2. Huomio proteiineihin

Kun kasvisruokapäiviä kertyy viikkoon useampi, on aika kiinnittää katse proteiiniin – saathan sitä riittävästi? Hyviä kasviproteiininlähteitä ovat mm. pavut, linssit, tofu ja muut soijatuotteet, Härkis ja Nyhtökaura. Esimerkiksi pakastealtaasta löytyvillä soijapyöryköillä ja -suikaleilla syntyy nopeasti herkullista kasvisruokaa.

3. Vaihteeksi kasvimaitoa

Lorauta aamukahviin välillä kauramaitoa ja ylläty sen pehmeästä mausta. Herkuttelija valitsee mantelimaitoa. Myös kasvipohjaiset ruoka- ja ranskankermat, juustot, levitteet sekä jogurtit kannattaa testata. Kermavaahtokin syntyy kasviperäisesti vispaantuvasta soijavalmisteesta tai kookoskermasta. Testaa vaikka köyhien ritareiden kanssa. Lue lisää kahviin sopivista kasviperäisistä maidoista tästä >>

4. Vegaanihaaste

Veganismi on suosiotaan kasvattava elämäntapa, jossa ei käytetä mitään eläinperäistä. Yhä useampi tarttuu tammikuussa #vegaanihaasteeseen ja kokeilee vegaanista ruokavaliota kuukauden ajan. Jos ruokavalio tuntuu liian kahlitsevalta, vegaanisia reseptejä voi hivuttaa luontevaksi osaksi arjen ruokarepertuaaria. Kokeile esimerkiksi Nyhtökaura-kookoscurryaHärkis-pastakastiketta ja cashew-tuorejuustoa.

Maukasta satokauden kasviksista

    Sinua saattaisi kiinnostaa