Vegaaninen ruokavalio – koko kasvikunta lautasella

Vegaaninen ruokavalio – koko kasvikunta lautasella

Vegaaniksi kutsutaan kasvissyöjää, joka syö vain kasvikunnan tuotteita. Syyt veganismin taustalla ovat yleensä eettisiä, ekologisia tai terveydellisiä. K-Ruoka.fi-sivuston vegaanisilla resepteillä valmistat herkullisia ja monipuolisia kasvisaterioita!

Vain kasvikunnan tuotteita

Vegaaniseen ruokavalioon eivät kuulu liha, kala, kananmuna tai maitovalmisteet. Myöskään hunaja ja muut mehiläistuotteet, liivate sekä eläinperäiset lisä- ja väriaineet, kuten karmiini, eivät ole osa vegaanin ruokavaliota. Vegaani valmistaa ruokansa hyödyntäen kasvikunnan runsautta aina tuoreista hedelmistä ja vihanneksista maistuviin palkokasveihin, siemeniin ja pähkinöihin sekä viljavalmisteisiin.

Vaihtoehtoja löytyy!

Vegaaneiden ei tarvitse kieltäytyä herkuista, sillä lähes kaikki ruoanlaitossa käytetyt aineet on mahdollista korvata vegaanisilla vaihtoehdoilla. Markkinoille kehitetään jatkuvasti uusia vegaanisia tuotteita, joiden ominaisuudet muistuttavat yhä enemmän eläinkunnan vastaavia tuotteita. Kananmunan sijaan voi käyttää kananmunankorviketta tai hedelmäsosetta, maidon ja kerman voi korvata eri kasvijuomilla ja -kermoilla. Lihan virkaa toimittavat esimerkiksi tofu ja muut soijavalmisteet, Oumph! sekä upeat, suomalaiset kasviproteiini-innovaatiot, kuten Nyhtökaura ja Härkis.

Voit siis leipoa herkullisimmat kuppikakut ja järjestää maukkaat grillijuhlat – pelkillä kasvikunnan tuotteilla! K-ruokakauppojen hyllyiltä löytyy runsaasti erilaisia vegaanisia tuotteita, kuten vegaanisia karkkeja, jäätelöitä, juustoja, vegenakkeja sekä -leikkeleitä. Eineksistäkin löytyy runsaasti erilaisia vegaanisia vaihtoehtoja. Pirkka 100% kasviperäinen -tuotteet ovat täysin vegaanisia.

Huli huli -tofu kuvitus Kuvassa: Huli huli -tofu

Vegaanille kasvikunnan proteiineja – vegaanisen ruokavalion aakkoset

  • Vegaani suosii erilaisia palkokasveja (linssejä, herneitä ja papuja) ja niistä jalostettuja ruokavalmisteita, sekä soijaa, pähkinöitä, manteleita siemeniä ja viljatuotteita proteiinin lähteenä. Lähivuosien ruokainnovaatiot, kuten nyhtökaura, Härkis ja Oumph! innostavat myös sekasyöjiä vaihtamaan lihan välillä kasvipohjaiseen vaihtoehtoon.

  • Kaura-, soija-, manteli-, riisi- ja kookosmaidot sopivat vegaanin ruokavalioon. Kaupoissa on nykyisin laaja valikoima erilaisia kasvimaitoja ja -kermoja, vegaanisia jogurtteja ja rahkoja sekä tuorejuustoa vastaavia levitteitä.  

  • Kaikki kasviöljyt sopivat vegaanille. Nimestään huolimatta kaikki kasvimargariinit eivät ole vegaanisia, vaan saattavat sisältää eläinperäistä D-vitamiinia tai lehmänmaidon ainesosia. Pirkka 60% margariini, Pirkka juokseva margariini ja Pirkka leivontamargariini ovat täysin vegaanisia.

  • Kananmunan sijasta leivonnassa voi kokeilla soseutettua banaania tai muuta hedelmäsosetta, soijajogurttia tai pientä määrää pehmeää (silken) tofua. Pullataikina onnistuu mainiosti ilman kananmunaa, sillä sitko pitää huolen kimmoisuudesta. Tiesitkö, että vegaanista marenkia voi tehdä säilykekikherneiden liemestä? Myös kikhernejauhoa voi käyttää suolaisessa leivonnassa sekä pyöryköiden ja pihvien valmistuksessa kananmunan sijaan. 

  • Herkkujen kohdalla tuoteselosteet täytyy lukea tarkasti, sillä monissa makeisissa on käytetty liivatetta. Kuitenkin osa snackseistä, sipseistä ja karkeista ovat vegaanisia, joten vegaanista ruokavaliota noudattavan suositellaan lukevan pakkausseloste. Vegaaniseen ruokavalioon soveltuvat esimerkiksi Pirkka maidottomat jäätelöt.

  • Limujen ja mehujen tuoteselosteista kannattaa etsiä mahdollista punaista E120-väriainetta eli eläinperäistä karmiinia. Muuten virvoitusjuomat ovat yleensä vegaanisia.

  • Useiden alkoholijuomien valmistusprosesseissa käytetään eläinperäisiä aineita, jotka eivät lue tuoteselosteessa. Viinien, oluiden, siiderien ja väkevien juomien kirkastusvaiheessa voidaan käyttää muun muassa kananmunaa, liivatetta tai maitoperäistä kaseiinia. 

Härkis-pastakastike 2017 kopio Kuvassa: Härkis-pastakastike

Huomioi ruokavalioiden moninaisuus

On hyvä kysyä vierailta heidän ruokavaliostaan etukäteen. Jos saat vegaanista ruokavaliota noudattavia vieraita, muista aina varmistaa, miten tarkkaa vegaaniruokavaliota henkilöt noudattavat. Osa vegaaneista on joustavampia ja saattavat käyttää esimerkiksi hunajaa, mutta asian varmistaminen on aina paikallaan. 

Jos epäilet tuotteen ainesosien vegaanisuutta, kannattaa tarkista yleisimpien ruokakaupoissa myytävien vegaanituotteiden lista tai kysyä asiaa omalta kauppiaalta tai K-kuluttajapalvelusta.