Vegaaninen ruokavalio – koko kasvikunta lautasella

Vegaaninen ruokavalio – koko kasvikunta lautasella

Vegaaniksi kutsutaan kasvissyöjää, joka syö vain kasvikunnan tuotteita. Syyt veganismin taustalla ovat yleensä eettisiä, ekologisia tai terveydellisiä. K-Ruoka.fi-sivuston vegaanisilla respeillä valmistat herkullisia ja monipuolisia kasvisaterioita!

Vain kasvikunnan tuotteita

Vegaaniseen ruokavalioon eivät kuulu liha, kala, kananmuna tai maitovalmisteet. Myöskään hunaja ja muut mehiläistuotteet, liivate sekä eläinperäiset lisä- ja väriaineet, kuten karmiini, eivät ole vegaanisia. Vegaani valmistaa ruokansa hyödyntäen kasvikunnan runsautta aina tuoreista hedelmistä ja vihanneksista maistuviin palkokasveihin ja viljavalmisteisiin.

Vaihtoehtoja löytyy!

Vegaaneiden ei tarvitse kieltäytyä herkuista, sillä lähes kaikki ruoanlaitossa käytetyt aineet on mahdollista korvata vegaanisilla vaihtoehdoilla. Kananmunan sijaan voi käyttää kananmunankorviketta tai vaikkapa banaania, maidon ja kerman voi korvata eri kasvijuomilla ja -kermoilla. Lihan virkaa toimittavat esimerkiksi tofu ja muut soijavalmisteet, Oumph! sekä upeat, suomalaiset ruokainnovaatiot: Nyhtökaura ja Härkis. Voit siis leipoa herkullisimmat kuppikakut ja järjestää maukkaat grillijuhlat – pelkillä kasvikunnan tuotteilla! K-ruokakauppojen hyllyiltä löytyy myös mukavasti vegaanisia tuotteita, kuten vegaanisia karkkeja, jäätelöitä, juustoja ja jopa vegenakkeja sekä -leikkeleitä. Eineksistäkin löytyy runsaasti erilaisia vegaanisia vaihtoehtoja. Pirkka 100% kasviperäinen -tuotteet ovat täysin vegaanisia.

Vegaani syö kasvikunnan proteiineja – vegaanisen ruokavalion aakkoset

  • Kasvisten, hedelmien, marjojen, sienien ja viljatuotteiden lisäksi vegaani suosii erilaisia palkokasveja (linssejä, herneitä ja papuja), soijaa, pähkinöitä, manteleita ja siemeniä. Ne ovat vegaanille tärkeitä proteiinin lähteitä. Myös soija ja uudemmat ruokainnovaatiot nyhtökaura, Härkis ja Oumph! sopivat vegaanin ruokavalioon.
  • Soija-, manteli-, kaura-, riisi- ja kookosmaidot sopivat vegaanin ruokavalioon. Kaupoissa on nykyisin laaja valikoima erilaisia kasvismaitoja ja -kermoja sekä vegaanisia jogurtteja ja vegaanisia rahkoja.  
  • Kaikki kasviöljyt sopivat vegaanille. Nimestään huolimatta kaikki kasvimargariinit eivät ole vegaanisia, vaan saattavat sisältää eläinperäistä D-vitamiinia tai lehmänmaidon ainesosia. Pirkka 60% margariini, Pirkka juokseva margariini ja Pirkka leivontamargariini ovat täysin vegaanisia.
  • Kananmunan sijasta leivonnassa voi kokeilla soseutettua banaania tai muuta hedelmäsosetta, soijajogurttia tai pientä määrää pehmeää (silken) tofua. Pullataikina onnistuu mainiosti ilman kananmunaa, sillä sitko pitää huolen kimmoisuudesta. Kasvispihveissä tai papupyöryköissä voi taikinan sitomiseen käyttää murennettua leipää tai korppujauhoja.  
  • Herkkujen kohdalla tuoteselosteet täytyy lukea tarkasti. Osa snackseistä, sipseistä ja karkeista ovat vegaanisia, joten vegaanista ruokavaliota noudattavan suositellaan lukevan pakkausseloste. Vegaaniseen ruokavalioon soveltuvat esimerkiksi Pirkka maidottomat jäätelöt.
  • Limujen ja mehujen tuoteselosteista kannattaa etsiä mahdollista punaista E120-väriainetta eli eläinperäistä karmiinia. Muuten virvoitusjuomat ovat yleensä vegaanisia.
  • Useiden alkoholijuomien valmistusprosesseissa käytetään eläinperäisiä aineita, jotka eivät lue tuoteselosteessa. Viinien, oluiden, siiderien ja väkevien juomien kirkastusvaiheessa voidaan käyttää muun muassa kananmunaa, liivatetta tai maitoperäistä kaseiinia. 

Jos saat vegaanista ruokavaliota noudattavia vieraita, muista aina varmistaa, miten tarkkaa vegaaniruokavaliota hän noudattaa. Osa vegaaneista on joustavampia ja saattavat käyttää esimerkiksi hunajaa, mutta asian varmistaminen on aina paikallaan. 

Jos epäilet tuotteen ainesosien vegaanisuutta, kannattaa tarkista yleisimpien ruokakaupoissa myytävien vegaanituotteiden lista tai kysyä asiaa omalta kauppiaalta tai K-kuluttajapalvelusta.

Vegaanin lautaselle

Vegeinnovaatiot K-ruokakaupoista

Sinua saattaisi kiinnostaa